Vihreät: Avohakkuut luvanvaraisiksi

Ylen MOT-ohjelma osallistui kansainväliseen selvitykseen, joka paljastaa puutteita metsien käytön valvonnassa. Jopa suojeltuja metsiä saatetaan avohakata. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esittää metsälain uudistamista ja avohakkuiden muuttamista luvanvaraisiksi.
Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo

– Samaan aikaan luontokato etenee, ja aiemmin yleisiäkin lajeja on vaarassa kadota. Kuukkelit kärsivät metsien pirstoutumisesta, hömötiaiset vanhojen metsien katoamisesta. Metsiä hakataan liikaa ja liian nuorena. Hiilinielut ovat romahtaneet, Ohisalo toteaa.

– Ylen selvityksen mukaan metsärikokset johtavat tuomioon hyvin harvoin. Asiat painetaan villaisella, puuta kaatuu jatkossakin. Tilanne ei ole reilu kuluttajankaan kannalta, sillä edes jatkuvat laiminlyönnit eivät välttämättä vaikuta sertifikaattien käyttämiseen. Viherpesun vaara on ilmeinen, Ohisalo korostaa.

Ohisalo vaatii metsälain uudistusta, jossa metsien tila otetaan vakavasti.

– Esimerkiksi metsälain ja suojelupäätösten valvontaa on parannettava. Avohakkuut pitää säätää luvanvaraisiksi, sillä ne ovat poikkeuksellisen tuhoisia luonnolle. Valtion maille eivät avohakkuut lähtökohtaisesti myöskään kuulu, Ohisalo alleviivaa.

Jokainen avohakkuuaukion laidalla kävellyt ymmärtää, ettei se ole kestävä tapa ylläpitää metsäluontoa. Ei se ole aina kannattavaa metsänomistajallekaan, jolta samalla katoavat monien vuosikymmenten tulot.

– Suomi on laaja ja metsäinen maa. Me voimme hoitaa metsiämme myös niin, että puuta tuotetaan kestävästi ja puun jalostusarvo on korkea, Ohisalo päättää.

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.

Välikysymys: Vihreät vaatii hallitukselta vastauksia epäonnistuneesta luonto- ja ilmastopolitiikasta17.5.2024 13:41:09 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus on paperilla sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä ja saavuttamaan hiilineutraalisuuden vuoteen 2035 mennessä. Hallituksen toimet eivät toistaiseksi kuitenkaan tue tavoitetta. Vihreät, SDP ja vasemmistoliitto ovat jättäneet hallitukselle välikysymyksen, jossa puolueet haluavat hallitukselta vastauksia, millä keinoilla se aikoo todella saavuttaa luonto- ja ilmastotavoitteet.