Kysely: Valmistusaineiden ja kalorimäärien ilmoittaminen alkoholijuomissa on kuluttajalle tärkeää tietoa
15.3. vietetään kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää. Taloustutkimuksen kyselystä selviää, että tieto tuotteiden sisällöstä on kuluttajalle tärkeää. Kalorimäärien ilmoittamista pitää keskimääräistä tärkeämpänä tutkimuksen nuorimmat eli 18−34-vuotiaat ja toisaalta tutkimuksen vanhimmat vastaajat eli 64−70-vuotiaat. Valmistusaineiden ilmoittamista pitävät erityisen tärkeänä 18−34-vuotiaat.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen vuodesta 2005 lähtien merkitsemään kaikkien kotimaassa valmistettujen oluiden, siiderien ja long drink -juomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät. Valmistusaineiden ja kalorimäärien merkitseminen alkoholijuomiin on vapaaehtoista, mutta komissio valmistelee esitystä näistä merkinnöistä.
Kotimainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen avoimuudessa, sillä tuotetietojen merkitseminen alkoholijuomiin on eurooppalaisittain vielä harvinaista. The Brewers of Europe on myös Suomen innoittamana suosittanut jäsenilleen näitä merkintöjä olutpakkauksiin. Väkevien alkoholijuomien ja viinien valmistajat suosivat tietoja QR-koodista luettavaksi.
”Kysely osoittaa, että kuluttajia kiinnostavat tiedot alkoholijuomien sisällöstä. Kaikkein parhaiten tiedon löytää, kun se on pullon tai tölkin etiketissä nähtävillä. Alkoholijuomia tulee nauttia kohtuudella ja kalorimäärien merkitseminen auttaa huomioimaan energiamäärän”, sanoo viestintäpäällikkö Outi Heikkinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta.
Alkoholijuomien pakkausmerkinnät antavat kuluttajalle tärkeää tietoa, jonka pohjalta voi tehdä tietoisia valintoja. Alkoholijuomissa ravintoarvojen ja ainesosaluettelon merkinnät ovat vapaaehtoisia ja ravintoarvomerkintä voi rajoittua pelkästään energiasisältöön. Kaikki ravintoarvot tulee merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevyt- ja light-juomista sekä gluteenittomista oluista.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa 1.−6.9.2022. Tutkimukseen vastasi 1342 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Vastaajajoukko on painotettu vastaamaan täysi-ikäisiä suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Viestintäpäällikko Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Lasse Pipinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajaksi4.9.2024 11:32:56 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on nimittänyt Lasse Pipisen uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa 1.10.2024 ja seuraa tehtävässään Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi siirtynyttä Tuula Loikkasta.
Panimojuomien myynti laski – ala odottaa hallitukselta toimia pullonpalautuksen säilyttämiseksi13.8.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Olut on paras kesäinen panimojuoma11.7.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Olut on paras kesäinen panimojuoma ja eniten suomalaiset ostavat vaaleaa lageria. Toiseksi parhaaksi kesäjuomaksi kiri vuosi vuodelta suosiotaan kasvattanut lonkero. Kolmannelle sijalle ylsi kivennäisvesi. Tiedot selviävät Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Myynti päätyi plussalle − arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta18.4.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin tammi-maaliskuussa 2024 yhteensä 183,7 miljoonaa litraa. Olutmyynti piristyi hetkellisesti, kun tammikuussa voimaan tullut veronkevennys siirsi myyntejä viime vuodelta tämän vuoden puolelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme