Tutkimus: Sähköauton käyttäjät kokevat auton lataamisen maksun hankalaksi

Tällä hetkellä lataushybridi- tai sähköauton lataus maksetaan erilaisilla applikaatioilla tai tägeillä. Pankki- tai luottokorttimaksu onnistuu vain hyvin harvassa paikassa.
Miltei joka toinen hybridi- tai sähköauton omistajista on tyytymätön nykyisiin maksutapoihin.
– Tämä on merkittävä määrä. Jos sähköautoilu halutaan tehdä houkuttelevammaksi, maksutavoista pitäisi ehdottomasti tehdä asiakasystävällisempiä, toteaa Haaga-Helian tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen.
Tutkimukseen vastasi 500 pääkaupunkiseudulla asuvaa kuluttajaa. Kysely toteutettiin 1.–10.2.2023.
Maksutapojen kirjavuus vähentää kiinnostusta sähköautoiluun
Sähköautojen määrä on tasaisessa kasvussa, eikä kiinnostus niitä kohtaan näytä laantuvan. Myös latauspaikkojen määrä kasvaa koko ajan.
Noin puolet sähköauton harkintaa suunnittelevista on kuitenkin sitä mieltä, että nykyinen maksusysteemi vähentää kiinnostusta lataushybridi- ja sähköautoja kohtaan.
Vaikka perinteisemmät maksutavat eivät useinkaan tule kyseeseen, erilaisia maksuapplikaatioita on tarjolla runsaasti. Tutkimuksen mukaan joka toinen sähköautoilija käyttää peräti neljää tai useampaa sovellusta latausten maksamiseen.
– Tässä olisi hyvä kehittämisen paikka esimerkiksi kaupoille. Tutkimuksemme mukaan suurimmalle osalla sähköautojen käyttäjistä kaupat ja marketit olisivat mahdollinen autojen latauspaikka. Suunnittelemme vielä sähköauton latauksiin liittyvää jatkotutkimusta, Ohtonen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri OhtonenTutkimuspäällikkö
Puh:040 8268183petteri.ohtonen@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme