Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle

S-ryhmän päivittäistavarakaupan suosituimpia omia merkkejä ovat Kotimaista, Rainbow ja Xtra. Näistä Kotimaista-sarja tarjoaa kotimaista alkuperää olevia laadukkaita tuotteita, Rainbow sen rinnalla makuja maailmalta ja Xtra kaikista halvimman vaihtoehdonlähes 400 pääosin tuontituotteeseen.
Tässä ajassa S-ryhmän toistuvissa asiakastutkimuksissa nähdään, että enemmistö suomalaisista joutuu miettimään hintaa ruokaostoksillaan ja yhä useampi on joutunut tinkimään ostoksistaan. Pitkin vuotta S-ryhmän myyntidatassa ja kyselytutkimuksissa on nähty asiakkaiden tärkeänä säästökeinona omien merkkien tuotteiden valitseminen. Tuoreimmassa kyselyssä* 66 prosenttia vastaajista mainitsee eri säästökeinoista kysyttäessä kaupan omat merkit yhdeksi merkittävimmistä. Ruoan hinnan merkitys ihmisille ylipäätään on ollut kasvussa viime keväästä saakka.
- Olemme jo vuoden alusta vahvistaneet Xtra-tuotteiden löydettävyyttä myymälöissämme muun muassa sijoittamalla niitä hyllynpäätyihin, koska näemme, että tässä taloustilanteessa juuri näitä kaikkein edullisimpia tuotteita halutaan ostaa. Laskemme nyt koko Xtra-tuotesarjan hintatasoa. Xtra-tuotteiden hinnat laskevat kaikissa päivittäistavarakaupan ketjuissamme eli Prismassa, S-marketissa, Salessa, Alepassa ja Food Market Herkussa sekä tietysti myös ruoan verkkokaupassa S-kaupat.fi, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Xtra-tuotteissa halpa hinta kohtaa hyvän laadun. Helsingin Sanomat (25.1.) valitsi Xtra-kahvin edullisten suodatinkahvien maukkaimmaksi ja Ilta-Sanomien (28.2.) äänestyksessä taas Xtra-suklaa äänestettiin parhaaksi suklaalevyksi. Xtra-tuotesarjan tuotteet ovat pääosin ulkomaista hankintaa. Halpa hinta ei tarkoita kuitenkaan vastuullisuusvaatimuksista tinkimistä. S-ryhmän omia merkkejä koskevan tavoitteen mukaisesti Xtra-tuotesarjan kahvi, tee, kaakao ja suklaa on sataprosenttisesti sertifioinneilla vastuulliseksi varmennettua.
- Xtra-tuotesarjaan on viimeisen vuoden aikana myös tuotu yli 50 uutta tuotetta, kuten leipiä, juustoja, muroja ja valmisruokia. Asiakkaiden suosiossa Xtra-tuotteista ovat erityisesti rapsiöljy ja kaakaovanukas kermavaahdolla. Xtra-tuotesarjalla on tärkeä rooli tässä ajassa ja nyt voimaan tulevat pysyvästi edulliset hinnat ovat voimassa ainakin kevät- ja kesäjaksomme. Nipistämme tässä tilanteessa omista katteistamme helpottaaksemme asiakasomistajiemme arkea, lupaa Päällysaho.
*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 3/2023, vastaajamäärä 3513, Feelback Group
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme