SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle

Jaa
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa

S-ryhmän päivittäistavarakaupan suosituimpia omia merkkejä ovat Kotimaista, Rainbow ja Xtra. Näistä Kotimaista-sarja tarjoaa kotimaista alkuperää olevia laadukkaita tuotteita, Rainbow sen rinnalla makuja maailmalta ja Xtra kaikista halvimman vaihtoehdonlähes 400 pääosin tuontituotteeseen.  

Tässä ajassa S-ryhmän toistuvissa asiakastutkimuksissa nähdään, että enemmistö suomalaisista joutuu miettimään hintaa ruokaostoksillaan ja yhä useampi on joutunut tinkimään ostoksistaan. Pitkin vuotta S-ryhmän myyntidatassa ja kyselytutkimuksissa on nähty asiakkaiden tärkeänä säästökeinona omien merkkien tuotteiden valitseminen. Tuoreimmassa kyselyssä* 66 prosenttia vastaajista mainitsee eri säästökeinoista kysyttäessä kaupan omat merkit yhdeksi merkittävimmistä. Ruoan hinnan merkitys ihmisille ylipäätään on ollut kasvussa viime keväästä saakka. 

- Olemme jo vuoden alusta vahvistaneet Xtra-tuotteiden löydettävyyttä myymälöissämme muun muassa sijoittamalla niitä hyllynpäätyihin, koska näemme, että tässä taloustilanteessa juuri näitä kaikkein edullisimpia tuotteita halutaan ostaa. Laskemme nyt koko Xtra-tuotesarjan hintatasoa. Xtra-tuotteiden hinnat laskevat kaikissa päivittäistavarakaupan ketjuissamme eli Prismassa, S-marketissa, Salessa, Alepassa ja Food Market Herkussa sekä tietysti myös ruoan verkkokaupassa S-kaupat.fi, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. 

Xtra-tuotteissa halpa hinta kohtaa hyvän laadun. Helsingin Sanomat (25.1.) valitsi Xtra-kahvin edullisten suodatinkahvien maukkaimmaksi ja Ilta-Sanomien (28.2.) äänestyksessä taas Xtra-suklaa äänestettiin parhaaksi suklaalevyksi. Xtra-tuotesarjan tuotteet ovat pääosin ulkomaista hankintaa. Halpa hinta ei tarkoita kuitenkaan vastuullisuusvaatimuksista tinkimistä. S-ryhmän omia merkkejä koskevan tavoitteen mukaisesti Xtra-tuotesarjan kahvi, tee, kaakao ja suklaa on sataprosenttisesti sertifioinneilla vastuulliseksi varmennettua. 

- Xtra-tuotesarjaan on viimeisen vuoden aikana myös tuotu yli 50 uutta tuotetta, kuten leipiä, juustoja, muroja ja valmisruokia. Asiakkaiden suosiossa Xtra-tuotteista ovat erityisesti rapsiöljy ja kaakaovanukas kermavaahdolla. Xtra-tuotesarjalla on tärkeä rooli tässä ajassa ja nyt voimaan tulevat pysyvästi edulliset hinnat ovat voimassa ainakin kevät- ja kesäjaksomme. Nipistämme tässä tilanteessa omista katteistamme helpottaaksemme asiakasomistajiemme arkea, lupaa Päällysaho.  

*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 3/2023, vastaajamäärä 3513Feelback Group 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Kuva: Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye