Sakon Studio

VähäE jättää uuden EP:n myötä menneisyyden taakseen

Turkulainen räppäri VähäE, oikealta nimeltään Eero Vähätalo, julkaisee perjantaina 31.3.2023 EP:n, joka on nimetty taiteilijan itsensä mukaan. “VähäE”-EP sisältää kuusi kappaletta, joista viisi on julkaistu jo aiemmin singlenä.
Turkulainen räppäri VähäE studiolla. Kuvaaja: Ville Nisunen

EP:n nimikkobiisi vedettiin pois suoratoistopalveluista ennen sen julkaisua

Kokonaan uutta tuotantoa on vain albumin nimikkoraita “VähäE”, joka on samalla myös koko albumin aloitusraita. Siinäkin on silti ripaus vanhaa:

- Kun me aloitettiin Sakon ja HIT HAPPENSSIN kanssa yhteistyö, olin ehtinyt tehdä harrastusmielessä jo pari biisiä ns. lisenssibiittien päälle ja julkaista ne omin päin Spotifyssa. Tää VähäE-biisi oli sellainen. Todettiin kuitenkin pian, että se olisi hyvä tehdä kokonaan uusiksi ja otettiin se pois sieltä Spotifysta, VähäE kertoo.

Takaisin pöytälaatikkoon vedetty kappale sai muhia vain hetken, ennen kuin sen uusi käyttötarkoitus alkoi kirkastua. Siitä tuli sisääntulokappale live-keikoille.

- Mietittiin mun tuplaaja-manageri Sakon kanssa, että me tarvitaan keikoille kunnon sisääntulobiisi. Se VähäE-kappale kertoo musta ja kiteyttää sen kuka mä oon, joten se sopi sellaiseksi tosi hyvin. Tehtiin se siitä näkökulmasta ihan kokonaan uusiksi ja pitää todeta, että nyt se oikeasti potkii toden teolla, VähäE iloitsee.

Koko EP jatkaa osittain samaa teemaa, eli kyseessä on lähestulkoon konseptialbumi.

Levy on läpileikkaus artistin menneisyydestä

Koko levy on eräänlainen läpikeikkaus VähäE:n historiasta ja menneisyydestä. Itseironialla alkava omakohtainen tilitys kertoo lastenkotiin heivatusta ja maaseudulle seivatusta räppäristä, jonka elämä ryysyistä rikkauksiin on kulkenut vääjäämättömästi omaa latuaan.

EP:llä kuultavat kappaleet järjestyksessä ovat:

1. VähäE
  2. Näillä tutkinnoilla ei leveillä (feat. Vini)
  3. Nollaviis
  4. Tien päällä
  5. Never give up
  6. Päätyyn asti

EP:n ainoa slovari “Näillä tutkinnoilla ei leveillä” on soinut maaliskuussa kertaalleen 2023 myös SuomiPopin taajuuksilla, jossa Juha Perälä kehui kappaletta. Keväinen biisi vitsailee ammattialojen arvostuksen puutteesta ja toteaa, että vaikka näillä tutkinnoilla ei leveillä, niin se haittaa ei näillä keleillä - mitään. Biisin kertosäkeistössä feattaa upeasti Tuusulalainen Ville Nisunen.

Vastaavasti kolmas raita “Nollaviis”, edustaa huomattavasti raskaampaa ilmaisua ja kertoo tarinaa ei niin onnellisesta sadusta, jossa poika kohtaa tytön. “Tien päällä” taas sivuaa VähäE:n päivätyötä kuljetusalalla ja viimeiset kaksi biisiä “Never give up” ja “Päätyyn asti” ovat buustibiisejä, joista “Päätyyn asti” voisi sopia vaikkapa Huuhkajien tai Leijonien viralliseksi kisabiisiksikin.

"VähäE"-EP on yhden aikakauden loppu

EP niputtaa yksiin kansiin VähäE:n menneisyyden ja sulkee samalla yhden kokonaisen ajanjakson. Tulevaisuudessa räppäri aikoo keskittyä enemmän ympärillä näkemiinsä asioihin ja ilmiöihin sen sijaan että käsittelisi menneisyyden teemoja.

- Tämän julkaisun myötä muistelut on muisteltu ja tulevaisuudessa keskitytään tietoisesti käsittelemään enemmänkin nykyhetkeä ja tulevaisuutta, VähäE kuvailee suunnitelmiaan.

Tälle vuodelle on tulossa lisääkin julkaisuja.

- Meillä on pari biisiä äänitystä vaille valmiina ja neuvotellaan parhaillaan myös yhdestä featista. Matskua siis tulee kyllä ulos kunhan ehditään, VähäE sanoo.

Juuri nyt pääasialliset tavoitteet ovat vahvasti live-puolella ja keikkoja pyritään tekemään niin paljon kuin mahdollista. Keikkakokoonpanossa VähäE:llä on itsensä lisäksi tuplaaja-manageri Sako sekä DJ Neverheard ja backline-teknikko Paavo Virtanen.

- Fakta on se, että live-keikat on tällä hetkellä se millä tästä musiikista on helpointa saada myös tuloja, kun ei vielä olla koko kansalle tuttuja. Lisäksi esiintyminen on ihan älyttömän hauskaa ja meillä on tiimissä hyvä meininki. Siksi me koitetaan tehdä kaikki mahdolliset keikat, joista vaan maksetaan, että on varaa sitten tehdä lisääkin musaa, VähäE heittää.

VähäE:n "VähäE"-EP julkaistaan perjantaina 31.3.2023. Livenä hänet voi nähdä tulevana kesänä mm. lapsuuden kotipaikkansa Taivassalon Silakrysäys-markkinoilla 17.6.2023.

Samuli Koivulahti
WhatsApp/Puhelin: +358440761668
Email: sako@sakonstudio.fi

VähäE (Eero Vähätalo)
WhatsApp/Puhelin: +358452097667
Email: eero.vahatalo@outlook.com

Turkulainen räppäri VähäE studiolla. Kuvaaja: Ville Nisunen

Sakon Studio
Viikinkikatu 8
20460 Turku

SAKON STUDIO on Samuli Koivulahden omistama yritys, joka auttaa yrityksiä ja taiteilijoita luoviin sisältöihin ja näkyvyyteen liittyvissä haasteissa. Osa yhtiön toiminnasta on voittoatavoittelematonta.

Email: sako@sakonstudio.fi
Verkkosivut: www.sakonstudio.fi