Valvira kiistää väitteet hoivakotien henkilöstömitoitukseen liittyvistä liian tiukoista tulkinnoista

Valvira ja aluehallintovirastot eivät tulkitse vanhuspalvelulain mukaisia henkilöstömitoitusvaatimuksia liian tiukasti. Julkisuudessa on esitetty runsaasti väitteitä, joiden mukaan liian tiukkojen viranomaistulkintojen vuoksi hoivakodit eivät voisi palkata muita työntekijöitä kuin hoitajia, vaikka heistä on kova pula.
Kuvituskuva. Pexels.

”Valvira ja aluehallintovirastot eivät rajoita moniammatillisen henkilöstön palkkaamista hoivakoteihin. Päinvastoin pidämme erittäin tärkeänä, että jokaisessa hoivakodissa on monipuolista osaamista ja sellainen henkilöstörakenne, joka parhaiten vastaa asukkaidensa erilaisiin ja hyvinkin vaativiin palvelutarpeisiin. Vanhuspalvelulain mukaan lakisääteiseen henkilöstömitoitukseen voidaan laskea muitakin työntekijäryhmiä kuin hoitoalan ammattihenkilöitä”, sanoo ryhmäpäällikkö Eine Oinas-Soudunsaari.

Henkilöstömitoitusta ja -rakennetta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta arvioidaan perusteellisesti siinä vaiheessa, kun palveluntuottaja hakee lupaa toiminnalleen. Arviointi perustuu aina tietoon juuri kyseisen hoivakodin palvelua käyttävien asiakkaiden palvelutarpeesta. Lupamenettelyssä kiinnitetään erityistä huomiota hoito- ja hoivahenkilöstön määrään, rakenteeseen sekä osaamiseen, joiden tulee vastata vanhuspalvelulain mukaisesti hoivakodin asukkaiden yksilöllisiä palvelujen tarpeita kaikissa tilanteissa ja kaikissa työvuoroissa.

Oinas-Soudunsaari kannustaa palveluntuottajia hakemaan toimilupaa monipuolisemmalla henkilöstörakenteella.

”Palveluntuottajien toimilupahakemuksissa ilmoittama henkilöstörakenne on tähän saakka ollut kapea. Hakemuksissa henkilöstö muodostuu pääosin sairaanhoitajista, lähihoitajista ja hoiva-avustajista. Silloin myönnetty lupakaan ei voi sisältää muita henkilöstöryhmiä.”

Oinas-Soudunsaaren mukaan lupahakemusten henkilöstörakenne mitä ilmeisimmin kertoo tärkeää viestiä asiakkaiden palvelutarpeista. Hoivakodeissa asuvat ovat yhä huonokuntoisempia iäkkäitä henkilöitä, joille muut asumismuodot eivät enää sovellu heidän alentuneen terveydentilansa tai toimintakykynsä vuoksi. He tarvitsevat runsaasti erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, joita voivat antaa vain koulutetut sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.

”Vanhuspalvelulaki edellyttää, että iäkkäälle henkilölle tarjottavien sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja niiden on turvattava hänelle hyvä hoito ja huolenpito. Muutaman vuoden takainen hoivapalvelujen kriisi ei saa toistua.”

Lupa- ja valvontaviranomaisen toiminta perustuu lakiin, ja päätöksistä on mahdollista valittaa hallinto-oikeuteen. Mikäli hallinto-oikeus katsoo päätöksen virheelliseksi, viranomainen on velvollinen sen korjaamaan.

”Muutamia valituksia on tehty, ja hallinto-oikeus on antanut niihin ratkaisut, joiden perusteella lupaviranomaiset eivät henkilöstömitoituspäätöksissään ole ylittäneet toimivaltaansa, vaan ovat toimineet ja tulkinneet lakia oikein”, Eine Oinas-Soudunsaari kertoo.

Lue lisää blogista: Vanhusten hoivapalvelujen kriisi ei saa toistua (valvira.fi)

Kuvituskuva. Pexels.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Adoptiolautakunta seuraa kansainvälisten adoptioiden tilannetta18.1.2024 15:08:54 EET | Tiedote

Kansainvälisissä adoptioissa on tullut ilmi epäselvyyksiä, joiden vuoksi Norjan ja Tanskan viranomaiset tekevät lisäselvityksiä. Norjassa adoptiotoimintaa valvova keskusviranomainen on suositellut kansainvälisen adoptiotoiminnan keskeyttämistä selvitysten ajaksi ja siellä odotetaan vastuuministeriön päätöstä asiasta. Tanskassa maan ainoa adoptiojärjestö Danish International Adoption on päättänyt itse lakkauttaa toimintansa maan adoptiokeskusviranomaisen valvontatoimien seurauksena. Taustalla ovat epäilyt, ettei adoptioita ole hoidettu kaikilta osin hyvien käytäntöjen mukaisesti joko lapsia luovuttavissa maissa tai vastaanottavan maan palvelunannossa.

Ammattioikeuksistaan luopuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt hakevat oikeuksiaan takaisin4.1.2024 13:44:49 EET | Tiedote

Viime vuonna yhä useampi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö sai menetettyjä ammattioikeuksiaan takaisin verrattuna edelliseen vuoteen. Valvira palautti ammattioikeuksia kokonaan tai osittain 135 hakijalle, kun edellisenä vuonna luku oli 33. Kokonaan hyväksytyistä hakemuksista 107 oli sellaisia, joissa aiempi ammattioikeuden poisto oli perustunut ammattihenkilön omaan pyyntöön. Edellisenä vuonna vastaava määrä oli 10. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 181 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin.

Valvira vastaa keskusteluun, joka koskee opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä23.10.2023 17:25:35 EEST | Tiedote

Tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä opiskelijoita koskeva Valviran verkkosivuilla oleva ohje on aiheuttanut kritiikkiä hyvinvointialueilla, koska sosiaalityöntekijöitä ja heidän sijaisiaan on vaikea saada. Ohjetta on hyvinvointialueilla pidetty liian tiukkana ja lain vastaisena. Hyvinvointialueet katsovat, että Valvira on yllättäen muuttanut ja tiukentanut ohjeistustaan.