Foodora

Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri paljastaa: yli 90 prosentilla suomalaisista inflaatio vaikuttaa ruokaostoksiin - näistä ruoka-aineista säästetään

Jaa
Lähes kaikki suomalaiset kokevat inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa. Suomalaisista 93 prosenttia katsoo inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa, ja vain kuusi prosenttia suomalaista ei koe hintojen nousun vaikuttaneen ruokaostoksiinsa, kertoo Foodoran teettämä Suuri suomalainen ruokabarometri.

Erityisesti ostoskorien hinnannousu näkyy liha- ja kalatuotteissa. Vain reilu kolmas suomalaisista ostaa lihaa ja kalaa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Syynä on liha- ja kalatuotteiden nousseet hinnat, jotka rasittavat suomalaisten rahapusseja. Kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat suomalaiset pihistelevät myös herkkujen ostamisen yhteydessä.

Lihan ja kalan käyttö on pysynyt ennallaan vain reilulla kolmanneksella suomalaista kotitalouksista. Suomalaisten ostomahdollisuudet ovat polarisoituneet; samaan aikaan reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla, kun taas 13 prosenttia pystyy jopa panostamaan niihin. Samalla neljännes suomalaisista säästää hedelmistä ja vihanneksista. 

“Ihmiset haluavat lapsilleen parasta, mutta korkean inflaation vuoksi suomalaiset joutuvat kuitenkin säästämään terveellisen ja hyvän ruoan keskeisistä osista. Toivottavasti se ei ole kansanterveydellemme liian kallis hinta maksettavaksi”, sanoo Foodora Market -verkkoruokakaupan liiketoimintajohtaja Anni Ahnger.

On myös syytä muistaa, että kohonneet elinkustannukset näkyvät suomalaisten arjessa myös monella muulla elämänalueella. Taloustilanteesta huolimatta suomalaiset haluavat panostaa ruokaostoksissaan kotimaisiin tuotteisiin, ja erityisesti lapsiperheet satsaavat kotimaiseen ruokaan. 

“Vaikka suomalaiset haluavat panostaa ruokaan, niin he joutuvat valitsemaan halvimman tuotteen. Erityisesti huonossa taloustilanteessa olevien tilanne on vieläkin kehnompi, sillä he joutuvat valitsemaan aina halvimman tuotteen, ja ajoittain he joutuvat jopa jättämään ruokaa ostamatta kohonneiden hintojen vuoksi”, harmittelee Anni Ahnger.

Suomalaiset säästävät ruoasta myös muilla tavoin. Nuoret aikuiset (25-34 –vuotiaat) ovat vaihtaneet kauppojen omiin tuotemerkkeihin, jotka ovat halvempia kuin tunnetuimmat, brändituotemerkit. Nuoret aikuiset jättävät myös tuotteita ostamatta heikentyneen ostovoiman vuoksi. Monet nuoret aikuiset asuvat sinkkutalouksissa. Se osaltaan selittää, miksi halvimman tuotteen ostaa useammin sinkkutalous. 

“Suuri suomalainen ruokaarometrimme paljastaa, että tällä hetkellä ainoastaan hyvätuloisilla on varaa panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan entisellä tavalla, koska inflaatio vaikuttaa niin vahvasti ihmisten elämiin”, sanoo Anni Ahnger.

Eri puolueiden kannattajat panostavat myös eri asioihin. Kokoomusta kannattavat ostavat muita harvemmin halvimpia tuotteita.  Keskustalaiset panostavat kotimaisiin tuotteisiin, vihreät ja vasemmistoliittolaiset panostavat luomutuotteisiin ja premium-merkkeihin. Myös Uudellamaalla suositaan luomutuotteita yleisesti muuta Suomea enemmän. 

Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksen toteutti Miltton Oy:n Research & Insight -tutkimustiimi Foodoran toimeksiannosta. Vastaajat rekrytoitiin Norstat Finlandin paneelista ja vastaukset kerättiin 7.12.–19.12.2022 välillä. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 152 vastaajaa, ja vastaajat edustivat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Foodora
Pasilankatu 10
00240 Helsinki

http://www.foodora.fi

Pohjoismaiden suurin ruoan ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on toimialansa johtavimpia yrityksiä ympäri maailman. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora on aloittanut toimintansa vuonna 2007, ja nykyään Foodoran toimistolla työskentelee noin 200 ihmistä. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodora tekee elämästä lempeämpää, ja mahdollistaa siten keskittymisen elämän tärkeisiin asioihin. Onneksi on Foodora, oikotie hyvään elämään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Foodora

Foodoran ruokabarometri luo mielikuvia presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntyyleistä26.1.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Joulukuun 2023 alkupuolella toteutettu Foodoran ruokabarometri luo hauskat mielikuvat eri presidenttiehdokkaiden kannattajista. Aaltolan kannattajista piirtyy selkeä amerikkalainen elämäntyyli, kun taas Stubbin kannattajakunta nauttii kulinaristisemmin. Tuloksista selviää myös Halla-ahon ja Anderssonin äänestäjien olevan innokkaimpia ruokalähettipalveluiden käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye