Savoy

Seitsemännen kerroksen private dining aukeaa: Ravintola Savoyn mittavan remontin toinen osa on valmistunut

Ravintola Savoy on läpikäynyt viimeisen kolmen vuoden aikana mittavan muutoksen. Uudistuksen ensimmäinen osa, kahdeksannen kerroksen ravintolasali, valmistui tammikuussa 2020, ja toinen osa, seitsemännen kerroksen private dining -kokonaisuus, aukeaa virallisesti tänään maanantaina. Molempien tilojen suunnittelusta vastaa palkittu sisustussuunnittelija Ilse Crawford ja hänen lontoolainen toimistonsa Studioilse. Uudistus tehtiin tiiviissä yhteistyössä Artekin kanssa.
Savoyn seitsemännen kerroksen private dining -kokonaisuus aukeaa virallisesti tänään maanantaina.

Vuonna 1937 avatun Savoyn kahdeksannen kerroksen ravintolasali on maailmankuulu. Hieman vähemmälle huomiolle on jäänyt samana vuonna auennut, niin ikään Aino ja Alvar Aallon suunnittelema private dining -kerros, joka koostuu juhlasalista ja seitsemästä kabinetista. Nyt valmistuneen remontin tavoitteena on ollut nostaa seitsemäs kerros samaan loistoon yläkerran kanssa.

”Tästä eteenpäin meillä on vain yksi Savoy, jossa on kaksi osaa: ravintola ja private dining. Kerrokset ovat erilaisia mutta aivan yhtä upeita. Molemmilla on oma sielunsa ja tunnelmansa, mutta niitä yhdistävät samat arvot, ensiluokkainen ruoka ja palvelukokemus”, sanoo Savoyn Chef Patron Helena Puolakka.

Uuden sisustuksen on suunnitellut Ilse Crawford ja hänen lontoolainen suunnittelutoimistonsa Studioilse, jotka vastasivat myös Savoyn ravintolasalin menestyksekkäästä päivityksestä vuonna 2020. Uudistusten ytimessä on Aino ja Alvar Aallon arvojen ja suunnitteluperinnön kunnioittaminen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten.

Suomalaista designia ja historian kerrostumia

”Ohjenuoranamme on ollut Alvar Aallon ajatus siitä, että ’mikään vanha ei synny uudestaan, mutta se ei myöskään täydellisesti katoa. Se, mikä on kerran ollut, tulee aina uudestaan uudessa muodossa’”, sanoo Ilse Crawford.

”Halusimme virkistää seitsemännen kerroksen huoneet vastaamaan tämän päivän tarpeita, mikä merkitsi siirtymistä pois niihin hiipineestä, hieman kuivakasta ja virastomaisesta tunnelmasta. Halusimme tuoda tiloihin iloa ja lämpöä sekä korostaa niiden viehättävää, kodinomaista tunnelmaa. Jokaisella huoneella on oma identiteettinsä, mikä antaa ihmisille mahdollisuuden löytää juuri tarpeisiinsa sopiva tila”, jatkaa Crawford.

Alkuperäisestä sisustuksesta säilyneet rakenteet ja kalusteet on kunnostettu ja niitä on täydennetty uusilla hankinnoilla: osin Artekin uustuotannolla ja osin Artek 2nd Cyclen kautta hankituilla vintage-kalusteilla. Uudet ruokapöydät, säilytys- ja tarjoilukalusteeet on valmistanut salolainen puusepänliike Protos Demos. Kokonaisuus on raikas ja ajaton, mutta samaan aikaan siinä näkyvät hienosti historian kerrostumat yli kahdeksalta vuosikymmeneltä.

Aino ja Alvar Aallon tuotannon ohella sisustus esittelee muitakin suomalaisen designin klassikoita kuten Paavo Tynellin, Ilmari Tapiovaaran, Maija Heikinheimon, Tapio Wirkkalan ja Lisa Johansson-Papen muotoilua. 2020-luvun taide- ja muotoiluosaamista edustavat esimerkiksi Johanna Gullichsenin tekstiilit ja Kerttu Saalin maalaukset.

”Pidän valtavasti siitä, että vaikka kokonaisuuus on erittäin eheä, jokaisessa huoneessa on aivan omanlaisensa tunnelma. On ollut mahtavaa huomata jo nyt, että ihmisille muodostuu heti omat suosikkikabinettinsa. Se on minusta ihana asia”, lisää Helena Puolakka.

”Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Minusta kerroksessa leijailee upealla tavalla Aaltojen ja jopa Villa Mairean henki 2020-luvulle tuotuna”, sanoo rakennuksen omistajan edustaja Peter Ahlsröm.

”Uskon että muutaman vuoden ja vuosikymmenen kuluessa seitsemännesta kerroksesta tulee yhtä ikoninen osa helsinkiläistä ravintolakulttuuria kuin mikä kahdeksannen kerroksen ravintolasali on”, sanoo Jyrki Sukula, yksi Savoyta hallinnoivan Financier Groupin omistajista.

Savoyn seitsemännen kerroksen uudistuksen on suunnitellut Ilse Crawford ja Studioilse. Suomen päässä työstä vastasivat arkkitehti Ilona Palmunen ja projektipäällikkö Sara Karlsson. Projekti tehtiin läheisessä yhteistyössä Artekin ja Artek 2nd Cyclen kanssa.

Savoyn omistaa Financier Group. Yhtiön muut ravintolat ovat Suomen parhaaksi ravintolaksi valittu Palace ja syksyllä ovensa avannut Café Savoy. Financier Groupin osakkaita ovat Helena Puolakka, Eero VottonenJyrki SukulaSaku Tuominen ja NoHo Partners.

Helena Puolakka

Saku Tuominen

Kuvat

Lataa
Savoyn uudistuneen seitsemännen kerroksen privite dining- kokonaisuuden jokaisessa huoneessa on aivan omanlaisensa tunnelma.
Lataa
Alkuperäisestä sisustuksesta säilyneet rakenteet ja kalusteet on kunnostettu ja niitä on täydennetty uusilla hankinnoilla.
Lataa
”Ohjenuoranamme on ollut Alvar Aallon ajatus siitä, että ’mikään vanha ei synny uudestaan, mutta se ei myöskään täydellisesti katoa. Se, mikä on kerran ollut, tulee aina uudestaan uudessa muodossa’”, kertoo Ilse Crawford Savoyn uudistuneen private dining -kokonaisuuden suunnittelusta.
Lataa
Ravintola Savoyn seitsemännen kerroksen private dining -kokonaisuuden suunnittelusta vastaa palkittu sisustussuunnittelija Ilse Crawford ja hänen lontoolainen toimistonsa Studioilse.
Lataa
”Tästä eteenpäin meillä on vain yksi Savoy, jossa on kaksi osaa: ravintola ja private dining. Kerrokset ovat erilaisia mutta aivan yhtä upeita”, sanoo Savoyn Chef Patron Helena Puolakka.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Savoy

Legendaarinen La Tour d’Argent huipentaa maailmankiertueensa Savoyhin15.12.2022 15:00:00 EET | Tiedote

Yksi maailman ikonisimmista ravintoloista, Pariisin keskustassa sijaitseva ja vuonna 1582 perustettu La Tour d’Argent saapuu Suomeen. Ravintola on parhaillaan historiallisessa remontissa ja ravintolan omistaja André Terrail on päättänyt hyödyntää vapautuneen ajan järjestämällä ”La Tour On Tour” -maailmankiertueeseen, jonka aikana ravintola on vieraillut eri puolilla maailmaa Kaliforniasta Tokioon ja Château Lafite Rothschild -viinitilasta Thomas Kellerin The French Laundryyn. Kiertue päättyy tammikuun lopussa 85-vuotisjuhliaan viettävään helsinkiläiseen Ravintola Savoyhin.