Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallassa sijaitsevan nikkelituotannon laajennushankkeen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Satakunta, Varsinais-Suomi)
YVA-menettelyssä on tarkasteltu tuotannon laajentamisen toteuttamisen vaihtoehtoja sekä niiden vaikutuksia. Lisäksi tarkastelussa mukana on ollut vertailuna vaihtoehto, jossa hanke jätetään toteuttamatta ja tehtaan toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan mukaisesti.
Arvioidut hankevaihtoehdot YVA-menettelyssä olivat:
Vaihtoehto VE0: Nikkelituotantoa ei laajenneta ja toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan puitteissa.
Vaihtoehto VE1: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä lopputuotteella.
Vaihtoehto VE2a: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä ja kiinteällä lopputuotteella. Ammoniumsulfaattituotantoa lisätään 140 000 tonniin vuodessa. (Tekniikkavaihtoehto 1)
Vaihtoehto VE2b: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä ja kiinteällä lopputuotteella. Ammoniumsulfaattituotantoa lisätään 170 000 tonniin vuodessa. (Tekniikkavaihtoehto 2)
Vaikutusten arvioinnit vaihtoehdoissa VE1, VE2a ja VE2b on toteutettu huomioiden suurin mahdollinen tuotantokapasiteetti (140 000 t Ni/a). Hanke pitää sisällään tehtaan tuotannon laajentamisen Harjavallan Suurteollisuuspuiston alueella. Nikkelituotannon laajentaminen toteutetaan olemassa olevan tuotannon yhteyteen, sillä uusi prosessilaitteisto integroidaan osaksi olemassa olevaa tuotantoa, eikä se pysty toimimaan itsenäisesti, erillisenä kokonaisuutena.
Ympäristövaikutuksia syntyy mm. vaikutuksista pinta- ja pohjavesiin, luonnonvarojen käyttöön, ilmanlaatuun ja ilmastoon sekä meluun
Yhteysviranomainen katsoo perustellussa päätelmässä, että laajennushankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia ovat toiminnan aikaiset vaikutukset pinta- ja pohjavesiin, luonnonvarojen käyttöön, ilman laatuun ja ilmastoon sekä meluvaikutukset. Lisäksi vaikutuksia väestöön, elinoloihin ja viihtyvyyteen voi syntyä muun muassa meluvaikutuksista, ilmapäästöistä sekä lisääntyneestä liikenteestä.
Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan kaikki tarkastellut laajennushankevaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, mutta vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuus riippuu osittain selostuksessa esitettyjen, ympäristövaikutuksia vähentävien toimenpiteiden toteuttamisesta ja suojausratkaisuissa. Arviointiselostuksen perusteella ympäristövaikutusten näkökulmasta ympäristöllisesti parhaimpana vaihtoehtona voidaan pitää joko vaihtoehtoa VE0 tai vaihtoehtoa VE2b.
Mikäli laajennushanke jätetään kokonaan toteuttamatta (vaihtoehto VE0), niin laajennusvaihtoehtoihin (VE1, VE2a ja VE2b) verrattuna mm. pohjavesiin kohdistuvat riskit jäävät vähäisemmäksi eivätkä meluvaikutukset lähialueelle kasva. Kuitenkin, jos laajennushanketta ei toteuteta, niin välillinen positiivinen vaikutus liikenteen sähköistymiseen jää toteutumatta, samoin kuin vaihtoehdon VE2b toteutuvat vähennykset pintavesipäästöihin.
Vaihtoehdossa VE2b:ssa Kokemäenjokeen kohdistuvat ekologiset riskit ovat kaikista vaihtoehdoista vähäisimmät ja vähentävät nykyisiä päästöjä pintavesiin. Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan toteuttamisvaihtoehdoista tulisikin ensisijaisesti suosia vaihtoehtoa VE2b. Vaihtoehtoa voidaan pitää myös parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisena.
Arviointiselostuksessa on esitetty useita vaikutusten lieventämiskeinoja. Yhteysviranomainen toteaa, että niiden toteuttamisen varmistamiseksi mahdollisessa ympäristölupapäätöksessä on tarpeen asettaa määräyksiä ainakin pohjavesisuojauksista, melunhallintatoimenpiteistä sekä pohjaveden, pintaveden, melun ja ilmanlaadun tarkkailusta. Lisäksi selostuksessa esitettyä Natura-esiarviointia tulee lupakäsittelyn yhteydessä tarkentaa uusimpien, vesistöpäästöjä koskevien tutkimustulosten perusteella.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa: www.ymparisto.fi/nikkelintuotantoHarjavaltaYVA
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Erika Liesegang, puh. 0295 023 051 (poissa 30.3.-13.4.2023)
Yksikönpäällikkö Anu Lillunen, puh. 0295 023 005
sähköposti etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Karsittu Green Energy Oy:n Huittisiin suunnitellun aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu (Satakunta, Varsinais-Suomi)6.5.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Karsittu Green Energy Oy:n Huittisten Karsitun alueelle suunnitteleman aurinkoenergiahankkeen ja siihen liittyvän sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Kylmyys hidastaa valkoposkihanhien kevätmuuttoa29.4.2025 13:59:55 EEST | Tiedote
Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet hiljaisia valkoposkihanhien kevätmuutossa. Sunnuntaina 13.4. havaitun muuttoaallon jälkeen seuraava muuttoaalto saapui Suomeen vasta sunnuntain ja maanantain välisenä aikana 27.–28.4. Muuttoaaltojen välissä oli kylmä ja vastatuulinen jakso.
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Varsinais-Suomen ELY-keskus teki päätöksen Porin raatihuoneen suojelemisesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)17.4.2025 08:58:22 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on suojellut Porin raatihuoneen piha-alueineen. Raatihuone on valtakunnallisesti arvokas kohde ja se sijaitsee myös muinaisjäännösalueella.
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut16.4.2025 14:18:44 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut keskimääräistä aikaisemmin. Ensimmäiset kaksi valkoposkihanhea havaittiin perjantaina 7.3. Turun Ruissalossa. Kuluvan jakson suurin muuttoaalto koettiin sunnuntaina 13.4., jolloin useassa havaintopisteessä laskettiin yli 3 000 muuttavaa valkoposkihanhea. Helsingin Kivikossa laskettiin suurin määrä, 3 630 muuttavaa hanhea.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme