ELY-keskukset

Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallassa sijaitsevan nikkelituotannon laajennushankkeen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Satakunta, Varsinais-Suomi)

Jaa
Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n Harjavallan Suurteollisuuspuistossa sijaitsevan nikkelintuotantolaitoksen laajennushanketta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.

YVA-menettelyssä on tarkasteltu tuotannon laajentamisen toteuttamisen vaihtoehtoja sekä niiden vaikutuksia. Lisäksi tarkastelussa mukana on ollut vertailuna vaihtoehto, jossa hanke jätetään toteuttamatta ja tehtaan toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan mukaisesti.

Arvioidut hankevaihtoehdot YVA-menettelyssä olivat:

Vaihtoehto VE0: Nikkelituotantoa ei laajenneta ja toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan puitteissa.

Vaihtoehto VE1: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä lopputuotteella.

Vaihtoehto VE2a: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä ja kiinteällä lopputuotteella. Ammoniumsulfaattituotantoa lisätään 140 000 tonniin vuodessa. (Tekniikkavaihtoehto 1)

Vaihtoehto VE2b: Nikkelituotantoa laajennetaan tasolle 100 000–140 000 tonnia nikkeliä vuodessa. Laajennus toteutetaan nestemäisellä ja kiinteällä lopputuotteella. Ammoniumsulfaattituotantoa lisätään 170 000 tonniin vuodessa. (Tekniikkavaihtoehto 2)  

Vaikutusten arvioinnit vaihtoehdoissa VE1, VE2a ja VE2b on toteutettu huomioiden suurin mahdollinen tuotantokapasiteetti (140 000 t Ni/a). Hanke pitää sisällään tehtaan tuotannon laajentamisen Harjavallan Suurteollisuuspuiston alueella. Nikkelituotannon laajentaminen toteutetaan olemassa olevan tuotannon yhteyteen, sillä uusi prosessilaitteisto integroidaan osaksi olemassa olevaa tuotantoa, eikä se pysty toimimaan itsenäisesti, erillisenä kokonaisuutena.

Ympäristövaikutuksia syntyy mm. vaikutuksista pinta- ja pohjavesiin, luonnonvarojen käyttöön, ilmanlaatuun ja ilmastoon sekä meluun

Yhteysviranomainen katsoo perustellussa päätelmässä, että laajennushankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia ovat toiminnan aikaiset vaikutukset pinta- ja pohjavesiin, luonnonvarojen käyttöön, ilman laatuun ja ilmastoon sekä meluvaikutukset. Lisäksi vaikutuksia väestöön, elinoloihin ja viihtyvyyteen voi syntyä muun muassa meluvaikutuksista, ilmapäästöistä sekä lisääntyneestä liikenteestä.

Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan kaikki tarkastellut laajennushankevaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, mutta vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuus riippuu osittain selostuksessa esitettyjen, ympäristövaikutuksia vähentävien toimenpiteiden toteuttamisesta ja suojausratkaisuissa. Arviointiselostuksen perusteella ympäristövaikutusten näkökulmasta ympäristöllisesti parhaimpana vaihtoehtona voidaan pitää joko vaihtoehtoa VE0 tai vaihtoehtoa VE2b.

Mikäli laajennushanke jätetään kokonaan toteuttamatta (vaihtoehto VE0), niin laajennusvaihtoehtoihin (VE1, VE2a ja VE2b) verrattuna mm. pohjavesiin kohdistuvat riskit jäävät vähäisemmäksi eivätkä meluvaikutukset lähialueelle kasva. Kuitenkin, jos laajennushanketta ei toteuteta, niin välillinen positiivinen vaikutus liikenteen sähköistymiseen jää toteutumatta, samoin kuin vaihtoehdon VE2b toteutuvat vähennykset pintavesipäästöihin.

Vaihtoehdossa VE2b:ssa Kokemäenjokeen kohdistuvat ekologiset riskit ovat kaikista vaihtoehdoista vähäisimmät ja vähentävät nykyisiä päästöjä pintavesiin. Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan toteuttamisvaihtoehdoista tulisikin ensisijaisesti suosia vaihtoehtoa VE2b. Vaihtoehtoa voidaan pitää myös parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisena.

Arviointiselostuksessa on esitetty useita vaikutusten lieventämiskeinoja. Yhteysviranomainen toteaa, että niiden toteuttamisen varmistamiseksi mahdollisessa ympäristölupapäätöksessä on tarpeen asettaa määräyksiä ainakin pohjavesisuojauksista, melunhallintatoimenpiteistä sekä pohjaveden, pintaveden, melun ja ilmanlaadun tarkkailusta. Lisäksi selostuksessa esitettyä Natura-esiarviointia tulee lupakäsittelyn yhteydessä tarkentaa uusimpien, vesistöpäästöjä koskevien tutkimustulosten perusteella.

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa: www.ymparisto.fi/nikkelintuotantoHarjavaltaYVA

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Erika Liesegang, puh. 0295 023 051 (poissa 30.3.-13.4.2023)

Yksikönpäällikkö Anu Lillunen, puh. 0295 023 005

sähköposti etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Vesiensuojelun tehostamisohjelma edisti valuma-aluelähtöistä ja maa- ja metsätalouden luonnonmukaista vesienhallintaa3.12.2025 13:02:13 EET | Tiedote

Ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö ja ELY-keskukset ovat tukeneet valuma-aluelähtöisen vesienhallinnan toteutusta, kehittämistä ja valtavirtaistamista eri puolella Suomea. Vesiensuojelun tehostamisohjelmasta myönnettiin vuosina 2019–2023 avustuksia yhteensä 49 maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankkeelle. Hankkeiden toteutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 9,6 miljoonaa euroa, joista valtionavustusten osuus oli 6,5 miljoonaa euroa. Avustuksen osuus oli keskimäärin 67 %, muu rahoitus koostui omarahoituksesta. Teemaa toteutettiin myös tutkimusosiolla ja erillisrahoitettujen pilottien kautta. Varsinais-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ovat julkaisseet loppuraportin, jossa arvioidaan kokonaisuuden vaikuttavuutta ja oppeja, ja kuvataan onnistumiset ja kehittämistarpeet.

Alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä suppeampi kuin vuosiin28.11.2025 13:45:39 EET | Tiedote

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueellisen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan joulukuun alussa. Ammattinimikkeiden määrä on edelleen vähentynyt kymmeneen ja on nyt alimmalla tasolla sitten vuoden 2018. Nimikkeitä on poistettu linjauksesta kolmena peräkkäisenä päivityskertana heikon yleisen työmarkkinatilanteen vuoksi. Linjaus päivitetään puolen vuoden välein.

Valtakunnallisesti merkittävän Noormarkun ruukin alueella määrättiin suojeltavaksi useita rakennuksia rakennusperintölain nojalla (Varsinais-Suomi, Satakunta)27.11.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on tehnyt 21.11.2025 päätöksen Porin kaupungissa sijaitsevan Noormarkun ruukin Havulinnan, Isotalon ja Pääkonttorin, niiden puutarhojen sekä Makkarakosken sahan ja Kankipajan suojelusta rakennusperinnöstä annetun lain (rakennusperintölaki, 498/2010) nojalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye