Väitös: Musiikin opiskelijoiden kokemukset kuormituksesta tulisi huomioida nykyistä paremmin musiikin korkeakoulutuksen kehittämisessä

Opiskelijoiden jaksamisesta keskustellaan aktiivisesti. Myös musiikin korkeakoulutuksen opetussuunnitelmat, pedagogiikka ja opiskelijoiden työssäkäynti opintojen ohella ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä. Kasvatustieteen maisteri Tuula Jääskeläinen on tarkastellut opiskelijoiden kuormitukseen, stressiin ja niistä selviytymiseen liittyviä kokemuksia viidessä musiikin korkeakoulutuksen oppilaitoksessa Suomessa ja Isossa-Britanniassa.
Havaintojensa perusteella Jääskeläinen esittää, että oppilaitoksissa pitää tukea opiskelijoiden selviytymistaitoja, etsiä ratkaisuja opiskelijoiden epätasaisiin kuormitus- ja stressikokemuksiin sekä kiinnittää huomiota opettajien vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa.
Korkeakoulutuksessa tarvitaan luovia tapoja yhdistää musiikin opiskelu ja työskenteleminen
Jääskeläisen toteuttamaan kyselytutkimukseen vastanneet naiset kokivat miehiä enemmän stressiä. Miehet käyttivät naisia enemmän ennakoivia valmisteluja haasteiden ylittämiseksi ja positiivisia mielikuvia tavoitteiden saavuttamiseksi, mikä auttoi kuormituksesta selviytymisessä.
Musiikin opiskelijoille esimerkiksi opintojen ohessa työskentely aiheuttaa stressiä erityisesti silloin, kun se on välttämätöntä toimeentulon kannalta. Oman alan eli musiikkialan työllä ei ole merkittävää vaikutusta koettuun stressiin.
”Musiikin korkeakoulutuksen oppilaitoksissa voitaisiin miettiä uudenlaisia tapoja yhdistää musiikin opiskelu ja palkallinen työskentely osana tutkintoa. Tällöin työskenteleminen sekä helpottaisi opiskelijoiden toimeentuloa että tukisi opintoja ja työurien kehittymistä. Opiskelijat kokivat vähemmän kuormittavaksi sellaisen opetuksen, josta he tunsivat saavansa käytännöllistä hyötyä”, Jääskeläinen ehdottaa.
Musiikki kantaa mutta opiskelijat toivovat, että heidän kokemaansa kuormitusta kuullaan
Sopiva kuormitus tukee oppimista. Tutkimuksen haastatteluihin osallistuneet opiskelijat painottivatkin, että musiikin opiskelu tuottaa myös positiivisia kuormituskokemuksia. Musiikin opiskelijat nauttivat henkilökohtaisesta opetuksesta, kun suhde opettajan kanssa toimii.
“Esimerkiksi muusikkous koetaan hyvin merkityksellisenä ja musiikki itsessään antaa opiskelijoille voimavaroja. Opiskelijat toivovat kuitenkin keskustelua ja ymmärrystä siitä, kuinka opintojen liiallinen kokonaiskuormitus vaikuttaa heidän kykyynsä ja mahdollisuuksiinsa panostaa henkilökohtaiseen opetukseen ja harjoitteluun.”
Ylikuormittuneina opiskelijoiden on vaikea esimerkiksi käsitellä palautetta.
”Opettajien on tärkeä ymmärtää, että ankara ja liian kriittinen palaute vaikuttaa opiskelijoiden mielenterveyteen. Kannustava ja rakentavasti kriittinen palaute, joka huomioi opiskelijan sen hetkisen kuormitustilanteen, innostaa harjoittelemaan enemmän”, Jääskeläinen toteaa.
Jääskeläinen on koonnut tutkimustuloksistaan suosituksia opiskelijoille, opettajille, hallinnolle sekä opiskelijoiden terveys- ja hyvinvointipalveluille. Musiikin opettajille on koottu 43 työkalua, joilla opiskelijoita voi tukea heidän kokemansa kuormituksen hallinnassa ja siitä selviytymisessä. Jääskeläisen väitöskirjan ohella tutkimukseen liittyviä artikkeleita on julkaistu kymmenessä kansainvälisessä vertaisarvioidussa julkaisussa.
Tuula Jääskeläisen väitöstilaisuus järjestetään Helsingin Musiikkitalon Black Box -salissa (Mannerheimintie 13) 15.4.2023 klo 12 alkaen. TIlaisuus on englanninkielinen ja se myös striimataan. Striimilinkki julkaistaan Taideyliopiston verkkosivuilla lähempänä väitöstilaisuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula Jääskeläinen
tuula.jaaskelainen@uniarts.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Musiikilla voi sekä rikkoa että parantaa mielen – uutuuskirja käsittelee musiikkiterapiaa kidutuksen uhrien ja pakolaisten kuntouttamisessa15.9.2025 14:01:44 EEST | Tiedote
Vertailevien tutkimusten mukaan musiikkiterapia on yhtä vaikuttavaa ja tehokasta kuin kognitiivinen psykoterapia. Musiikkiterapiaa onkin muiden menetelmien ohella alettu enenevissä määrin käyttää esimerkiksi sellaisten terapiapotilaiden auttamiseksi, joilla on traumoja kidutuksesta tai kotimaastaan pakenemisesta.
Music can both harm and heal the mind – A new book explores music therapy in the rehabilitation of torture survivors and refugees15.9.2025 14:01:44 EEST | Press release
Comparative studies suggest that music therapy is just as effective and impactful as cognitive psychotherapy. Increasingly, it is being used alongside other methods to support therapy patients suffering from trauma caused by torture or fleeing their homeland.
Iiu Susiraja, Jimmy López ja Noora Dadu ovat Taideyliopiston Vuoden alumnit 202511.9.2025 16:29:20 EEST | Tiedote
Vuoden alumnit ovat Taideyliopistosta valmistuneita taiteilijoita ja esikuvia, jotka ovat vahvistaneet toiminnallaan taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä.
Taideyliopiston vararehtori Tapio Kujala: Hallituksen lakiesitys pakottaisi taideopiskelijat kohtuuttomiin valintoihin9.9.2025 14:52:38 EEST | Tiedote
Taideyliopisto suhtautuu kriittisesti hallituksen luonnokseen niin sanotusta yhden opiskeluoikeuden säännöstä. Yliopiston mukaan esitys voi pahimmillaan heikentää nuorten mahdollisuuksia kouluttautua monipuolisesti ja murentaa kulttuurialan koulutusekosysteemiä.
”Oppimista koko keholla” – Maalahdessa tuodaan esittävät taiteet osaksi koulua ja sillä on vaikuttavia tuloksia3.9.2025 11:12:56 EEST | Tiedote
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu koordinoi taidekasvatushanketta, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esikoulun opetusta. Kokeilun pohjalta syntyy luonnos siitä, millainen olisi esittävien taiteiden opetussuunnitelma, jos sillä olisi paikka kouluissa kuvataiteen ja musiikin rinnalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme