GRK sai Virossa merkittävän Rail Balticaan liittyvän projektin, arvo noin 30 miljoonaa euroa
Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä ja matkustajaterminaalia varten. Hankkeen arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat keväällä 2023 ja projekti kestää syksyyn 2026 saakka.

Rail Baltic Estonia OÜ allekirjoitti hankesopimuksen GRK:n kanssa 29.3.2023. Hankkeessa tavoitteena on rakentaa uudelleen nykyisen Ülemisten asema-alueen rautatieinfrastruktuuri.
GRK purkaa projektin aikana nykyistä rautatietä noin 16 kilometrin matkalta. Uutta rautatietä projektissa rakennetaan yli 8 kilometriä. Hanke sisältää myös ratajärjestelmien, kuten ajojohtimien ja opasteiden, sekä vesi- ja viemäriverkostojen rakentamista. Urakkaan kuuluu lisäksi Kantsin jalankulkusiltaan liittyvät työt.
GRK toimii Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta rataliiketoiminta on nyt kasvun ydin. GRK on osallistunut Rail Baltica -hankkeeseen jo viime vuonna, kun rakensimme betonisen Urge-sillan Raplamaalle. Parhaillaan rakennamme myös Kehtna-Põlma-risteyssiltaa.
“Ülemisten terminaalin rautatiehanke on erittäin tärkeä sekä Viron liikenneverkon että Rail Baltican kannalta, joten voimme olla ylpeitä siitä, että GRK asentaa ensimmäiset kiskot Rail Baltican reitille. Odotamme sujuvaa ja laadukkaaseen lopputulokseen tähtäävää yhteistyötä kaikkien hankkeessa mukana olevien osapuolten, kuten Eesti Raudtee AS:n, Tallinnan kaupungin ja muiden kumppaneiden kanssa", Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Priit Paabo kertoo.
Virosta Puolaan nopeasti raiteita pitkin
Rail Baltica on liikennehanke, jossa EU:n tuella rakennetaan uusi noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Nykyisen suunnitelman mukaan Rail Baltica -rautatie toteutetaan koko pituudeltaan yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaan, joka on 1435 mm.
GRK:n sopimuskumppani on Rail Baltica -hankkeen maakohtainen projektiyhtiö.
RB Rail -yhtiön tehtävänä on hankkeen kehitystyö, koordinointi ja markkinointi. Maakohtaiset projektiyhtiöt, Rail Baltic Estonia Virossa, Rail Baltica Statyba Liettuassa ja Eiropas Dzelzcela Linijas Latviassa, omistavat kukin kolmanneksen RB Railista.
"Rail Baltican rakentaminen on tämän vuosisadan suurin infrahanke, jonka rakentamiseen tarvitaan osaavia tekijöitä. GRK:n pitkäaikainen kokemus ja tähänastisten töiden laatu antavat varmuuden siitä, että suurin osa töistä on jo toteutettu seuraavan vuoden aikana ja että ne valmistuvat kokonaan vuoteen 2026 mennessä", sanoo Anvar Salomets, Rail Baltic Estonia OÜ:n hallituksen puheenjohtaja.
GRK vastaa Virossa myös toisesta merkittävästä ratahankkeesta
Virossa investoidaan voimakkaasti rataliikenteeseen. Täysin uuden Rail Baltica -ratayhteyden rakentamisen lisäksi nykyistä rataverkkoa modernisoidaan. Viron tavoitteena on sähköistää suurin osan maan nykyisestä rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Eesti Raudtee valitsi helmikuussa 2022 tarjouskilpailun perusteella GRK:n toteuttamaan hanketta, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Kuvalähde: Rail Baltic
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiPriit PaaboGRK Eesti AS
Puh:+372 503 2728priit.paabo@grk.eeLinkit
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK sai Virossa jälleen merkittävän Rail Balticaan liittyvän liikennehankkeen, arvo noin 21 miljoonaa euroa3.10.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää liikennehanketta, jossa Tallinnan lähistöllä sijaitsevaan Kangruun rakennetaan monitasoliittymä sekä useita Rail Baltican junaratoja ylittäviä siltoja. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä varten. Hankkeen arvo on noin 21 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj: Tiit Roben on valittu Viron tytäryhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtajaksi29.8.2023 13:49:56 EEST | Tiedote
GRK Infra Oyj:n hallitus on nimittänyt Viron tytäryhtiön, eli GRK Eesti AS:n toimitusjohtajaksi Tiit Robenin. Hän aloittaa tehtävässään 13.9.2023. Robenista tulee samalla myös GRK-konsernin johtoryhmän sekä GRK Eesti AS:n hallituksen jäsen.
Muutoksia GRK:n johtoryhmässä: Markku Puolanne nimitetty uudeksi talous- ja rahoitusjohtajaksi21.8.2023 09:30:03 EEST | Tiedote
GRK:n taloushallinnon organisaatio muuttuu. GRK Infra Oyj:n talous- ja rahoitusjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi on nimitetty KTK Markku Puolanne. Hän aloittaa työnsä GRK:lla 8.10.2023.
GRK on valittu toteuttamaan itärajalle esteaidan pilottikohdetta, työt valmistuvat kesäkuussa10.3.2023 10:37:29 EET | Tiedote
Rajavartiolaitos on valinnut GRK:n rakentamaan noin kolmen kilometrin mittaisen esteaidan Pelkolaan Imatran rajanylityspaikalle. Kyseessä on pilottikohde.
GRK:n tulostiedote tammi-joulukuu 2022: Liikevaihto kasvoi, tilauskanta säilyi hyvällä tasolla ja tuloksessa saavutettiin torjuntavoitto6.3.2023 15:15:00 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2022 lyhyesti: • Liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 450,5 (430,6) miljoonaan euroon. • Oikaistu käyttökate oli 26,3 (34,0) miljoonaa euroa, eli 5,8 (7,9) prosenttia liikevaihdosta. • Käyttökate oli 24,4 (32,6) miljoonaa euroa, eli 5,4 (7,6) prosenttia liikevaihdosta. • Oikaistu liikevoitto oli 13,7 (22,6) miljoonaa euroa, eli 3,0 (5,3) prosenttia liikevaihdosta. • Liikevoitto oli 11,4 (20,7) miljoonaa euroa, eli 2,5 (4,8) prosenttia liikevaihdosta. • Omavaraisuusaste oli 41,9 (43,6) prosenttia. • Oman pääoman tuotto oli 9,0 (21,9) prosenttia. • Tilauskanta oli 381,0 (381,6) miljoonaa euroa. Keskeiset tapahtumat vuonna 2022: • GRK valittiin toteuttamaan useita merkittäviä hankkeita, kuten Lounais-Suomen radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakassa, Aurajoen ylittävän ratasillan uusimisen, Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuuden neljä eri urakkaa sekä Hailuodon kiinteän maantieyhteyden. • GRK uudisti organisaatiotaan ja toimintamalliaan. Tavoitteena oli aiempaa selkeäm
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme