GRK sai Virossa merkittävän Rail Balticaan liittyvän projektin, arvo noin 30 miljoonaa euroa

Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä ja matkustajaterminaalia varten. Hankkeen arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat keväällä 2023 ja projekti kestää syksyyn 2026 saakka.

Rail Baltic Estonia OÜ allekirjoitti hankesopimuksen GRK:n kanssa 29.3.2023. Hankkeessa tavoitteena on rakentaa uudelleen nykyisen Ülemisten asema-alueen rautatieinfrastruktuuri.

GRK purkaa projektin aikana nykyistä rautatietä noin 16 kilometrin matkalta. Uutta rautatietä projektissa rakennetaan yli 8 kilometriä. Hanke sisältää myös ratajärjestelmien, kuten ajojohtimien ja opasteiden, sekä vesi- ja viemäriverkostojen rakentamista. Urakkaan kuuluu lisäksi Kantsin jalankulkusiltaan liittyvät työt.

GRK toimii Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta rataliiketoiminta on nyt kasvun ydin. GRK on osallistunut Rail Baltica -hankkeeseen jo viime vuonna, kun rakensimme betonisen Urge-sillan Raplamaalle. Parhaillaan rakennamme myös Kehtna-Põlma-risteyssiltaa.

“Ülemisten terminaalin rautatiehanke on erittäin tärkeä sekä Viron liikenneverkon että Rail Baltican kannalta, joten voimme olla ylpeitä siitä, että GRK asentaa ensimmäiset kiskot Rail Baltican reitille. Odotamme sujuvaa ja laadukkaaseen lopputulokseen tähtäävää yhteistyötä kaikkien hankkeessa mukana olevien osapuolten, kuten Eesti Raudtee AS:n, Tallinnan kaupungin ja muiden kumppaneiden kanssa", Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Priit Paabo kertoo.

Virosta Puolaan nopeasti raiteita pitkin

Rail Baltica on liikennehanke, jossa EU:n tuella rakennetaan uusi noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Nykyisen suunnitelman mukaan Rail Baltica -rautatie toteutetaan koko pituudeltaan yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaan, joka on 1435 mm.

GRK:n sopimuskumppani on Rail Baltica -hankkeen maakohtainen projektiyhtiö.
RB Rail -yhtiön tehtävänä on hankkeen kehitystyö, koordinointi ja markkinointi. Maakohtaiset projektiyhtiöt, Rail Baltic Estonia Virossa, Rail Baltica Statyba Liettuassa ja Eiropas Dzelzcela Linijas Latviassa, omistavat kukin kolmanneksen RB Railista.

"Rail Baltican rakentaminen on tämän vuosisadan suurin infrahanke, jonka rakentamiseen tarvitaan osaavia tekijöitä. GRK:n pitkäaikainen kokemus ja tähänastisten töiden laatu antavat varmuuden siitä, että suurin osa töistä on jo toteutettu seuraavan vuoden aikana ja että ne valmistuvat kokonaan vuoteen 2026 mennessä", sanoo Anvar Salomets, Rail Baltic Estonia OÜ:n hallituksen puheenjohtaja.

GRK vastaa Virossa myös toisesta merkittävästä ratahankkeesta

Virossa investoidaan voimakkaasti rataliikenteeseen. Täysin uuden Rail Baltica -ratayhteyden rakentamisen lisäksi nykyistä rataverkkoa modernisoidaan. Viron tavoitteena on sähköistää suurin osan maan nykyisestä rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä.

Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.

Eesti Raudtee valitsi helmikuussa 2022 tarjouskilpailun perusteella GRK:n toteuttamaan hanketta, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.

Kuvalähde: Rail Baltic

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.

GRK rakentamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa, hankkeen arvo noin 100 miljoonaa euroa10.1.2024 12:13:57 EET | Tiedote

GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa, jonka arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden viereen, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. Espoon kaupunkirata -hanke on jaettu useampaan alueurakkaan. GRK aloittaa rakennustyöt välillä Leppävaara–Kera. Samassa yhteydessä toteutetaan myös Espoon kaupungin erilliskohteita.

Rakennusalan yritys GRK kulkee vastavirtaan ja rekrytoi voimakkaasti: etsinnässä kymmeniä ammattilaisia vakitöihin ja 100 harjoittelijaa kesän ajaksi15.12.2023 09:22:25 EET | Tiedote

Infra-alan rakennusyritys GRK on aloittanut rekrytointikampanjan kymmenien vakituisten työpaikkojen täyttämiseksi ja 100 kesäharjoittelijan löytämiseksi. GRK on jatkanut kasvuaan sekä Suomessa, Ruotsissa että Virossa. Yritys on voittanut hankalasta markkinatilanteesta huolimatta merkittäviä tarjouskilpailuja, jonka vuoksi GRK etsii joukkoonsa lisää ammattilaisia.