Ikäihmisten kokemuksia hyödynnetään hyvinvointialueen palvelujen kehittämisessä
Viime vuoden puolella toteutettu kysely lähetettiin postitse kaikille alueen vähintään 70-vuotiaille asukkaille, ja siihen vastasi lähes puolet kyselyn saaneista. Heistä useampi myös soitti Keusoteen kertoakseen tarkemmin kokemuksistaan ja kehitysideoistaan.
– Olemme todella kiitollisia asukkaiden aktiivisesta osallistumisesta ja paneutumisesta kyselyymme. Saimme sen avulla runsaasti tietoa alueen ikäihmisten näkemyksistä. Tätä arvokasta tietoa hyödynnämme palveluidemme kehittämisessä, asiakasohjauksen päällikkö Leena Säkäjärvi kertoo.
Suun terveydenhuolto ja kotiin vietävät palvelut saivat eniten kiitosta
Valtaosa (89 %) kyselyyn vastanneista oli käyttänyt Keusoten palveluita edellisen vuoden aikana. Käytetyimmät palvelut olivat hoitajan tai lääkärin vastaanotto (64 %) ja suun terveydenhuolto (47 %).
Palvelut koettiin pääosin sujuviksi. Parhaiten tässä onnistuttiin suun terveydenhuollon palveluissa ja kotiin saatavissa palveluissa, kuten kotisairaanhoidossa. Molemmissa asioinnin koki sujuvaksi 87 % palveluita käyttäneistä. Vastaajat antoivat kiitosta erityisesti palveluiden laadusta ja henkilökunnan ystävällisyydestä.
Tyytymättömyyttä palveluissa aiheuttivat erityisesti pitkät odotusajat. Eniten odotusajat aiheuttivat tyytymättömyyttä akuuttiosastojen ja kotisairaalan palveluita käyttäneissä (13 %). Lisäksi tyytymättömyyttä kohdistui mm. verkkosivujen käytettävyyteen ja sairaalasta kotiuttamisen prosessiin.
– Vastaajat toivoivat esimerkiksi, että Keusote postittaisi jatkossakin tärkeimmät tiedotteet suoraan kuntalaisten kotiin. Lisäksi pyydettiin huomioimaan ikäihmisten erilaiset mahdollisuudet ja valmiudet sähköisessä asioinnissa, Säkäjärvi kertoo.
Kyselyn tulokset huomioitu jo useissa kehittämishankkeissa
Kyselyn tuloksia hyödynnetään laajasti eri palveluiden kehittämisessä sekä hankkeissa että arjen kehitystyössä. Kohdennettu kysely on antanut erinomaisen näkymän juuri ikäihmisten kokemuksiin ja tarpeisiin.
Ikäihmisten toivomaa monikanavaista asiointia on vahvistettu esimerkiksi lähineuvontapalveluilla. Järvenpään JUSTissa avattiin loppuvuodesta lähineuvontapiste ja nyt toimintaa on laajennettu Nurmijärvelle. Jos toiminta koetaan hyväksi, arvioidaan palvelupisteiden avaamista myös muihin kuntiin.
Keusote kehittää voimakkaasti myös sähköisiä palveluita. Kaikessa kehitystyössä kiinnitetään erityistä huomiota ikäihmisten tarpeisiin. Sähköisten palveluiden kehittämisen rinnalla huomioidaan myös vaihtoehtoiset asiointitavat.
Kotiutumisen kehittämiseksi hyvinvointialue on käynnistänyt Kotoa kotiin -projektin, jolla sujuvoitetaan entisestään asiakkaiden siirtymistä sairaalasta kotiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena SäkäjärviAsiakasohjauksen päällikköKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:0504972613leena.sakajarvi@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote laajentaa lähineuvontapisteitä Hyvinkäälle ja Mäntsälään2.5.2024 15:41:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle avautuu kaksi uutta lähineuvontapistettä. Toukokuun alussa avautuvat uudet pisteet Hyvinkään perhekeskukseen Renttolle ja Mäntsälän terveysasemalle. Pisteiltä tarjotaan kasvotusten tapahtuvaa ajanvarauksetonta ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa lukuun ottamatta ajanvarausta.
Aluehallituksen päätöksiä 23.4.: Mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluiden käyttövara yhdenmukaistetaan25.4.2024 08:58:50 EEST | Tiedote
Osana aluevaltuuston päättämää tuottavuus-ja taloudellisuusohjelman päätösten täytäntöönpanoa, aluehallitus päätti alentaa mielenterveys-ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran lakisääteiseksi vähimmäiskäyttövaraksi 182 euroa kuukaudessa 1.6.2024 alkaen.
Innostava mahdollisuus vaikuttaa – Keskiuusimaalaiset ideoivat parempaa digiasiointia24.4.2024 09:15:27 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä hyvässä hengessä. Paneeliin osallistuneet kertoivat oppineensa uutta ja saaneensa innostavan mahdollisuuden vaikuttaa. Hyvinvointialueen päätöksentekijät saavat panelisteilta suosituksia digiasioinnin kehittämiseksi.
Keusoten uudessa palvelukatalogissa tiedot lähes 100 palvelusta22.4.2024 10:51:04 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on julkaissut Keusoten palvelukatalogin, jossa on palvelukuvaukset hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
THL:n selvitys: Keusoten ikääntyneiden palveluissa onnistuttu hallitsemaan työn kuormittavuutta19.4.2024 10:44:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) ikääntyneiden palveluissa työskentely on hyvällä mallilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) selvitti henkilöstön kuormitusta ikääntyneiden palveluissa, ja tulosten perusteella Keusoten yksiköissä on hyvä tilanne.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme