Ikäihmisten kokemuksia hyödynnetään hyvinvointialueen palvelujen kehittämisessä
Viime vuoden puolella toteutettu kysely lähetettiin postitse kaikille alueen vähintään 70-vuotiaille asukkaille, ja siihen vastasi lähes puolet kyselyn saaneista. Heistä useampi myös soitti Keusoteen kertoakseen tarkemmin kokemuksistaan ja kehitysideoistaan.
– Olemme todella kiitollisia asukkaiden aktiivisesta osallistumisesta ja paneutumisesta kyselyymme. Saimme sen avulla runsaasti tietoa alueen ikäihmisten näkemyksistä. Tätä arvokasta tietoa hyödynnämme palveluidemme kehittämisessä, asiakasohjauksen päällikkö Leena Säkäjärvi kertoo.
Suun terveydenhuolto ja kotiin vietävät palvelut saivat eniten kiitosta
Valtaosa (89 %) kyselyyn vastanneista oli käyttänyt Keusoten palveluita edellisen vuoden aikana. Käytetyimmät palvelut olivat hoitajan tai lääkärin vastaanotto (64 %) ja suun terveydenhuolto (47 %).
Palvelut koettiin pääosin sujuviksi. Parhaiten tässä onnistuttiin suun terveydenhuollon palveluissa ja kotiin saatavissa palveluissa, kuten kotisairaanhoidossa. Molemmissa asioinnin koki sujuvaksi 87 % palveluita käyttäneistä. Vastaajat antoivat kiitosta erityisesti palveluiden laadusta ja henkilökunnan ystävällisyydestä.
Tyytymättömyyttä palveluissa aiheuttivat erityisesti pitkät odotusajat. Eniten odotusajat aiheuttivat tyytymättömyyttä akuuttiosastojen ja kotisairaalan palveluita käyttäneissä (13 %). Lisäksi tyytymättömyyttä kohdistui mm. verkkosivujen käytettävyyteen ja sairaalasta kotiuttamisen prosessiin.
– Vastaajat toivoivat esimerkiksi, että Keusote postittaisi jatkossakin tärkeimmät tiedotteet suoraan kuntalaisten kotiin. Lisäksi pyydettiin huomioimaan ikäihmisten erilaiset mahdollisuudet ja valmiudet sähköisessä asioinnissa, Säkäjärvi kertoo.
Kyselyn tulokset huomioitu jo useissa kehittämishankkeissa
Kyselyn tuloksia hyödynnetään laajasti eri palveluiden kehittämisessä sekä hankkeissa että arjen kehitystyössä. Kohdennettu kysely on antanut erinomaisen näkymän juuri ikäihmisten kokemuksiin ja tarpeisiin.
Ikäihmisten toivomaa monikanavaista asiointia on vahvistettu esimerkiksi lähineuvontapalveluilla. Järvenpään JUSTissa avattiin loppuvuodesta lähineuvontapiste ja nyt toimintaa on laajennettu Nurmijärvelle. Jos toiminta koetaan hyväksi, arvioidaan palvelupisteiden avaamista myös muihin kuntiin.
Keusote kehittää voimakkaasti myös sähköisiä palveluita. Kaikessa kehitystyössä kiinnitetään erityistä huomiota ikäihmisten tarpeisiin. Sähköisten palveluiden kehittämisen rinnalla huomioidaan myös vaihtoehtoiset asiointitavat.
Kotiutumisen kehittämiseksi hyvinvointialue on käynnistänyt Kotoa kotiin -projektin, jolla sujuvoitetaan entisestään asiakkaiden siirtymistä sairaalasta kotiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena SäkäjärviAsiakasohjauksen päällikköKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:0504972613leena.sakajarvi@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä häiriö27.6.2025 13:31:57 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) käytettävässä kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä (Kotihoito Mukana) on häiriö. Keusotessa pyritään varmistamaan kotihoidon toiminta niin, että järjestelmähäiriöllä ei ole vaikutuksia asiakaskäynteihin. Häiriö voi kuitenkin hidastaa kotihoidon asiakaskäyntien suunnittelua ja toteutusta. Tilanne ei edellytä toimenpiteitä kotihoidon asiakkailta.
Keusoten työelämän laatu on pysynyt ennallaan27.6.2025 13:06:12 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) on jo useamman vuoden ajan mitattu säännöllisesti henkilöstön kokemaa työelämän laatua Syke-kyselyllä. Tuoreimman, toukokuussa toteutetun kyselyn mukaan työelämän laatu on Keusotessa pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna.
Keusote vahvistaa henkilöstön osallisuutta päätöksentekoon: henkilöstöpaneelissa työstetään uutta strategiaa ja palvelustrategiaa26.6.2025 12:24:03 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) kutsuu henkilöstöään puntaroivaan henkilöstöpaneeliin. Syyskuussa järjestettävässä henkilöstöpaneelissa valmistellaan hyvinvointialueen uutta strategiaa ja palvelustrategiaa.
Nurmijärveläinen, vastaa asukaskyselyyn ja auta kehittämään tulevaisuuden sote-palveluita!18.6.2025 13:44:13 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) selvittää asukaskyselyn ja -tapahtuman avulla, millainen sosiaali- ja terveyspalveluiden verkosto olisi juuri Nurmijärvelle sopiva.
Aluehallitus käynnisti uuden toimintakautensa ja teki keskeisiä nimityksiä18.6.2025 11:33:48 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallituksen uusi toimintakausi alkoi 17.6.2025. Ensimmäisessä kokouksessaan aluehallitus teki useita tärkeitä nimityksiä. Aluehallitus nimesi henkilöstö- ja konsernijaoston jäsenet ja valitsi nuorisovaltuuston edustajat lapset, nuoret ja työikäiset -lautakuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme