Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2022: Alkon palvelu vastuullista ja asiakkaiden arvostamaa

Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 187,3 (2021: 1 290,3) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto oli 49,9 (67,6) miljoonaa euroa.
- Alkon litramyynti oli 80,3 (89,0) miljoonaa litraa, joka laski 9,9 prosenttia vuodesta 2021. Myyntivolyymi palautui koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolle.
- Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan tilikaudelta 2022 valtiolle 40 (60) miljoonaa euroa.
- Alkon tuotteiden myyntihinnat nousivat vuoden aikana maltillisesti, koko valikoiman osalta keskimäärin 2,3 prosenttia.
- Asiakkaat arvostivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi neljännettätoista vuotta peräkkäin Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksessa.
- Osana Alko 90 -juhlavuotta toteutettiin perustehtävää tukeva Alkoholiton kioski -kiertue. HelsinkiMissio käynnisti yksinäisyyden vähentämiseksi Alkon tuella uuden Perjantaipuhelin-palvelun. Loppuvuoden Perjantaipuhelin-kampanja tavoitti noin 600 000 suomalaista.
- Myymälöiden ikärajavalvonnan onnistumista mittaavien mysteryshopping -käyntien onnistumisprosentti oli 97,3 (93,6) prosenttia.
- Vihreä valinta -merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden vastuullisempiin valintoihin. Niiden myynti oli 52,3 (47,2) prosenttia myydyistä litroista.
Toimitusjohtaja Leena Laitinen:
Alko täytti viime vuonna 90 vuotta. Olemme uudistuneet ajassa yhdessä suomalaisten kanssa, mutta perustehtävämme – vastuullinen alkoholinmyynti – on pysynyt samana. Juhlavuonna panostimme tuttuun tapaan sujuvaan ja hyvään palveluun sekä jatkoimme toiminnan kehittämistä. Päivitimme strategian yhdessä henkilöstömme, asiakkaidemme ja muiden sidosryhmiemme kanssa. Strategian tavoitteet ovat pysyneet samoina: haluamme tarjota maailmanluokan palvelua ja olla vastuullisuuden edelläkävijä.
Asiakkaamme arvioivat Taloustutkimuksen asiakaspalvelumittauksessa palvelumme jo neljättätoista kertaa peräkkäin kaupan alan parhaaksi. Asiakkaat olivat tyytyväisiä verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 80) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 83). Olemme jatkaneet palvelujen kehittämistä kohti kaikkikanavaisuutta.
Avasimme suunnitelmamme mukaisesti seitsemän myymälää eri puolille Suomea ja suljimme kaksi myymälää. Verkostomme on kattava Hangosta Nuorgamiin. Kolmella neljästä Alkon palvelut ovat neljän kilometrin sisällä. Verkkokauppamme tarjoaa asiakkaille koko Suomessa tasapuolisen mahdollisuuden tutustua ja tehdä ostoksia koko yli 11 000 tuotteen valikoimastamme.
Kehitimme henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamista digitaalisten valmennusten ja itseopiskelun lisäksi koronan tuoman tauon jälkeen myös lähikoulutuksina. Olemme panostaneet erityisryhmien työllistämiseen, ja pilotoimme palveluavustajia Turun ja Tampereen myymälöissä. On ensiarvoisen tärkeää, että koko henkilöstömme voi hyvin ja viihtyy työyhteisössämme.
Vastuullisuuden painopisteitämme olivat alkoholihaittojen vähentäminen, yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Osana Alko 90 -juhlavuotta toteutetulla Alkoholiton kioski -kiertueella toimme esiin yhtiömme tehtävää ja valikoimassamme olevia alkoholittomia vaihtoehtoja. Toteutimme vuoden aikana yksinäisyysteemaan liittyvän #perjantaipuhelu-kampanjan, jolla kannustamme suomalaisia kohtaamaan toisiaan. Vihreä valinta -merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden vastuullisempiin valintoihin. Niiden myynti oli 52 prosenttia myydyistä litroista.
Vuoden 2022 myynnissä näkyi koronarajoituksista luopuminen. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolle. Alkoholimyyntiä palautui ravintola-anniskeluun, ja alkoholin matkustajatuonti kääntyi jälleen nousuun. Myyntimme oli vuoden aikana 80,3 (89,0) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 187,3 (1 290,3) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 49,9 (67,6) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli parempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019, jolloin se oli 40,1 miljoonaa euroa. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 25,7 (23,4) prosenttia. Henkilöstökustannuksissa oli pientä kasvua muun muassa palkkojen yleiskorotusten seurauksena. Kustannuksia nostivat myös liiketilojen vuokrien korotukset. Liiketoiminnan muut kulut olivat kustannuspaineista huolimatta viime vuoden tasolla.
Kautta historian Alkolle on ollut tärkeää uudistua ajassa ja aina asiakasta kuunnellen ja palvellen. Haluamme jatkossakin katsoa tulevaisuuteen ja uudistua asiakkaiden odotusten mukaisesti. Lämmin kiitos vuodesta 2022 henkilöstölle, asiakkaille, tavarantoimittajille ja muille sidosryhmille!
*NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme