Playart Productions

Unelmien kenttä avautuu Uruguayssa – taiteilija Sophia Ehrnroothin teos nähdään Montevideossa

Sophia Ehrnroothin jalkapalloaiheinen installaatio on aiemmin esitetty Italiassa ja Suomessa.
Taiteilija Sophia Ehrnroothilla on useita muitakin jalkapalloaiheisia teoksia, kuten kuvan Pre-loved Goals.

Suomalainen taiteilija Sophia Ehrnrooth vie Unelmien kenttä -teoksensa Uruguayn Montevideoon huhtikuun lopulla Campo de Sueños -nimisenä. Unelmien kenttä on jalkapallostadionille rakennettava osallistava installaatio, jossa kenttä täytetään 2023 jalkapallolla. Installaatio toteutetaan yhteistyössä Suomen Madridin-instituutin kanssa. Teos on aiemmin esitetty kaksi kertaa: vuonna 2019 Roomassa ja vuonna 2021 Helsingissä.

”Unelmien kentässä siirrymme pois passiivisesta katsojan roolista aktiivisiksi toimijoiksi näyttämölle. Se on voimakas kokemus, kun yhtenä aiheena on unelmien tavoittelu”, Sophia Ehnrooth sanoo.

”On hienoa saada viedä teos maailmalle ja erityisesti Etelä-Amerikkaan”, taiteilija jatkaa.

Sophia Ehrnrooth kuvailee Unelmien kenttää performatiiviseksi installaatioksi julkisessa tilassa. Siinä yhdistyy useita hänen aiempien jalkapalloaiheisten töidensä teemoja: nuorten suuria tunteita, toivoa ja unelmien tavoittelua.

”Teoksen tärkein teema on taiteen osallistava voima. Unelmien kenttä käsittelee unelmia ja jalkapalloa potkaisemalla unelma ja sen tavoittelu siirtyy konkreettiseksi, keholliseksi toiminnaksi”, Ehrnrooth kuvailee.

Unelmien kenttä 2023 järjestetään Uruguayn Montevideossa huhtikuun 25. päivä. Teoksen tilaaja on Suomen Madridin kulttuuri-instituutti.

”Unelmat ovat tärkeitä lastemme kasvulle, ja Instituutti toivoo, että tämän installation avulla edistämme nuorten hyvinvointia”, Suomen Madridin-instituutin johtaja Pauliina Ståhlberg sanoo.

Roomasta ja Helsingistä tutulla performatiivisen installaation periaatteella tehtävä teos järjestetään huhtikuussa historiallisella Estadio Centenariolla, joka oli maailman ensimmäisen jalkapallon MM-finaalin näyttämö Uruguayn MM-kisoissa vuonna 1930.

Teoksen valmisteluun kuuluu yhteisöllisyys ja tiivis yhteistyö paikallisten kumppanien ja sponsoreiden kanssa. Esimerkiksi Roomassa Sophia Ehrnrooth projekti toteutettiin yhdessä kokeellisen roomalaisen MAAM Museum of the Other and the Elsewheren (Museo dell’Altro e dell’Altrove di Metropoliz) kanssa ja mukana oli osallistujina lapsia paperittomista perheistä.

Teosta ovat tukeneet Frame Contemporary Art Finland ja Svenska Kulturfonden.

--

Sophia Ehrnrooth on helsinkiläinen kuvataiteilija. Taiteessaan hän käsittelee yhteisöllisiä prosesseja ja teemoja liittyen empatiaan, peliin ja leikkiin toisteisina tekoina ja toimintana. Ehrnrooth on valmistunut kuvataiteilijaksi Kuvataideakatemiasta vuonna 1990.

Suomen Madridin-instituutti on yksi viidestätoista ulkomailla toimivasta kulttuuri- ja tiedeinstituutista Se edistää suomalaisen kulttuurin, taiteen, tieteen tuntemusta espanjan- ja portugalinkielisissä maissa.

Lisätiedot:

Sophia Ehrnrooth – Unelmien kenttä

Suomen Madridin-instituutti

Hashtags:
#campodesueños
#institutofinlandia
#dreamofchampionship
#sophiaehrnrooth

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Laura Kangasniemi
laura.kangasniemi@playartproductions.com
www.sophiaehrnrooth.com

Kuvat

Teos on nähtävillä Uruguayn Montevideossa huhtikuun lopulla.

Playart Productions

Playart Productions on taiteeseen, mediaan ja dokumenttielokuviin keskittyvä tuotantoyhtiö, jonka toimisto sijaitsee Helsingissä. Playart Productionsin tuotantojen teemoina ovat kulttuuri, taide, naiset, yhteiskunta ja luonto. Playart Productionsin perustaja Sophia Ehrnrooth on helsinkiläinen kuvataiteilija.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi