Oluen myynnin lasku tasaantui – olutmyynti laskenut 10 vuodessa 15 %

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-maaliskuussa 2023 olutta 72,0 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti pysyi samalla tasolla, laskua vain 0,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 11,4 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 1,4 miljoonaa litraa eli 13,9 prosenttia. Siidereitä myytiin 4,1 miljoonaa litraa ja myynti laski 0,1 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 4,9 miljoonaa litraa eli 7,3 prosenttia. Juomia myytiin 71,8 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 21,1 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 0,2 miljoonaa litraa eli 0,8 prosenttia.
Oluen myynnin lasku tasaantui, mutta 10 vuodessa oluen markkinasta on kadonnut jo lähes 65 miljoonaa litraa eli yli 15 prosenttia markkinasta. THL:n tilastoraportin mukaan olutta tuotiin matkustajatuontina tai ostettiin ulkomailta verkkokaupoista viime vuonna yhteensä 28,7 miljoonaa litraa.
Kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomailta olivat viime vuonna yhteensä 59,8 miljoonaa litraa. Samaan aikaan Suomen ravintoloissa myytiin alkoholijuomia 67,1 miljoonaa litraa. Ravintolamyynti on enää vain hieman suurempaa kuin tilastoimaton myynti. Olut on tärkeä tuote ravintoloille, jopa 69 prosenttia anniskellusta alkoholista oli viime vuonna olutta.
”Matkustajatuonti kasvaa rajusti korona-ajan jälkeen ja mahdolliset veronkorotukset kiihdyttäisivät matkustajatuontia ja verkko-ostoja entisestään. Meillä on 19-kertainen olutvero Saksaan nähden ja sitä eroa tulisi kaventaa, eikä enää kasvattaa. Suomelta jää matkustajatuonnin ja verkko-ostojen vuoksi saamatta verotuloja yli 240 miljoonaa euroa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
KOTIMAANMYYNTI 1.1.-31.3.2023
Juoma |
2023 |
2022 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
72,0 |
72,0 |
0,0 |
-0,1 |
Siideri |
4,1 |
4,3 |
-0,1 |
-3,4 |
Long drinkit* |
11,4 |
10,0 |
1,4 |
13,9 |
Virvoitusjuomat |
71,8 |
66,9 |
4,9 |
7,3 |
Kivennäisvedet |
21,1 |
21,3 |
-0,2 |
-0,8 |
Kokonaismyynti |
180,4 |
174,5 |
5,9 |
3,4 |
*Sisältää lonkeron ja muut miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Veronalennuksen jälkeen Suomessa on edelleen EU:n korkein olutvero20.9.2023 11:19:40 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys alentaa olutveroa on myönteinen, mutta riittämätön toimi panimoalalle. Veronalennus ei kuro kiinni veroeroa muihin maihin. Panimoala myös huomauttaa, että lainsäädännössä tulisi kohdella juomia tasapuolisesti eri juomaryhmien välillä.
Oluen myynti kotimaassa laskee edelleen – ala odottaa veronalennusta11.8.2023 06:29:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 7,2 miljoonaa litraa eli 3,0 prosenttia huhti-kesäkuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 248,4 miljoonaa litraa.
Olut on paras kesäinen panimojuoma – lonkeron suosio vahvassa nousussa10.7.2023 07:30:00 EEST | Tiedote
Olut on paras kesäinen panimojuoma ja parhaana kesäoluena pidetään vaaleaa lageria. Toiseksi parhaana kesäjuomana pidetään kivennäisvettä. Kolmannelle sijalle yltäneen lonkeron suosio kasvaa kovaa vauhtia. Tiedot selviävät Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Virvoitusjuomaveron jatkuvat korotukset eivät ole maltillisia21.6.2023 07:05:00 EEST | Tiedote
Virvoitusjuomaveroa korotetaan nyt niin hanakasti, ettei edellinen korotus ole vielä edes tullut voimaan, kun uusi korotus on jo hallituksen ohjelmassa. Jatkuvia korotuksia ei voida enää pitää millään muotoa maltillisina. Kapea-alaisen veron syrjivyys kasvaa mitä suuremmaksi vero nousee.
Olutverotuksessa askeleita parempaan suuntaan16.6.2023 17:45:22 EEST | Tiedote
Uusi hallitusohjelma tuo maltillisia uudistuksia alkoholipolitiikkaan ja suuntaa alkoholiverotusta parempaan suuntaan. Panimoala korostaa, että lainsäädännössä tulee kiinnittää vielä huomiota tasapuolisuuteen eri juomaryhmien välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme