Kiitotie 2:n remontti vaikuttaa Helsinki-Vantaalle laskeutuvien lentokoneiden suuntiin
‒Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja sen rakenteiden on oltava ensiluokkaiset. Jatkuvat tarkastukset ja säännölliset peruskorjaukset varmistavat turvallisen ja täsmällisen lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n peruskorjaus on kaksivuotinen hanke. Kesän 2023 remontti keskittyy kiitotie 2:n (15/33) eli poikittaiskiitotien pohjoispäädyn uudelleen päällystykseen. Samalla uusitaan hulevesiviemäröintiä ja kiitotien alla olevia sähköjärjestelmiä.
Huhtikuussa lentoasemalla tehdään valmistelevia töitä, eikä kiitotie 2:sta käytetä laskeutumisiin kello 7–17. Kiitotien puolella remontti alkaa 2. toukokuuta ja päättyy 15. syyskuuta. Finavia investoi peruskorjaukseen yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.
Korjaustöiden aikana kiitotie 2:lle ei voi laskeutua, joten lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista. Touko-syyskuussa laskeutumiset Nurmijärven suunnasta vähenevät ja samaan aikaan Koillis-Vantaan ja Keravan suunnasta laskeudutaan Helsinki-Vantaalle tavanomaista useammin, mikä vaikuttaa lentomelun suuntautumiseen remontin aikana.
Potkurikoneet tekevät normaalisti lentoonlähtöjä kiitotie 2:lta Tikkurilan suuntaan.
Kiitotie 2:n remontti ei vaikuta Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteen sujuvuuteen. Lentoaseman kaksi muuta kiitotietä ovat käytössä koko remontin ajan ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden.
Työt jatkuvat kesällä 2024, jolloin Finavia uusii kiitotien eteläpäädyn sekä navigaatio- ja lennonvarmistuslaitteita. Kiitotien muut osat on remontoitu jo aiempina vuosina.
−Kiitotie 2:n peruskorjaus on tärkeä osa Helsinki-Vantaan infrastruktuurin elinkaarihallintaa. Samalla voimme toteuttaa ympäristötyömme tavoitteita, sillä hulevesiviemäröinnin parantaminen auttaa meitä myös liukkaudentoriunta-aineita sisältävien kiitotievesien hallinnassa, Jani Elasmaa sanoo.
Finavia otti jo maaliskuussa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella käyttöön maan alle rakennetun kosteikon, jonne ohjataan kiitoteiden ja asematasojen hulevesiä. Finavian rakennuttama maanalainen kosteikko on Pohjoismaissa ensimmäinen laatuaan. Kosteikko parantaa veden laatua ja tasaa veden virtaamia luontoon.
Miksi kiitotie 2 on myös kiitotie 15/33?
Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.
Kiitotie 2 puolestaan ilmaisee valmistumisjärjestyksen. Kiitotie 1 on avattu vuonna 1952. Kiitotie 2 vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2002.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön saa täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 298 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Finavian VIP- ja kokoustilat Helsinki-Vantaalla tarjoavat raikkaan kosketuksen suomalaisuuteen11.8.2025 10:30:43 EEST | Tiedote
Helsinki-Vantaan lentoaseman uudet VIP- ja kokoustilat esittelevät vieraille Suomea jo lentoasemalla. Tyylikkäät tilat kutsuvat kokoustamaan vaivattomasti poistumatta lentoasemalta. Tilojen suunnittelussa on haluttu tuoda suomalaisen luonnon tunnelmaa matkailijan ulottuville.
Readers of a global publication praise Helsinki Airport – selected among the top 10 airports21.7.2025 08:46:03 EEST | Press release
Readers of the international Travel and Leisure magazine voted Helsinki Airport among the top ten airports in the world in July 2025. Helsinki Airport is the only European airport to reach a top spot on the popular tourism industry magazine’s list.
Globaalin julkaisun lukijat hehkuttavat Helsinki-Vantaata – valittiin 10 parhaan lentoaseman joukkoon21.7.2025 08:34:03 EEST | Tiedote
Kansainvälisen Travel and Leisure –julkaisun lukijat äänestivät Helsinki-Vantaan lentoaseman maailman kymmenen parhaan joukkoon heinäkuussa 2025. Helsinki-Vantaa on ainoa eurooppalainen lentoasema, joka ylsi suositun matkailualan julkaisun kärkilistalle.
Helsinki Airport achieves net zero for emissions under its control9.6.2025 14:50:31 EEST | Press release
Finnish airport company Finavia has achieved net zero carbon balance for emissions under its control at Helsinki Airport. The net zero status is verified through the international Airport Carbon Accreditation program, in which Finavia has participated since 2011. To reach Level 5, an airport must achieve and maintain at least 90% absolute CO2 emissions reductions in Scope 1 and 2, while committing to reach net zero in Scope 3 by 2050. Airports are accredited at seven different levels, with net zero being the highest. Currently, over 640 airports worldwide are part of the program.
Helsinki-Vantaan lentoasema saavutti hiilidioksidipäästöjen nettonollatason9.6.2025 14:39:36 EEST | Tiedote
Lentoasemayhtiö Finavia on saavuttanut hiilidioksidipäästöjen nettonollatason toiminnassaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Nettonollapäästöisyys todennetaan kansainvälisessä Airport Carbon Accreditation (ACA) -ohjelmassa, jossa Finavia on ollut mukana vuodesta 2011. Lentoasemat akkreditoidaan seitsemällä eri tasolla, joista korkein on nettonolla. Tällä hetkellä ACA-ohjelmaan on liittynyt globaalisti yli 640 lentoasemaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme