Kiitotie 2:n remontti vaikuttaa Helsinki-Vantaalle laskeutuvien lentokoneiden suuntiin
‒Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja sen rakenteiden on oltava ensiluokkaiset. Jatkuvat tarkastukset ja säännölliset peruskorjaukset varmistavat turvallisen ja täsmällisen lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n peruskorjaus on kaksivuotinen hanke. Kesän 2023 remontti keskittyy kiitotie 2:n (15/33) eli poikittaiskiitotien pohjoispäädyn uudelleen päällystykseen. Samalla uusitaan hulevesiviemäröintiä ja kiitotien alla olevia sähköjärjestelmiä.
Huhtikuussa lentoasemalla tehdään valmistelevia töitä, eikä kiitotie 2:sta käytetä laskeutumisiin kello 7–17. Kiitotien puolella remontti alkaa 2. toukokuuta ja päättyy 15. syyskuuta. Finavia investoi peruskorjaukseen yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.
Korjaustöiden aikana kiitotie 2:lle ei voi laskeutua, joten lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista. Touko-syyskuussa laskeutumiset Nurmijärven suunnasta vähenevät ja samaan aikaan Koillis-Vantaan ja Keravan suunnasta laskeudutaan Helsinki-Vantaalle tavanomaista useammin, mikä vaikuttaa lentomelun suuntautumiseen remontin aikana.
Potkurikoneet tekevät normaalisti lentoonlähtöjä kiitotie 2:lta Tikkurilan suuntaan.
Kiitotie 2:n remontti ei vaikuta Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteen sujuvuuteen. Lentoaseman kaksi muuta kiitotietä ovat käytössä koko remontin ajan ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden.
Työt jatkuvat kesällä 2024, jolloin Finavia uusii kiitotien eteläpäädyn sekä navigaatio- ja lennonvarmistuslaitteita. Kiitotien muut osat on remontoitu jo aiempina vuosina.
−Kiitotie 2:n peruskorjaus on tärkeä osa Helsinki-Vantaan infrastruktuurin elinkaarihallintaa. Samalla voimme toteuttaa ympäristötyömme tavoitteita, sillä hulevesiviemäröinnin parantaminen auttaa meitä myös liukkaudentoriunta-aineita sisältävien kiitotievesien hallinnassa, Jani Elasmaa sanoo.
Finavia otti jo maaliskuussa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella käyttöön maan alle rakennetun kosteikon, jonne ohjataan kiitoteiden ja asematasojen hulevesiä. Finavian rakennuttama maanalainen kosteikko on Pohjoismaissa ensimmäinen laatuaan. Kosteikko parantaa veden laatua ja tasaa veden virtaamia luontoon.
Miksi kiitotie 2 on myös kiitotie 15/33?
Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.
Kiitotie 2 puolestaan ilmaisee valmistumisjärjestyksen. Kiitotie 1 on avattu vuonna 1952. Kiitotie 2 vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2002.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön saa täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 298 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Finavia, Finnair and Patria to be launching partners of the New Aviation Museum10.10.2025 09:00:00 EEST | Press release
Finavia, Finnair and Patria join as the first launching partners of the New Aviation Museum. The aim is to support the preservation of Finnish aviation history and to present the current state of aviation and future opportunities at the New Aviation Museum. In the New Aviation Museum project, a new, memorable world-class destination will be built near Helsinki Airport in Aviapolis, Vantaa. The new museum concept combines exhibitions, digital experiences and events. The museum is being planned to become the attraction of the area, the living room of the neighbourhood and a meeting place for the aviation industry. The New Aviation Museum is set to be completed next to the current museum by the end of 2027. Finavia, Finnair and Patria have worked closely together to develop Finnish aviation for decades. All three companies are founding members of the Finnish Aviation Museum Foundation, which maintains the Aviation Museum. Next, the long-term partnership in the field of culture and aviatio
Finavia, Finnair ja Patria Uuden Ilmailumuseon lanseerauskumppaneiksi10.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Finavia, Finnair ja Patria liittyvät Uuden Ilmailumuseon ensimmäisiksi lanseerauskumppaneiksi. Tavoitteena on tukea suomalaisen ilmailuhistorian säilymistä sekä esitellä ilmailun nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia Uudessa Ilmailumuseossa. Uusi Ilmailumuseo -hankkeessa Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen Vantaan Aviapolikseen rakentuu uusi kansainvälisen tason elämyksellinen vierailukohde. Uudenlainen museokonsepti yhdistää näyttelyt, digitaaliset kokemukset ja tapahtumat. Museosta suunnitellaan kohdetta, joka tulee olemaan alueen vetonaula, lähiseudun olohuone sekä ilmailualan kohtaamispaikka. Uuden Ilmailumuseon on tarkoitus valmistua nykyisen museon viereen vuoden 2027 loppuun mennessä. Finavia, Finnair ja Patria ovat tehneet tiivistä yhteistyötä suomalaisen ilmailun kehittämiseksi vuosikymmenten ajan. Kaikki yhtiöt ovat perustajaosakkaita Suomen Ilmailumuseosäätiössä, joka ylläpitää Ilmailumuseota. Seuraavaksi pitkä kumppanuus jatkuu kulttuurin ja ilmailuperinnön saral
Fazer Café avautuu Helsinki-Vantaalle vuoden 2026 alussa – matkustajien toive toteutuu9.10.2025 13:00:07 EEST | Tiedote
Helsinki-Vantaan lentoasemalle saadaan pian merkittävä lisäys kahvilatarjontaan, kun Fazer Café avaa ovensa terminaalissa vuoden 2026 alussa.
The renovation of Helsinki Airport’s runway 2 will be completed on schedule - runway use will return to normal29.8.2025 10:30:44 EEST | Press release
Finavia will complete the renovation of Helsinki Airport's runway 2 (runway 15/33) according to the original schedule, and the airport will switch to using three runways on Monday, 1 September 2025. During autumn, finishing work will be carried out in the vicinity of the runway, which will not affect travel.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n remontti valmistuu aikataulussa – kiitoteiden käyttö palautuu ennalleen29.8.2025 10:05:37 EEST | Tiedote
Finavia saa Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n (kiitotie 15/33) remontin päätökseen alkuperäisen aikataulun mukaan, ja lentoasemalla siirrytään kolmen kiitotien käyttöön maanantaina 1. syyskuuta 2025. Kiitotien läheisyydessä tehdään syksyn aikana viimeisteleviä töitä, joilla ei ole vaikutusta matkustamiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme