Sähkövetoiset raakapuujunakuljetukset käynnistyneet Kemin biotuotetehtaalle

Yksi etappi Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan käynnistymisessä on jälleen saavutettu, kun VR:n ensimmäinen sähkövetoinen raakapuujuna saapui tehtaalle aamulla 21. huhtikuuta. Kyseessä on merkittävä askel pitkään valmistellun yhtiöiden välisen yhteistyön lopputuloksesta.
“Merkittävää hanketta on valmisteltu useampi vuosi tiiviissä yhteistyössä ja vihdoin olemme siinä pisteessä, että kuljetukset ovat käynnistyneet. Teollisuuden suurinvestoinneissa kuljetusten tehokkuus ja liikenteen sujuvuus ovat avainasemassa. Olemme asiakkaan kanssa yhdessä luoneet ratkaisun, jossa tehtaan toiminnot ja rautatiekuljetukset yhdistyvät toisiinsa saumattomasti tuoden tehokkuutta kuljetuksiin”, VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen kertoo.
Enemmän puuta vähemmillä päästöillä
Raakapuuta tulee kulkemaan raiteitse tehtaalle viisi miljoona kuutiota vuodessa tehtaan käynnistyttyä. Käytännössä se tarkoittaa 8–10 junaa joka vuorokausi. Koska puumäärä on valtava, kuljetuksia varten on suunniteltu tehokas ja ympäristöystävällinen kokonaisratkaisu – puun vastaanotto, lastaus, rautatiekuljetukset ja puun purku tehtaalla on suunniteltu yhdeksi sujuvaksi kokonaisuudeksi.
”Puuta kuljetetaan Kemin uudelle tehtaalle nykyistä selvästi laajemmalta alueelta. Vaikka raakapuukuljetusten keskimääräinen matka junalla kasvaa, rautatiekuljetusten ansiosta päästöt vähenevät 20 prosenttia kuutiota kohden. Olemme rakentaneet päästövähennystavoitteidemme mukaisen tehokkaan kokonaisuuden Kemin puutoimituksiin. Sähkövetureilla liikennöitäviä puutoimituksia täydentävät sähköllä toimivat autonomiset puukenttänosturit”, Metsä Groupin puunhankinnan ja metsäpalveluiden tuotantojohtaja Hannu Alarautalahti sanoo.
Vetokalustona kuljetuksissa toimivat VR:n uusimmat sähkö- ja dieselveturit. Kuljetuksissa hyödynnetään täysimääräisesti veturien pitkälle kehitettyjä ominaisuuksia. Vectron-sähköveturit vetävät jopa 2 500 tonnin kuormia – tämä tarkoittaa noin 20–25 prosenttia enemmän puuta junaa kohden. Suljettuun vaunukiertoon perustuvia pendeleitä on luotu useita, joissa sama vaunurunko kiertää tietyn kuormaus- ja purkuaseman välillä. Kuljetusjärjestelmän tehokkuus perustuu myös huippuunsa optimoituun vaunukiertoon: kahden perättäisen kuormauksen välinen aika on kaikilta osavaiheiltaan jopa puolet keskimääräistä raakapuukuljetusta lyhyempi. Yhteensä biotuotetehtaan rautatiekuljetukset sitovat yli 400 vaunua ja kalusto on sidottu pelkästään Kemin tehtaan kuljetuksiin.
Investoinneilla toimitusvarmuutta
Investoinnit moderniin kalustoon niin vetureissa kuin vaunuissa ovat osa toimitusvarmuuden ja logistiikan tehokkuuden varmistamista. Myös liikenteen infrastruktuuri on otettu huomioon hankkeen alusta asti ja suunniteltu yhdessä Väyläviraston kanssa. Tehtaan yksityisraide mahdollistaa puukuljetukset sähkövetureilla tehtaalle saakka.
Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas käynnistyy vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. VR Transpoint on mukana mahdollistamassa metsäteollisuuden suurinvestointia jo toistamiseen, sillä Metsä Group valitsi sen kumppaniksi myös Äänekosken biotuotetehtaan sellukuljetuksiin vuonna 2016.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Viron rautatieyhtiön junien telit huolletaan jatkossakin Pieksämäellä VR FleetCaren toimesta20.9.2023 12:53:46 EEST | Tiedote
Viron rautatieyhtiö Elronin Flirt-junien telihuolto jatkuu Suomessa raidekaluston kunnossapitoyhtiön VR FleetCaren voitettua kansainvälisen tarjouskilpailun. Nyt tehty kolmivuotinen sopimus, kahden vcuoden optiolla, kattaa Elronin Flirt-junien telien sekä vetopyöräkertojen määräaikaiskunnostuksen. Telien huollot tehdään VR FleetCaren Pieksämäen komponenttipajalla, johon on rakennettu telien tarkoitusta varten optimoidut tuotantolinjat.
Autoton päivä perjantaina 22.9. on hyvä tilaisuus kokeilla joukkoliikennettä – HSL-junalla matka taittuu huipputäsmällisesti18.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Autotonta päivää vietetään tänä vuonna perjantaina 22.9. osana Euroopan liikkujan viikkoa. VR ja HSL kannustavat autoilijoita suosimaan ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.
VR:n ja HSL:n kysely: Työntekijöiden paluu toimistolle vaatii houkuttelua – työmatkaetu vetoaa etenkin nuoriin13.9.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa HSL:n ja VR:n tekemän kyselyn vastaajista ajattelee, että työnantajien pitäisi tarjota tukea työpaikalle liikkumiseen. Tätä mieltä ovat varsinkin nuoret.
VR:n kaukoliikenteessä tehtiin elokuussa noin 1,3 miljoonaa matkaa – arjen matkustaminen kasvoi elokuussa7.9.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Kaukoliikenteessä tehtiin elokuussa yhteensä noin 1,3 miljoonaa matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,0 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–elokuussa on tehty 9,9 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 15,5 miljoonaa tonnia.
VR aloittaa muutosneuvottelut toimintojen tehostamiseksi – työtehtävien arvioidaan vähenevän noin 80 toimihenkilön osalta5.9.2023 11:00:00 EEST | Tiedote
Yleinen epävarma taloustilanne heijastuu merkittävällä tavalla VR:n liiketoimintaan, kannattavuuteen ja lähiajan näkymiin. Inflaatio, raskaan teollisuuden heikentynyt suhdanne sekä ennen pandemiaa tehdyt pitkäaikaiset ostoliikennesopimukset vaikuttavat negatiivisesti VR:n kannattavuuteen. Yhtiö on antanut muutosneuvotteluesityksen tänään 5.9.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme