Matkailuyritykset panostavat energiatehokkuuteen, moninaisuuden huomioimisessa on vielä työsarkaa
Kansallinen kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma on rakennettu matkailuelinkeinolle työkaluksi saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet ja ilmastotavoitteet. Olennainen osa ohjelmaa on, että matkailutoimijat sitoutuvat kansallisiin kestävän matkailun indikaattoreihin ja niihin liittyvään tiedonkeruuseen. Ilman mittaamista edistymistä on vaikea seurata. Visit Finlandin julkaisema Kestävän matkailun tila 2022 -raportti kokoaa yhteen kestävän matkailun indikaattoritietoja ensimmäistä kertaa.
– Raportin perusteella voi todeta, että matkailuyritykset Suomessa tekevät aktiivisesti työtä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Ilmastoystävällisen valinnat näkyvät erityisesti matkailuyritysten jätehuollossa ja hankinnoissa sekä käyttöveden ja sisälämpötilojen optimoinnissa. Matkailijoiden moninaisuuden, kuten liikuntarajoitteisten ja sateenkaarimatkailijoiden huomioiminen tarvitsee kuitenkin vielä toteutuakseen enemmän tietoisuutta ja konkreettisia tekoja, Visit Finlandin kestävän matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen kertoo.
Suurimmat ympäristöhaitat liikenteestä
Suurimmat ympäristöhaitat syntyvät liikenteestä, joka aiheuttaa keskimäärin 75 prosenttia matkailuun liittyvistä päästöistä ja tästä 40 prosenttia syntyy lennoista. Sijaintinsa vuoksi Suomen lentomatkojen päästöintensiteetti on EU-keskiarvoa lähes puolet suurempi. Junamatkojen osuus matkustustavoista Suomessa on noin 11 prosenttia.
– Panostamalla raideliikenteen kehittämiseen saataisiin vaihtoehtoja lentämiselle sekä parannettaisiin mahdollisuuksia saapua Suomeen ja matkustaa Suomen sisällä vähähiilisesti, mutta kohtuullisessa ajassa. Vähähiilisten ja vastuullisten liikkumismuotojen ja saavutettavuuden kehittyminen myös lisäisi matkailun hyväksyttävyyttä, Kokkarinen jatkaa.
Suomen matkailualan energiaintensiteetti on huomattavasti EU-keskiarvoa suurempi pohjoisesta sijainnistamme johtuen. STF-ohjelman yrityksistä 89 prosenttia tekee toimia energiatehokkuuden parantamiseksi ja 68 prosenttia energiasta syntyy uusiutuvilla energianlähteillä. Lähes kaikki (99 prosenttia) STF-ohjelman yritykset vahvistavat osallistuvansa aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin.
Matkailulla positiivisia vaikutuksia paikallisiin yhteisöihin
Kestävän matkailun on otettava huomioon sekä vierailijat että paikalliset yhteisöt. Osana indikaattorijärjestelmää teetettyyn asukaskyselyyn vastanneista jopa 92 prosenttia on tyytyväisiä matkailun vaikutuksiin asuinpaikkakunnalla, mutta vain 52 prosenttia oli tyytyväisiä omiin vaikutusmahdollisuuksiin matkailun kehittämisessä.
– Matkailualalla on suuri kädenjälkipotentiaali edistää kestävää kehitystä. Kädenjäljellä tarkoitetaan positiivisia vaikutuksia, joita organisaatio saa aikaan palveluidensa ja tuotteidensa kautta. Kädenjäljestä hyötyvät asiakkaat ja laajemmin koko yhteiskunta. Tämä näkyy hyvässä tuloksessa, jossa asukkaat ovat tyytyväisiä matkailun vaikutuksiin kotiseudullaan. Vielä kun saisi parannettua paikallisten yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksia, Kokkarinen miettii.
Raportin mukaan ihmisten moninaisuutta ei matkailuyrityksissä ole erityisen hyvin otettu huomioon. Vain alle kolmasosa yrityksistä tarjoaa palveluita liikuntarajoitteisille tai kokee kohteensa LGBTQ+ -ystävälliseksi. Sosio-kulttuurisen kestävyyden teemassa matkailuelinkeinolla on vielä työnsarkaa.
Visit Finlandin julkaisema ensimmäinen Kestävän matkailun tila 2022 -raportti kokoaa yhteen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman kestävän matkailun indikaattoritietoja, joilla mitataan matkailun kestävyyttä. Jatkossa vuosittain julkaistava raportti tulee sisältämään myös seurantatietoa. Raportin toteuttajakumppaneita ovat Positive Impact ja Digia.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development
Visit Finland | Business Finland
liisa.kokkarinen@businessfinland.fi
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
NestAI kehittää Business Finlandin tuella fyysistä tekoälyä miehittämättömiin järjestelmiin4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
NestAI, nopeasti kasvava eurooppalainen fyysisen tekoälyn tutkimus- ja kehityslaboratorio, rakentaa seuraavan sukupolven tekoälyratkaisuja aloille kuten logistiikka, tarkastus, valvonta, turvallisuus ja puolustus. Yrityksen ytimessä ovat sen miehittämättömien järjestelmien ja komentokeskusten (C2) avoimet, modulaariset ja yhteentoimivat alustat. Yhtiö aloitti kehitystyön alkuvuodesta 2025 Business Finlandin tuella, jonka avulla rakennettiin ensimmäiset toimivat prototyypit.
Business Finland uudistuu: Tavoitteena vahvempi rooli kasvun ja innovaatioiden vauhdittajana25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Business Finland julkaisi uuden strategiansa vuosille 2026–2030. Kansainvälinen kilpailu on kiristynyt, geopoliittiset haasteet ovat kasvaneet ja teollisuuspolitiikan rooli vahvistunut. Suomi on päättänyt panostaa kestävään kasvuun lisäämällä tutkimus- ja kehitysrahoitusta yrityksille merkittävästi tulevina vuosina. Uudella strategialla Business Finland uudistuu vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön ja ottamaan keskeisen roolin kasvutoimien toimeenpanossa.
Kilpailu Pohjoismaiden talvimatkailusta kiristyy21.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Suomi pitää yhä kärkipaikkaa Pohjoismaiden talvimatkailussa, mutta kilpailu kiristyy, kun myös muut maat panostavat talvisesonkiin. Suomeen matkustetaan talvella eniten Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta, kun taas naapurimaihin matkustetaan Yhdysvalloista ja muista Pohjoismaista.
Kutsu medialle: Business Finland uudistuu – Harppaus kasvuun, tasoloikka kunnianhimoon18.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Business Finland julkaisee uuden strategiansa 25.11.2025 klo 14-15 Team Finland -talolla. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa paikan päälle tai striimin välityksellä.
Suomelle miljardiluokan vientipotentiaali – Business Finlandin ryhmävientipalvelut ovat avanneet ovia suurhankkeisiin18.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Business Finlandin teettämä arviointi osoittaa, että sen ryhmävientipalvelut (International Business Innovations (IBI), Export Booster ja Joint Offering) ovat toimineet katalyyttinä miljardiluokan vientimahdollisuuksiin. Palvelut ovat yhdistäneet suomalaisyrityksiä suuriin kansainvälisiin hankkeisiin, jotka olisivat yksittäisille yrityksille liian laajoja ja monimutkaisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

