Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Kangasalan ja Pälkäneen lääkärin ja hoitajan vastaanottojen ja kuvantamisen puhelinnumerot muuttuvat9.5.2025 09:51:00 EEST | Tiedote
Kangasalan ja Pälkäneen sote- ja lähiasemien ja lähiasiointipisteiden lääkärin ja hoitajan vastaanottojen sekä kuvantamisen ajanvarausnumerot muuttuvat maanantaina 19.5.2025.
Taysissa valmistellaan oma lastenlääkäri -mallia Pirkanmaalle9.5.2025 08:54:48 EEST | Tiedote
Taysiin perustetaan avopediatrian poliklinikka, joka tuo Pirkanmaalle uuden ja asiakaslähtöisen tavan hoitaa somaattista erikoissairaanhoitoa tarvitsevia lapsia.
Seuraa maanantain 12.5. aluevaltuustoa verkossa suorana8.5.2025 13:54:10 EEST | Tiedote
Nykyisen aluevaltuuston viimeinen kokous pidetään maanantaina 12.5.2025 klo 17. Kokous järjestetään paikan päällä Tampereen yliopistolla, Kaupin kampuksen Arvo-rakennuksessa.
Uusi perhehoidon kehittämishanke NUPPE käynnistyy Pirkanmaalla7.5.2025 13:23:49 EEST | Tiedote
Lastensuojelun asiakasohjaus Luotsissa on käynnistynyt uusi perhehoidon kehittämishanke NUPPE eli Nuorille parasta perhehoitoa Pirkanmaalla. Hankkeen tavoitteena on kehittää perhehoitoa nuorille, joiden tilanteet vaativat erityistä tukea.
Vuonna 2024 lähes joka kymmenennestä lapsesta tehtiin lastensuojeluilmoitus, mutta yhä harvempi lapsi on sijoitettuna kodin ulkopuolelle7.5.2025 12:53:47 EEST | Tiedote
Pirkanmaalla lastensuojeluilmoitusten määrä jatkoi kasvuaan vuonna 2024. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä sen sijaan laski, ja yhä harvempi lapsi päätyi lastensuojelun avohuollon asiakkaaksi. Tuloksiin vaikuttaa laajemmat yhteiskunnalliset lasten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, matala kynnys tehdä ilmoitus sekä kattava lapsiperhepalvelujen uudistustyö.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme