Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Influenssakausi on alkanut myös Pirkanmaalla – rokote kannattaa edelleen ottaa12.12.2025 09:02:28 EET | Tiedote
Tämän vuoden influenssakausi on käynnistynyt Suomessa. Myös Pirkanmaalla virus leviää jo voimakkaasti ja epidemia on alkanut.
Uusi sädesuoja Taysin verisuonikeskuksessa vähentää henkilökunnan saamaa sirontasäteilyä ja parantaa työturvallisuutta merkittävästi11.12.2025 15:29:26 EET | Tiedote
Angiografiatoimenpiteissä potilaasta siroava säteily on suurin säteilyaltistuksen aiheuttaja leikkaussalin henkilökunnalle. Taysin verisuonikeskus on ottanut käyttöön uudenlaisen säteilysuojajärjestelmän, joka alustavien mittausten perusteella vähentää henkilöstön saamaa säteilyä merkittävästi.
Konsernijohtajaksi haki 28 henkilöä11.12.2025 08:57:55 EET | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen konsernijohtajan virkahaku on päättynyt.
Hyvinvointialueen uusi strategia aluehallitukseen – myös henkilöstö osallistunut laajasti valmisteluun10.12.2025 16:01:18 EET | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiaesitys vuosille 2026–2029 on valmistunut aluehallituksen käsiteltäväksi 15.12. Strategia on valmisteltu laajassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Aluevaltuusto päättää strategiasta alkuvuodesta.
Vaikuttavuuden tietojohtaminen Sisä-Suomen yhteistyöalueella -tutkimushanke päättyi10.12.2025 12:56:12 EET | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen hallinnoima tutkimushanke jakautui kahteen osa-alueeseen. Kanta-Hämeen hyvinvointialue kehitti hankkeessa uuden vaikuttavuuden arviointimallin tietojohtamisen tueksi, ja SULAVA-hankkeessa tarkasteltiin sosiaalihuollon peruspalvelujen laatua ja vaikuttavuutta. Hanke on nyt päättynyt ja sen tulokset on koottu yhteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
