Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Teemalähetys: Mistä saa apua, kun mieli ei voi hyvin? Entä jos läheinen käyttää päihteitä – mistä tukea?13.10.2025 16:23:07 EEST | Tiedote
Tervetuloa etälähetykseen maanantaina 27.10. klo 17–18, jossa kerromme Pirkanmaan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluista lapsille, nuorille ja aikuisille.
Aluehallitus käynnisti sairaalapalvelujen yhteistoimintaneuvottelut13.10.2025 10:26:58 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti maanantaina käynnistää sairaalapalveluissa tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin perustuvat yhteistoimintaneuvottelut 20.10. Hallitus linjasi yksimielisesti, että kokonaissäästötarve tarkentuu vasta talousarvion käsittelyn jälkeen ja aluehallitus ottaa sen huomioon yhteistoimintaneuvotteluiden tuloksesta päättäessään.
Vesilahden lähiaseman asiakaspalvelupisteen aukioloajat muuttuvat13.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Vesilahden lähiaseman asiakaspalvelupiste palvelee maanantaista 20.10.2025 alkaen maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 10–12.
Hyvinvointialueen oma kalustekierrätys pyörii tehokkaasti9.10.2025 14:27:53 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella keväällä 2025 käynnistynyt kalustekierrätys osoitti tehokkuutensa heti alkumetreillä. Kierrätysvaraston kautta on kulkenut ensimmäisen puolen vuoden aikana jo lähes 600 kalustetta.
Aluehallitukselle esitetään sairaalapalveluja koskevia yhteistoimintaneuvotteluja8.10.2025 15:04:59 EEST | Tiedote
Työnantaja esittää, että sairaalapalvelujen palvelulinjalla aloitettaisiin tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin perustuvat yhteistoimintaneuvottelut 20.10.2025. Yhteistoiminnan tarkoituksena on kuulla henkilöstöä ja etsiä yhdessä keinoja kustannusten alentamiseksi. Esitystä neuvottelujen käynnistämisestä käsitellään ylimääräisessä aluehallituksen kokouksessa 13.10.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme