Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Hae keskusteluapua järkyttävän tilanteen jälkeen3.7.2025 19:31:12 EEST | Tiedote
Tampereella Ratinan kauppakeskuksen vieressä tapahtui torstai-iltana 3.7. väkivallanteko. Tapahtumalla oli paljon silminnäkijöitä ja tilanne on järkyttänyt myös ohikulkijoita.
Sote-tilannekeskus aloitti toimintansa2.7.2025 12:33:51 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella käynnistyi 18.6.2025 sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen toiminta, joka on uudenlainen palvelu Pirkanmaan alueen sote-ammattilaisille. Tilannekeskukseen myös ohjautuu hätäkeskuksesta ensihoitopalvelun kiireettömiä tehtäviä, minkä jälkeen tilannekeskuksesta soitetaan asukkaalle tilanteen kartoittamiseksi.
Aluehallitus lähetti talousarvion alustavat tavoitteet lausunnoille valiokuntiin ja vaikuttamistoimielimiin30.6.2025 13:23:53 EEST | Tiedote
Aluehallitus lähetti vuoden 2026 talousarvion alustavat tavoitteet valiokunnille ja vaikuttamistoimielimille lausunnoille maanantaina pidetyn seminaarin pohjalta.
Aluehallitus kokoontuu maanantaina 30. kesäkuuta25.6.2025 15:33:31 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus kokoontuu ensi viikolla. Maanantaina 30.6.2025 aluehallituksen käsiteltävinä ovat vuoden 2026 talousarvion tavoite-ehdotukset.
Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijät suosittelisivat omaa yksikköään työpaikkana19.6.2025 11:29:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialue mittaa henkilöstönsä suositteluhalukkuutta kolmen kuukauden välein toteutettavalla Fiilismittari-kyselyllä. Tuoreen kyselyn perusteella vastaajista suuri osa viihtyy työssään, ja lisäksi yksiköt koetaan turvallisiksi asiakkaille ja potilaille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme