Suomessa on käynnissä "huulipunavallankumous" - Sokoksen asiantuntijan mukaan värikosmetiikassa trendaavat nyt pinkin eri sävyt ja rohkeasti kiiltävät huulet

Sokoksen myyntidatan mukaan huulipunien myynti on kasvanut noin 50 prosenttia alkuvuoden aikana. Kokonaisuudessaan värikosmetiikka on tällä hetkellä kauneuden kategorioista suhteellisesti parhaiten kasvanut ja sen kokonaismyynti on kehittynyt lukemiin, joita ei olla nähty kolmeen vuoteen.
Sokoksen ja Sokos Emotionin kauneuden valikoimapäällikkö Minna Baskin mukaan suomalaiset ovat kasvaneen kysynnän myötä selvästi innokkaampia kokeilemaan huuliinsa enemmän värejä aiemmin suosittujen nude-sävyjen lisäksi.
- Kokonaisuutena trendaavassa värikosmetiikassa huulipunat ovat olleet yksi tärkeimmistä kategoriavoittajista. Verrattuna esimerkiksi kynsilakkoihin, joiden myynnin kehitys aikaisempaan on ollut pienempää johtuen siitä, että korona-aikana kynsiä lakattiin ahkerasti. Todellinen myyntihitti on nyt pinkin sävyiset huulipunat. Kuluttajat ottavat tänä keväänä selvästi maskien takana menetettyjä meikkivuosia takaisin ja erityisesti huuliin sekä niiden hoitamiseen panostetaan entistä enemmän.
Kasvanut kysyntä ja ilmiö näkyy luonnollisesti myös huulimeikkien valikoimien laajentumisena. Vuoden trendiväriksi valittu “Viva Magenta” on tuonut osaltaan vaikutteita kasvoissa käytettäviin eri pinkin sävyihin.Uudenlaisen värimaailman lisäksi tämän kevään trendinä on huulten hyperkiilto.
- Tänä keväänä kiilto tekee huuliin näyttävän paluun. Huulet saavat näkyä ja kiiltää kauas vinyylin lailla. Lopputulokseen haetaan nyt hohtoa hoitavista lip-oil -huulikiilloista, Bask lisää.
Monikäyttöisten meikkipuikkojen suosio nousussa
Baskin mukaan värisävyjen laajentunut suosio kertoo suomalaisten aiempaa rohkeammista ja persoonallisemmista tyylivalinnoista. Huulimeikkien lisäksi poskipunat ovat tehneet kattavan paluun meikkipusseihin ja “baby pink” näkyy nyt trendaavana värinä kosmetiikkabrändien valikoimissa. Kuluttajat arvostavat myös entistä enemmän helppoutta ja monikäyttöisyyttä meikkihankinnoissaan.
- Uusien brändien ja valikoimien mukana tulee paljon poskipunista inspiroituneita niin sanottuja “meikkistickejä”, joita voidaan käyttää niin poskilla, huulissa kuin luomivärinäkin.
Tällainen on-the-go -tuote kulkee helposti mukana käsilaukussa.
Uusimpana tulokkaana meikkipuikkoja markkinoille tuo kauan odotettu Rihannan suunnittelema kosmetiikkabrändi Fenty Beauty, joka lanseerataan tänään 26.4. valituissa Sokos-tavarataloissa ja Sokos Emotion -myymälöissä sekä verkkokaupassa.
Tyylin asiantuntijan kevään TOP 3 meikkivinkit:
1. Panosta kuulaaseen ihoon ja kiiltäviin huuliin
Mikään ei ole keväällä liian kirkasta. Nude on kevään trendi, johon kuulauden saa loihdittua parhaiten valmistelemalla ihoa sekä ennen että jälkeen meikkivoiteen levitystä hyödyntämällä pohjustustuotteita, aurinkopuuteria, poskipunaa, glow-tuotteita ja kiinnityssuihketta. Huuliin hohtoa saa tuotua helposti lip-oil huulikiillolla.
2. Silmämeikki saa näyttää suttuiselta
Utuinen smokey eyes -silmämeikki on helppo tapa saada katseet kääntymään kohti kasvoja. Vahva silmämeikki viimeistelee lookin ja on helposti muokattavissa erilaisiin tyyleihin sopivaksi. Smokey eyes sopii parhaiten yhteen luonnollisen meikkipohjan kanssa.
3. Kulmakarvoihin vaikutteita ysäriltä
Viime vuoden lopulla trendiksi nousseiden valkaistujen kulmien tilalle on tulossa tuulahdus 90-luvulta eli kulmakarvat ovat taas ohuita. Kulmakarvat ovat jokaisella hyvin erilaisia, joten trendiin kannattaa lähteä mukaan pienin askelin, jotta löytää omille kasvoilleen sopivan tyylin. Kaikista rohkeimmat meikkaajat koristelevat tänä keväänä kulmansa liimattavilla koristekivillä tai glitterillä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna Bask, Sokoksen ja Sokos Emotionin kauneuden valikoimapäällikkö, minna.bask(a)sok.fi, puh. 010 768 1127
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui26.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme