Ruskeasuolle nousevan raitiovaunu- ja bussivarikon rakentaminen on pitkällä

Ruskeasuon varikon työmaalla on parhaillaan useita työvaiheita käynnissä. Raitiovaunujen osalta sekä korjaamossa että vaunujen säilytyshallissa tehdään raidetöitä. Varikolle tulee säilytystilaa sadalle raitiovaunulle. Säilytystilan lisäksi raitiovaunuille on kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa sekä sorviraide.
Kokoonsa nähden varikko on erittäin kompakti. Muun muassa myötäpäiväinen kulkusuunta tehostaa varikon toimintaa, sillä päivähuollosta raitiovaunut voidaan ajaa suoraan säilytykseen ilman, että varikolla täytyy tehdä ylimääräistä kierrosta.
Lisäksi varikon erikoisuutta, katolle tulevaa bussikantta rakennetaan. Kannelle mahtuu 220 kappaletta 14-metrisiä busseja. Lisäksi varikolle tulee kaksi bussien vuorokausihuoltopaikkaa. Myös bussien tarvitseman ajoluiskan rakennustyöt ovat käynnissä.
Julkisivun osalta varikko alkaa saamaan sille suunniteltua puuverhousta. Lisäksi varikolla tehdään erilaisia maanrakennustöitä ja asennuksia sekä toimistotilojen rakenteita.
Ruskeasuon varikkoa rakennetaan ympäristö huomioiden. Rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia, ja rakennusjätteestä 90 prosenttia menee hyötykäyttöön. Lisäksi uusi varikko lämpenee maalämmöllä. Hankkeelle haetaan BREEAM-ympäristöluokituksen toisiksi korkeinta Excellent-tasoa, millä voidaan varmistaa varikkohankkeelle asetetut kestävän ja ympäristövastuullisen rakentamisen tavoitteet.
Valmistuttuaan varikko on keskeinen raitiovaunu- ja bussiliikenteen solmukohta
Ruskeasuon varikon rakennustyöt aloitettiin talvella 2021, ja kokonaisuudessaan varikko valmistuu alkuvuonna 2024. Rakentaminen ja sen aikataulu sekä hankkeen kustannusarvio noudattavat yhdessä tilaajan ja pääurakoitsijan keskenään sopimia tavoitteita.
Valmistuttuaan Ruskeansuon varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Koskelan varikon ohella. Uusi varikko tulee palvelemaan Helsingin länsiosien raitiolinjojen sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueellisen bussiliikenteen tarpeita.
Ruskeasuon varikkohanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua sekä kantakaupungin lisääntyvän raitioliikenteen että tulevien pikaraitoteiden kalustojen tarpeisiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy, toimitusjohtaja Anu Pajala, puh. 040 825 8126, anu.pajala[at]kaupunkiliikenne.fi
Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy, hallituksen puheenjohtaja Antti Nousiainen, puh. 040 579 6074, antti.nousiainen[at]kaupunkiliikenne.fi
Skanska Infra Oy, projektijohtaja Petri Mälkiä, puh. 050 370 4728, petri.malkia[at]skanska.fi
Skanska Oy, viestintäpäällikkö Pilvimaari Strömberg, puh. 040 519 4787, pilvimaari.stromberg[at]skanska.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa 2 020 henkilöä Suomessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Skanska Oy
Skanskalle menestystä kansainvälisessä WDBE Awards -kilpailussa22.9.2023 11:30:00 EEST | Tiedote
Kuudetta kertaa peräkkäin rakennetun ympäristön digitalisaation ammattilaiset kokoontuivat yhteen 19-20.9. järjestetyssä World of Digital built Environment WDBE Summitissa. Osana kansainvälistä konferenssia järjestettiin myös toistamiseen Awards-juhlallisuudet, joissa palkittiin rakennetun ympäristön parhaita digitekoja kuudessa kategoriassa. Ehdotuksia saapui ympäri maailmaa.
Betonielementtien irrotusvaihe käynnistynyt ReCreate-hankkeessa – yli 300 elementtiä siirretään tehdaskunnostukseen5.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen ReCreate-tutkimushanke on siirtynyt betonielementtien irrotusvaiheeseen Tampereella. Ehjinä uudelleenkäyttöä varten irrotetut 1980-luvulla valmistuneen kerrostalon elementit siirretään tehdaskunnostukseen Parman elementtitehtaalle.
Skanska osallistuu UN Global Compactin Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet -koulutusohjelmaan4.9.2023 10:30:00 EEST | Tiedote
Skanska on valittu Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet -koulutusohjelmaan. Ohjelmassa osallistujat perehtyvät Science Based Targets Networkin (SBTN) julkaisemaan ohjeistukseen tiedepohjaisista luontotavoitteista.
Skanska rakentaa Kuopion Opiskelija-asunnoille kaksi kerrostaloa1.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Skanska ja Kuopion Opiskelija-asunnot Oy ovat sopineet kahden kerrostalon kokonaisuudesta Kuopiossa. Savilahden rannalle rakennetaan yhteensä 265 opiskelija-asuntoa. Rakentaminen käynnistyy kuluvan vuoden lokakuussa, ja alustavan arvion mukaan ensimmäinen talo valmistuu syksyllä 2025 ja toinen vuoden 2026 kesän aikana.
Koskelan varikon kehitysvaihe on käynnistynyt25.8.2023 11:00:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssimallisen urakan kehitysvaiheesta. Hankkeen palveluntuottajana on Akseli-niminen ryhmittymä, johon kuuluvat päätoteuttajana Skanska ja suunnitteluosapuolina Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme