Energiaremonttiin motivoi ensisijaisesti rahan säästö – energian riittävyys ja ekologiset syyt ovat suomalaisilla listan häntäpäässä

58 prosenttia vastaajista kertoo, että rahan säästö motivoi heitä energiaremonttiin. Toiseksi suosituin syy on asumismukavuus, jonka mainitsee 39 prosenttia vastaajista. Rahan säästö on siis Suomessa selvästi suosituin syy energiaremonttiin.
– Kustannukset ovat nousseet monilla elämänalueilla kuluvan vuoden aikana, joten on ymmärrettävää, että myös energiaremonteissa motivoi säästöt. Vaikka energiaremontin ensisijainen motivaattori olisikin säästäminen, remontti vaikuttaa myös asunnon arvoon, energian riittävyyteen ja päästöjen vähentämiseen. Energiaremontilla on siis tyypillisesti useita positiivisia vaikutuksia huolimatta siitä, mikä remonttimotivaatioon vaikuttaa eniten, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi muistuttaa.
Vaikka rahan säästö onkin selvästi suurin motivaattori energiaremontteihin, tuloksissa on myös maantieteellisiä eroja. Säästäminen motivoi erityisesti Pohjois-Suomessa, sillä jopa 75 prosenttia pohjoissuomalaisista kertoo rahan säästön motivoivan energiaremonttiin. Vastaava luku eteläsuomalaisten keskuudessa on 55 prosenttia.
– Pohjois- ja Etelä-Suomen välinen ero selittyy todennäköisesti muun muassa säähän liittyvillä tekijöillä. Suomen pohjoisosissa lämmityskustannukset saattavat olla talviaikaan todella korkeita, minkä vuoksi kodin energiatehokkuuden parantaminen näkyy nopeasti myös kukkarossa, Päiväniemi toteaa.
Ekologiset syyt eivät juurikaan motivoi suomalaisia energiaremontteihin
EU:ssa valmisteilla olevan energiatehokkuusdirektiivin tavoitteena on vähentää rakennusten energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Siitä huolimatta vain osa suomalaisista kokee ekologiset syyt motivoiviksi, sillä ilmastonmuutos ja luonnonvarojen riittävyys motivoivat energiaremonttiin vain 21 prosenttia vastaajista.
– Tutkimuksemme osoittaa ekologisten syiden motivoivan naisia huomattavasti enemmän kuin miehiä. Naisista 31 prosenttia kertoo ekologisten syiden motivoivan energiaremonttiin, kun taas miesten keskuudessa vastaava luku on 13 prosenttia. Monien muiden tekijöiden osalta tilanne on huomattavasti tasaisempi, Päiväniemi kertoo.
Esimerkiksi energian riittävyys motivoi sekä miehiä että naisia suunnilleen saman verran. Miehistä 24 prosenttia kokee energian riittävyyden motivoivana tekijänä ja naisista 23 prosenttia.
Kolme faktaa rakennusten energiatehokkuudesta ja -remonteista:
- Rakennusten energiatehokkuus ilmaistaan luokilla A-G. Luokitus pohjautuu rakennuksen ominaisuuksiin ja energiankulutukseen. Luokituksesta on hyötyä erityisesti vuokraus- tai myyntitilanteissa.
- Energiaremontin tavoitteena on tyypillisesti parantaa rakennuksen energiatehokkuutta eli nostaa energiatehokkuus seuraavaan luokkaan, laskea energiakustannuksia sekä nostaa kiinteistön arvoa.
- Energiaremontin voi toteuttaa monessa eri mittakaavassa, sillä energiatehokkuuden parantaminen ei aina vaadi suurta remonttia. Energiatehokkuutta voi parantaa esimerkiksi vaihtamalla rakennuksen ikkunat, lisäeristeillä ja -tiivisteillä tai hankkimalla ilmalämpö- tai vesi-ilmalämpöpumpun tai maalämmön.
*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy
Sisäkaton maalaus uudistaa asunnon ilmeen – ammattilainen antaa vinkit parhaaseen lopputulokseen4.8.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista kolmasosa remontoi sisäkaton itse kotona, kun taas mökillä sisäkaton remontoi itse melkein puolet selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksesta. Sisäkaton maalauksella asunnon ilme raikastuu tai sillä voi luoda myös ihan uudenlaista ilmettä. Katon maalaus onnistuu hyvin myös omatoimiremontoijalta, kun noudattaa ammattilaisen vinkkejä.
Kysely: suomalaiset paljastavat mikä remontin jälkeen on kaduttanut – ammattilainen kertoo, miten vältät yleisen virheen15.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Väärät valinnat, epäesteettinen lopputulos, remonttivirheet ja väärinymmärrykset ovat syitä suomalaisten tyytymättömyyteen remonttien lopputuloksissa. Näin voi tiivistää Stark Suomen teettämän Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksen vastaukset siihen, mikä remontissa on kaduttanut.
SBTi on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet kohti nettonollaa vuoteen 2050 mennessä9.7.2025 08:32:21 EEST | Tiedote
SBTi eli Science Based Targets -aloite on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet nettonollapäästöjen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteet sisältävät hiilidioksidipäästöjen vähentämisen koko arvoketjussa, ja ne ovat linjassa 1,5 asteen ilmastotavoitteen sekä YK:n Pariisin sopimuksen kanssa.
Kysely: Kotitalousvähennyksen kutistamisella isompi vaikutus remontteihin kuin suomalaiset olisivat uskoneet1.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 –kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kotitalousvähennyksen pienentämisellä on isompi vaikutus remonttien teettämisinnokkuuteen kuin suomalaiset arvioivat vuotta aiemmin.
Kysely: Mökillä ollaan uskaliaampia remontoijia – erityisesti kolme kohdetta korostuu3.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat mökillä huomattavasti rohkeampia remontoijia kuin kotioloissa, kertoo Stark Suomen teettämä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimus. Tulosten mukaan mökkiläiset tekevät vapaa-ajan asunnollaan itse usein remontteja, joihin kotona palkataan ammattilainen. Tutkimuksen mukaan tämän kevään kolme yleisintä remonttikohdetta mökillä ovat sauna, terassi ja laituri. Remonttitarpeita selvitettiin tuhannelta 18–75-vuotiaalta suomalaiselta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme