Kreate voitti yli 10 miljoonaan euron rataurakan mittavasta Helsinki–Riihimäki-hankkeesta

Kreaten voittamassa Helsinki–Riihimäki 2 Kytömaa–Ainola -urakassa rakennetaan Kytömaa-Ainolan uusi itäinen raide, joka valmistuessaan parantaa toimivuutta Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla.
– Helsinki–Riihimäki-rata on osa Suomen vanhinta rakennettua päärataa, eikä sen kapasiteetti enää riitä kasvaneille liikennemäärille. Kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteena on kaksiraiteisen rataosan välityskyvyn lisääminen ja häiriöherkkyyden pienentäminen rakentamalla rata neliraiteiseksi. Nyt alkavilla töillä on vaikutuksia liikenteeseen, mutta toimintavarmuuden parantamisen ja junavuorojen lisäämisen kannalta urakka on välttämätön, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Kreate toteuttaa voitetun urakan tiiviissä yhteistyössä konsernin rata-, silta- ja väylärakentamisen ammattilaisten voimin. Yhtiö pääsee hyödyntämään myös uutta aluevaltaustaan sähköratapuolelta, kun urakka sisältää johto- ja kaapelireittien tekemistä sekä sähkörata- ja opastinperustuksia.
– Rakennamme yli kolme kilometriä uutta raidetta, kolme siltaa ja yhdeksän vaihdetta, joista seitsemän on lopullisia vaihteita ja kaksi tilapäistä vaihdetta. Lisäksi urakkaan kuuluu uusien radan alittavien rumpujen rakentaminen, lyönti- ja porapaalutusta sekä jonkin verran tie- ja katutöitä, kertoo hankkeen työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen Kreatesta.
Itäinen raide suljettuna noin kuusi kuukautta
Tiiviisti rakennettu kaupunkiympäristö vilkkaasti liikennöidyn radan vieressä ja erittäin haastavat pohjaolosuhteet edellyttävät itäisen raiteen sulkemisen liikenteeltä 19.6.–9.12.2023. Tänä aikana junat eivät pysähdy Järvenpäässä Ainolan seisakkeella, kun nykyisen laiturin tilalle rakennetaan lisäraide.
– Sulun aikana puramme nykyisen laiturin ja poistamme sen alla olevat rakenteet. Tämän jälkeen rakennamme laiturin kohdalle lisäraiteen vaatimat pohjanvahvistukset ja lisäraiteen ratapenkereen, Aaltonen kertoo.
Alueella rakentaa samaan aikaan myös muita toimijoita, joten rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua ja aikataulutusta.
– Tilaaja on valinnut jo valmiiksi erittäin hyviä ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja rakentamiseen. Kreaten tehtävänä on varmistaa resurssien riittävyys ja hyvä yhteishenki hankkeella, jotta tiukassa aikataulussa onnistutaan, Aaltonen kuvailee.
Siltojen reunapalkit betonimurskeeksi
Edistääkseen hankkeiden ympäristöystävällisyyttä ja kiertotaloutta infrarakentamisessa Kreate kartoittaa hankkeillaan mahdollisuuksia esimerkiksi purettavien materiaalien uudelleenkäyttöön. Omien kiertotalousalueiden tarjoamat mahdollisuudet kiertotalousmateriaalien jalostamiseen ja materiaalien uusiokäyttöön muilla hankkeilla selvitetään tapauskohtaisesti.
– Hyödynnämme Kytömaa–Ainola-hankkeessa vanhojen siltojen reunapalkkeja tekemällä niistä omilla kiertotalousalueillamme betonimursketta, jota aiomme hyödyntää muilla pääkaupunkiseudun hankkeillamme, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Arttu Ketonen Kreatesta.
Työt alkavat hankkeella toukokuussa maansiirtotöillä. Ensin Kreate poistaa aikaisemmissa urakoissa tehdyt esikuormituspenkereet ja rakentaa lopulliset vastapenkereet. Tänä vuonna tavoitteena on rakentaa pohjat kuntoon ja ensi vuonna raiteet penkereiden päälle.
Mittava Helsinki-Riihimäki-hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024. Myös Kreate on ollut mukana ensimmäisessä vaiheessa toteuttaen kolme eri rata- ja siltaurakkaa Ainola–Purola-välillä. Vuosina 2021–2028 rakennettavan toisen vaiheen kustannusarvio on 273 miljoonaa euroa. Kreaten voittaman toiseen vaiheeseen kuuluvan yli 10 miljoonan euron rakennusurakan on määrä olla valmis joulukuussa 2024. Hankkeen tilaajana on Väylävirasto.
Lisätiedot:
Veli-Matti Aaltonen, työpäällikkö Kreate, veli-matti.aaltonen@kreate.fi, p. 0400 497 284
Riitta Parviainen, projektipäällikkö Väylävirasto, etunimi.sukunimi@vayla.fi, p. 029 534 3034
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Veli-Matti AaltonenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:0400 497 284veli-matti.aaltonen@kreate.fiRiitta ParviainenProjektipäällikköVäylävirasto
Puh:029 534 3034etunimi.sukunimi@vayla.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa Kuusistonsalmen sillan rakentamisen – ensimmäisessä vaiheessa liikenne varasillalle4.8.2023 10:01:55 EEST | Tiedote
Infrarakentaja Kreate käynnistää Kaarinassa sijaitsevan Kuusistonsalmen siltahankkeen elokuussa. Liikenne alueelle, matkailijoille ja saariston elinkeinoelämälle tärkeällä Mt 180 Saaristotiellä halutaan pitää sujuvana myös rakentamisen aikana. Nykyisen sillan viereen rakennetaan varasilta, joka mahdollistaa vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen entiselle paikalleen ilman häiriöitä liikenteelle. Hanke valmistuu syyskuun 2024 loppuun mennessä.
Rakentaminen Helsingin Sompasaaressa jatkuu – Kreate aloittaa työt syyskuussa Nihdin alueella4.8.2023 10:00:37 EEST | Tiedote
Kreate käynnistää Helsingissä Nihdin katujen, rantarakenteiden, ranta-alueiden ruoppausten ja kunnallistekniikan rakentamisen hankkeessa, jossa vanhan satamalaitoksen aluetta valmistellaan asuinalueeksi. Kreaten urakan osalta valmista on toukokuussa 2025.
Kreatelle rakennettavaa lähes 18 miljoonalla eurolla – uudet urakat Helsingissä ja Kaarinassa käynnistyvät syksyllä4.8.2023 09:57:08 EEST | Tiedote
Helsingissä alkaa elokuussa Nihdin katujen, rantarakenteiden, ranta-alueiden ruoppausten ja kunnallistekniikan rakentaminen, kun vanhan satamalaitoksen aluetta aletaan valmistella asuinalueeksi. Kaarinassa Kreate puolestaan purkaa huonokuntoisen Kuusistonsalmen sillan, rakentaa varasillan ja uuden sillan vanhan paikalle. Yhteensä urakat kasvattavat Kreaten taito- ja väylärakentamisen liiketoimintojen tilauskantaa noin 18 miljoonalla eurolla.
Kreatelle lisää urakoita laajasta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeesta – yhteisarvo lähes 7 miljoonaa euroa21.6.2023 08:10:00 EEST | Tiedote
Kreate on voittanut Helsinki–Riihimäki-hankkeeseen kuuluvan sähkörataurakan sekä toisen rataurakan aiemmin toukokuussa voitetun Kytömaa–Ainola-urakan jatkoksi. Väyläviraston kanssa solmittujen urakkasopimusten yhteisarvo on lähes seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeet toteutetaan yhteistyössä Kreaten eri yksiköiden kesken ja niissä hyödynnetään Väyläviraston mentorointiohjelmaa, joka mahdollistaa uusia osaajia infra-alalle.
Kreatelle merkittävä väyläurakka Oulusta – rakentaminen vaatii monipuolista osaamista27.4.2023 09:30:00 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut sopimuksen Mt 8155 Poikkimaantien parantaminen -hankkeesta Väyläviraston kanssa. Poikkimaantie on Oulun sataman vilkkaasti liikennöity pääväylä, jolla raskaan liikenteen määrän arvioidaan kasvavan sataman kehittymisen ja paperiteollisuuden tuotantosuunnan muutoksen myötä. Kreate yhdistää väylä-, silta- ja rataosaamisensa monipuolisessa hankkeessa, johon kuuluu muun muassa 4,5 kilometriä väylien parannusta sekä 10 uutta ja 5 korjattavaa siltaa. Lähes 30 miljoonan euron urakkakokonaisuus valmistuu lokakuun 2025 loppuun mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme