VR:n uudet dieselveturit tositoimiin tavaraliikenteessä

Kaupallinen liikenne uusilla dieselvetureilla on alkanut Kolarin raakapuuliikenteessä. Ensimmäinen kaupallinen uuden dieselveturin vetämä juna liikennöitiin Kemistä Kolariin keskiviikkona 3. toukokuuta. Stadler Rail Valencialta VR:n omistukseen on siirtynyt nyt virallisesti viisi Dr19-veturia.
”Dieselveturit ovat käyneet läpi laajan testiohjelman ja ovat nyt valmiina kaupalliseen liikenteeseen.Veturit tulevat pääosin tavaraliikenteen käyttöön ja niiden vetokyky on noin tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme. Juna on ylivoimaisesti vähäpäästöisin liikennemuoto, mutta olemme sitoutuneet päästöjen vähentämiseen entisestään. Uuteen veturiin on toteutettu useita ilmastoystävällisiä ominaisuuksia ja erityisesti sen pienhiukkaspäästöt ovat vain murto-osa verrattuna vanhaan dieselkalustoomme”, VR:n liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen kertoo.
Veturit ovat kokonaisuutena uusinta rautatietekniikkaa, joten testiohjelma on pitänyt sisällään vaihtotyöajoja ratapihoilla sekä koeajoja erilaisilla junakokoonpanoilla, eri rataosuuksilla sekä keliolosuhteissa. Veturia tullaan kehittämään vielä lisää kaupallisen liikenteen alettua.
Toimitusvarmuutta, turvallisuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetuksia
Dr19-veturilla on merkittävä rooli tavaraliikenteen kuljetuksissa. Moderni dieselveturi mahdollistaa junakokojen kasvattamisen ja yhä ilmastoystävällisemmät kuljetukset. Veturit ovat tehokkaampia, luotettavampia ja turvallisempia sekä mahdollistavat asiakkaille yhä parempaa toimitusvarmuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetusketjuja. Veturin uudet ominaisuudet mahdollistavat myös toimintamallien kehittämisen.
”Kehitystyön lähtökohtana ovat aina asiakastarpeet. Niiden perusteella suunnitellaan myös se, miten uuden veturin ominaisuudet saadaan parhaiten hyödynnettyä. Esimerkiksi vaihtotöissä löytyy tarvittaessa enemmän tehoa ja isompia kokoonpanoja voi siirtää entistä vaivattomammin. Uuden veturin rakenne on suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja", VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen sanoo.
Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR pyrkii maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta sähkön rinnalle tarvitaan jatkossakin myös muuta käyttövoimaa.
Ensimmäinen Dr19-veturi saapui Suomeen testeihin helmikuussa 2022. Vetureita saapuu Suomeen vaiheittain ja koko 60 veturin kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 loppuun mennessä. Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä31.7.2025 19:14:24 EEST | Tiedote
Ukkosmyrsky on aiheuttanut sähkövian pääjunaradalla, minkä seurauksena junaliikenne on keskeytynyt Tampereen ja Parkanon välillä torstai-iltana 31.7.2025. Vika vaikuttaa useisiin junavuoroihin, ja liikennekatkon arvioidaan kestävän yön yli. Fintraffic Oy:n antaman korjausarvion mukaan liikenne pääsee jatkumaan perjantaiaamuna klo 5.30 mennessä. Junat korvataan toistaiseksi linja-autoilla, tämän hetken arvion mukaan perjantaiaamuun asti, Tampereen ja Parkanon välillä. Linja-autojen saatavuudessa on kuitenkin toistaiseksi haasteita isojen tapahtumien vuoksi. Asiakkailla on mahdollisuus järjestää omatoiminen kuljetus ja hakea korvausta aiheutuneista kuluista osoitteessa vr.fi/korvaukset. Yöjunat odottavat radan aukeamista, ja ne ajetaan määränpäihinsä heti, kun se on mahdollista. Yöjunasta matkan varanneita asiakkaita pyrimme kontaktoimaan mahdollisimman nopeasti ja tarjoamaan heille ajantasaista tietoa matkustamiseen liittyvistä muutoksista. Oman junan kulkua voi seurata osoitteessa vr.f
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Jonna Juslin on nimitetty VR:n yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi25.6.2025 15:42:55 EEST | Tiedote
Jonna Juslin (OTM, varatuomari) on toiminut VR:n yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavana johtajana ja marraskuusta 2024 alkaen väliaikaisesti myös viestintäjohtajana. Nyt Jonna Juslinin viestintäjohtajan tehtävä on vakinaistettu ja hänet on nimitetty yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1.7.2025 alkaen.
Pohjolan Liikenne palaa pohjoiseen ja ostaa oululaisen Oubusin18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Pohjolan Liikenne ja Oulussa toimiva Oubus ovat sopineet yrityskaupasta. Kaupassa Oubusin toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pohjolan Liikenteelle sisältäen henkilöstön, kaluston ja liikennöintisopimukset. Kauppa tuo Pohjolan Liikenteen takaisin juurilleen Pohjois-Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme