DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2023 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto, tulos ja käyttökate kasvoivat

DNA:n liiketoiminta on kehittynyt vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana myönteisesti. Liikevaihto, liiketulos ja käyttökate kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärätkin.
DNA:n talousluvut tammi–maaliskuulta 2023 osoittavat liiketoiminnan kehittyneen epävarmassakin markkinaympäristössä myönteisesti. Kuva: DNA

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista tammi–maaliskuussa 2023

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

• Liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 253 miljoonaa euroa (240).
  • Käyttökate kasvoi 2 % ja oli 94 miljoonaa euroa (92).
  • Liiketulos kasvoi 14 % ja oli 46 miljoonaa euroa (41).
  • Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU)1):
    • Matkaviestinnän2) ARPU kasvoi 3 % ja oli 17,7 euroa (17,1).
    • Kiinteän laajakaistan ARPU laski 1 % ja oli 16,3 euroa (16,4).
    • TV-liittymien3) ARPU kasvoi 25 % ja oli 9,4 euroa (7,5).
  • Liittymämäärä:
    • Matkaviestinverkon liittymämäärä2) kasvoi ja oli 2 729 000 (2 688 000).
    • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 651 000 (615 000).
    • TV-liittymien3) määrä laski ja oli 225 000 (250 000).

Toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2023 ensimmäistä vuosineljännestä varjosti edelleen yleinen epävarmuus markkinoilla ja maailmalla. Tämä on heijastunut talouteen ja talousnäkymiin myös Suomessa ja ajanut maamme lievään taantumaan. Suomen Pankin maaliskuussa antama väliennuste4) ennakoi Suomen talouden supistuvan vuonna 2023. Nopea inflaatio – erityisesti energian hintojen nousu – ja kasvaneet lainojen viitekorot ovat syöneet kuluttajien ostovoimaa sekä lisänneet yritysten kustannuksia. Suomen Pankki ennakoi taantuman jäävän lyhyeksi ja lieväksi, mutta sillä voi kuitenkin olla vaikutusta DNA:n liiketoimintaan.

DNA:n talousluvut tammi–maaliskuulta 2023 osoittavat liiketoimintamme kehittyneen epävarmassakin markkinaympäristössä myönteisesti. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 6 % ja oli 253 miljoonaa euroa (240), käyttökate kasvoi 2 % ja oli 94 miljoonaa euroa (92) ja liiketulos kasvoi 14 % ja oli 46 miljoonaa euroa (41). Matkaviestinverkon liittymämäärä2) kasvoi 41 000 liittymällä vertailukaudesta ja liittymäkohtainen liikevaihto1) kasvoi 17,7 euroon (17,1). Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 36 000 liittymällä vertailukaudesta, mutta liittymäkohtainen liikevaihto laski 16,3 euroon (16,4). Kiinteiden puhepalveluiden ja TV-liittymien määrät laskivat odotetusti. Inflaatiolla on ollut osittain myönteinen vaikutus tuottojen kehitykseen, vaikka energian hinnan ja tukkuhintojen nopeaa kasvua ei ole täysimääräisesti siirretty DNA:n palveluiden hintoihin.

DNA:n kasvu kiinteän laajakaistan markkinajohtajana on jatkunut ja 5G-palveluiden kysyntä edelleen kiihtynyt. Kysyntää on kasvattanut yhä laajentuva 5G-verkkomme, jonka väestöpeitto oli maaliskuun päättyessä jo 86 %. DNA onkin jatkanut merkittäviä investointeja 5G-rakentamiseen, kuituverkkoihin ja siirtojärjestelmiin. Vanha kuparipohjainen lankapuhelinverkko korvataan nykyaikaisilla ratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä, ja projekti on edennyt aiotusti. 3G-verkkomme sammutetaan vaiheittain vuosien 2023–2024 aikana, mikä vapauttaa taajuuksia uudemmalle tekniikalle.

Alkuvuoden aikana olemme ottaneet käyttöön uudistetun strategiamme. Tavoitteenamme on tyytyväisimmät asiakkaat, joille tarjoamme parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Lisäksi pyrimme kasvamaan jatkossakin markkinoita nopeammin – viime vuosien tavoin. Huolehdimme yhteiskuntamme kehityksestä rakentamalla tärkeää verkkoinfrastruktuuria, edistämällä digitaalista yhdenvertaisuutta ja yhdistämällä suomalaiset kaikkeen mikä kenellekin on tärkeintä: ihmiset, asiat, tapahtumat ja työpaikat. DNA:lla on vastuu verkkoyhteyksien ja -palveluiden tuottamisesta miljoonille ihmisille.

Yksi strateginen tavoitteemme on edelleen olla paras paikka työskennellä ja oppia. Työnteon vapaus, vastuu ja luottamus ovat pysyvä osa DNA:laista työkulttuuria. Tämä näkyy esimerkiksi henkilöstömme vapaudessa valita itse paras tapa, aika ja paikka työnteolle, jos työtehtävät sen sallivat. Näiden teemojen rinnalle on noussut vahvasti työelämän inhimillisyyden merkitys jaksamiselle, minkä vuoksi olemme jatkaneet työkäytäntöjemme kehittämistä myös alkuvuoden 2023 aikana. Me DNA:lla ymmärrämme, että vain hyvinvoiva henkilöstö pystyy mahdollistamaan erinomaisen asiakaskokemuksen.

Jussi Tolvanen

Keskeiset tunnusluvut

Miljoonaa euroa

1–3/2023

1–3/2022

Muutos, %

1–12/2022

Liittymien ja liikenteen liikevaihto

Yhdysliikenne ja inbound roaming

Matkaviestinliikevaihto DNA:n liittymistä

Muu matkaviestinliikevaihto

Matkaviestinliikevaihto yhteensä

Ei-mobiililiikevaihto5)

Matkaviestinliiketoiminnan liikevaihto

Kiinteä puhe

Kiinteä laajakaista ja TV3)

Muu liikevaihto kiinteistä palveluista6)

Kiinteä, loppuasiakasliikevaihto yhteensä

Kiinteän liiketoiminnan tukkumyynti7)

Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä

Liikevaihto yhteensä

Käyttökate ennen liiketoiminnan muita tuottoja ja kuluja

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

Käyttökate

Poistot

Liiketulos

Käyttökate ennen liiketoiminnan muita tuottoja ja kuluja / liikevaihto, %

Käyttökate / liikevaihto, %

Liiketulos / liikevaihto, %

Investoinnit

Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja

Matkaviestinpalvelut:

Matkaviestinverkon liittymämäärät (1 000 liittymää)2)

joista prepaid8)

ARPU 1) – matkaviestinliittymät, euroa

17,7

17,1

17,4

josta postpaid-liittymistä, euroa

18,5

17,9

18,1

josta prepaid-liittymistä, euroa

8,4

8,6

Kiinteät yhteydet:

Liittymämäärät, kuluttajaliiketoiminta (1 000 liittymää)

- Kiinteät puhelinliittymät

- Kiinteä laajakaista

- TV3)

ARPU1) – kiinteä puhe, euroa

53,8

40,2

41,7

ARPU1) – kiinteä laajakaista, euroa

16,3

16,4

16,4

ARPU1) – TV, euroa

9,4

7,5

8,5

1. ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
  2. Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
  3. TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV.
  4. Suomen Pankki 17.3.2023: Suomen Pankin väliennuste: talous talvihorroksessa. Saatavilla: https://www.suomenpankki.fi/fi/media-ja-julkaisut/tiedotteet/2023/suomen-pankin-valiennuste-talous-talvihorroksessa/
  5. Tavaramyynti ja ei suoraan mobiililiiketoimintaan liittyvä myynti.
  6. Digita, ylläpito, WLAN/LAN, tietoturva, erikoispalvelut (ammattikäyttöön) jne.
  7. Access- ja kapasiteettipalvelut, kiinteän puheen yhdysliikenne jne.
  8. Viimeisen kolmen kuukauden aikana käytetyt tai ladatut prepaid-liittymät.

Lisätietoja:

Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi

Timo Kipinoinen, talous- ja rahoitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 8131, timo.kipinoinen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.