Hämeen ELY-keskus on antanut lausunnon Iitin Anhavan tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmasta (Päijät-Häme, Kymenlaakso)

Hämeen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon ABO Wind Oy:n Anhavan tuulivoimahankkeen (Iitti, Kouvola) ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Arviointiohjelmasta jätettiin 28 lausuntoa ja seitsemän mielipidettä. Hankkeesta vastaava laatii arviointiselostuksen YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon mukaisesti.

Yhteysviranomainen pitää arviointiohjelmaa riittävänä ohjelmavaiheen sisältövaatimukset huomioon ottaen. Arviointiselostuksessa tulee tarkentaa hankkeen ja ympäristön nykytilan kuvausta. Hankealueella ja sen läheisyydessä sijaitsee useita toimintoja, kuten KymiRingin moottoriurheilukeskus, ampumarata, maa-ainestenottoalueita ja ylimaakunnallisia virkistysreittejä, joihin vaikutukset tulee arvioida. Valtatie 12 sijoittuu välittömästi hankealueen eteläpuolelle. Arvioinnin keskiössä tulevat olemaan hankkeen vaikutukset nykyiseen ja suunniteltuun maankäyttöön, asutukseen, liikenteeseen, maisemaan ja virkistyskäyttöön. Myös hankkeen vaikutukset linnusto- ja luontoarvoihin tulee arvioida. Toteutuessaan tuulivoimahankkeella voi olla merkittäviä positiivisia ilmastovaikutuksia.

ABO Wind Oy suunnittelee enintään yhdeksän tuulivoimalan tuulivoimahankkeen rakentamista Iitin kuntaan Anhavan alueelle. Hankealue sijaitsee Kausalan keskustaajamasta noin neljä kilometriä itään, KymiRingin moottoriurheiluradan pohjoispuolelle. Matkaa Iitin kunnan ja Kouvolan kaupungin rajalle on runsas kilometri ja Kouvolan Kuusankosken kaupunginosan alueelle noin viisi kilometriä. Hankkeen sähkönsiirtoyhteys ulottuu osin Kouvolan kaupungin alueelle. YVA-ohjelma on hankkeesta vastaavan suunnitelma siitä, mitä ympäristövaikutuksia aiotaan selvittää ja millä menetelmillä arviointimenettelyn aikana.

YVA-menettelyn tavoitteena on edistää hankkeen kannalta merkittävien ympäristövaikutusten tunnistamista, arviointia ja huomioonottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä samalla lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia. YVA-menettelyssä ei tehdä hanketta koskevia päätöksiä, vaan tavoitteena on tuottaa monipuolista tietoa päätöksenteon perustaksi.

YVA-ohjelma ja yhteysviranomaisen siitä antama lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa:
www.ymparisto.fi/anhavantuulivoimaYVA

Lisätietoja:
Kirsi Lehtinen, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 025 073, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi

Tiedotus:
Emma Hietamäki, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 024 250, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi

Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet kääntyneet laskuun, tulvahuiput takana myös muualla Vuoksen vesistöalueella (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)19.6.2024 11:06:25 EEST | Tiedote

Kuiva toukokuu ja suuret juoksutukset ovat kääntäneet Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet laskuun. Tulvahuiput jäivät selvästi aiemmin keväällä ennustettua alemmas. Saimaa on kuitenkin edelleen 55 cm ja Pielinen 25 cm ajankohdan keskimääräisen vedenkorkeuden yläpuolella. Vesistöalueen muut järvet ovat jo pääosin lähellä tavanomaisia kesäkorkeuksia tai niiden alapuolella. Uhkaava tulvatilanne oli muistutus siitä, että tulviin varautumiseen tulee kiinnittää vesistöalueella huomiota myös tulevaisuudessa.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.

Kärrypoluista nykypäivän huoltovarmuuden varmistajiksi14.6.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Sorateiden osuus koko Suomen maantieverkosta on suuri, noin 35 prosenttia, mutta liikennettä niillä on kohtalaisen vähän. Vaikka tyypillisellä soratiellä ajaa alle sata ajoneuvoa päivässä, niillä on kuitenkin oleellinen merkitys tien varren asukkaille, huoltovarmuudelle, elinkeinoelämälle ja kuljetusketjuille. Esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle ympärivuotinen liikennöitävyys sorateillä on erittäin tärkeää.