Kolin Matkailu Oy

Suomen rakastetuin kansallismaisema ja Pohjoismaiden parhaaksi valittu ulkoilukohde avaa kesäkauden uusilla palveluilla

Kesäkuussa Pielisellä aloittava 88-paikkainen risteilijä, uudet ohjelmapalvelut sekä pitkään odotettu uusi hotelli virittävät Pohjoismaiden parhaaksi ulkoilukohteeksi valitun Kolin matkailualueen kesäsesonkia.
Suomen rakastetuin kansallismaisema avautuu Kolin vaarojen huipuilta Pielisen, maan neljänneksi suurimman järven suuntaan.

Suomen perinteisimpiin matkakohteisiin kuuluva Kolin matkailualue Pohjois-Karjalassa lanseeraa uusia palveluja kesämatkailukauteen.

—Viime vuodet ovat olleet kotimaan matkailussa vahvoja. Kolin alueelle ne ovat olleet erityisen hyviä. Odotamme, että myös tuleva kesä tulee olemaan erittäin vilkas alueen uusien palvelujen siivittämänä, sanoo alueen matkailutoimintaa koordinoivan Kolin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Tiina Kanninen.

Kanninen sanoo, että viime aikoina Kolille myönnetyt matkailupalkinnot ovat ruokkineet uusien palvelujen syntymistä.

Vuonna 2021 Koli sai Vuoden kotimainen matkakohde -tunnustuksen. Maaliskuussa Kolin matkailualue valittiin Pohjoismaiden parhaaksi ulkoilukohteeksi kansainvälisillä Berlin ITB -messuilla.

—Palkintojen myötä tieto alueen luonnon, erilaisten maisemien ja palvelujen kirjosta on välittynyt aiempaa paremmin niin suomalaisille kuin ulkomaalaisillekin.

Risteilyt palaavat Pieliselle, uusi hotelli avaa juhannuksena

Kesä tuo matkailijaa palvelevia uutuuksia Kolin edessä avautuvalle Pieliselle, Suomen neljänneksi suurimmalle järvelle. Uutuuksia ovat muun muassa 88-paikkaisen M/S Marival II -risteilijän palvelut Kolin kylän ja vastarannalla sijaitsevan Vuonislahden kylän välillä sekä Jongunjoen Matkailun ennakkoon varattavat pienveneretket Lieksan satamasta Pielisen saariin ja Kolin kansallispuistoon.

Juhannuksena Kolin kylän keskustaan avataan 130 huoneen Break Sokos Hotel Koli Kylä. Hotellissa avaa toimipisteensä myös kansainvälisesti palkittu tislaamo The Helsinki Distilling Company. Tislaamon paikallisia tuotteita tulee myyntiin useaan Kolin ravintolaan.

—Uuden hotellin lisäksi alueen majoituskapasiteetti on kasvanut uusien loma-asuntojen myötä. Tärkeää on, että kasvavia matkailijavirtoja varten olemme jo saaneet ja saamassa vielä lisää uusia ohjelmapalveluiden tuottajia, Kanninen sanoo.

”Tulossa on hyvä kesä”

Villieläinten katselua ja valokuvausta Patvinsuon kansallispuiston tuntumassa tarjoavan T:mi Erä-Eeron yrittäjä Eero Kortelainen sanoo, että erityisesti eläinten katselua on kysytty selvästi aiempaa enemmän.

Kortelaisen tukikohdassa on 20 henkilölle suunniteltu kelohirsinen kämppä, josta voi tarkkailla sekä suurpetoja että kahlaajalintuja. Kesäsesonki käynnistyy jo toukokuussa, kun karhut ja ahmat aktivoituvat.

—Esteetön, mukavuuksilla ja isoilla katseluikkunoilla varustettu rakennus tuo helppoutta asiakkaille, joita eläinten tarkkailu oman seurueen kesken houkuttelee. Uskon, että tulossa on hyvä kesä, Kortelainen sanoo.

Sukupolvien yhteinen kokemus

Matkailu Kolilla alkoi 1800-1900-lukujen taitteessa, kun Koli näkyi ja kuului Eero Järnefeltin, Juhani Ahon, Pekka Halosen ja Jean Sibeliuksen kaltaisten taiteilijoiden töissä.

Kolin ensimmäinen matkailumaja ja Suomen vanhin opastettu luontopolku avattiin vuonna 1896. Yli sadan vuoden ajan Kolista on tullut kohde, jossa suomalaiset käyvät sukupolvi toisensa jälkeen kuvauttamassa itsensä Kolin huipulla.

Piipahdus Kolin huipulla on edelleen monelle Kolin-matkan kohokohtia, Kanninen sanoo.

—Rakastetuimman kansallismaiseman maineen lisäksi Kolin matkailualueen ehdoton valtti on monipuolisuus. Ilahduttavasti moni matkailija suunnitteleekin tänä päivänä monipuolisen ohjelman ja vierailee Kolin-matkallaan itse Kolin lisäksi muuallakin, esimerkiksi Puu-Juuassa tai itärajan tuntumassa Ruunaan koskilla.

INFO: Vinkit Kolin matkailukesään 2023

• Suositun Herajärven kierros -retkeilyreitin (30-61 km) palvelut uudistuvat. Palvelut uudistuvat Kiviniemessä, yhdessä reitin aloitus- ja päätepisteistä, kun ohjelmapalvelutuottaja Kontiolahti Outdoor laajentaa toimintaansa Kolille. Lisäksi Metsähallitus avaa kesä-heinäkuun vaihteessa uuden allergiaystävällisen Honkapirtti-vuokratuvan Herajärven rannalla.
  • Kolin Retkiviikko 26.6.-2.7. Ulkoilun teemaviikko tarjoaa päivittäin ohjattua tai omatoimista ohjelmaa.
  • Viikko-ohjelma kokoaa aktiviteetteja. Aktiviteetit ja alueen tarjonta on esillä yksissä kansissa Kolin viikko-ohjelmassa, josta esimerkiksi perheet löytävät kohteita ja tekemistä. Ohjelma julkaistaan toukokuun aikana.
  • Kesäteatterien huippukesä. Ohjelmassa legendaarisen Simpauttajan uusi tuleminen Vuonis-Kukkuteatterissa sekä Muistilääke-esitys Vuokonjärven Kesäteatterissa.
  • Uudistetut, värikoodatut luontopolut Kolin kansallispuiston huipulta satamaan ja kylälle. Reitit Kolin kylän keskustasta ja Kolin satamasta johdattavat kulkijan mm. kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden Mattilan ja Vaaralan tilojen sekä Ipatinvaaran vanhan metsän kautta Ukko-Kolin ikonisiin maisemiin. Reitit voi kulkea molempiin suuntiin, mutta pysäköinnin takia suositeltava kulkusuunta on alhaalta ylös.
  • Break Sokos Hotel Koli Kylä. Juhannuksena Kolin kylän keskustassa ovensa avaa uusi, nelikerroksinen 130 huoneen hotelli.
  • Tykätyt perhekohteet. Päivävierailukohteena muun muassa Leskelän Mummon Hevospiha (hevosia, lampaita, kissa, kyyttöjä, kanoja, kaneja, minipossuja, vuohia) Kuutostien varressa sekä majoituskohteena esimerkiksi Iso-Karhun erästely- ja luontoalueen mökit 20 hehtaarin erämaajärven rannoilla.
  • Uusi kesäterassi anniskeluoikeuksin Pielisen itärannalla. Wanhan Koulun Kahvila avaa pitsoja tarjoilevan kesäterassin mm. kuvanveistäjä ja taiteilija Eva Ryynäsen ateljeesta tunnetussa Vuonislahden kylässä.
  • Pienveneretket Pielisellä ja melontaretket jokimaisemissa. Jongunjoen Matkailun Pielisen pienveneretket tai opastetut melontaretket yli 200 kilometrin joki- ja järvireiteillä Jongunjoen maisemissa.
  • Kesäjuhlat perhepiirissä? Kesä on sukukokousten ja perhejuhlien vilkkainta aikaa. Omien kesäjuhlien pitopaikaksi persoonallisia kohteita ovat esimerkiksi liki satavuotias Juuan Seurojentalo sekä 1800-luvun lopulta oleva Hattusaaren Rantamajojen Ristola-juhlatila.
  • Uusia pitkospuita ja palvelurakenteita Ruunaan retkeilyalueella. Valtion retkeilyalueista suosituimmalla, Ruunaan retkeilyalueella, uusitaan tänä kesänä siltoja, pitkospuita sekä muita retkeilijää palvelevia rakenteita. Ruunaan retkeilyalueella on merkittyjä retkeilypolkuja yhteensä noin 50 kilometriä ja liki 30 tulentekopaikkaa, joissa voi myös leiriytyä.

Kuvat

Lataa
Erä-Eeron tukikohtaa Patvinsuon kansallispuiston tuntumassa pidetään yhtenä maailman varmimmista ahmantarkkailupisteistä. Maailmalla harvinainen ahma on erityisesti kansainvälisten vieraiden suosikki.
Lataa
Kolilla on frisbeegolfaajien käytössä kolme rataa, 18-väyläinen rata Ukko-Kolin rinteillä, 6 korin rata Koli Freetimella sekä 5 korin rata Kolin kylän keskustassa.
Lataa
Ruunaan koskien laskeminen puuveneellä tai kumilautalla on vuodesta toiseen suosittu ohjelmanumero. Kuva: Jarno Artika.

Kolin Matkailu Oy
Ylä-Kolintie 2
83960 Koli

Kolin Matkailu Oy on Kolin matkailualueen matkailuyrittäjien ja kuntien omistama destination management company (DMC). Yhtiö kehittää, markkinoi ja myy osakkaidensa palveluita omalla toimialueellaan sekä yksittäisille kuluttajille että yritys- ja vapaa-ajan ryhmäasiakkaille. Yhtiö hallinnoi Koli-brändiä, alueen nettisivustoja (www.koli.fi ja www.lieksa.koli.fi), alueen majoitushakua (www.koli.fi/majoitushaku) sekä elämyskauppoja Koli Storea ja Lieksa Storea. Koli sai Vuoden kotimainen matkakohde -palkinnon vuonna 2021 sekä Pohjoismaiden parhaan ulkoilukohteen Scandinavian Outdoor Awards -palkinnon maaliskuussa 2023.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi