Pyöräkauppa käy kuumana – sähköpyörät kasvattavat osuuttaan

Maaliskuun loppu oli tänä vuonna lähes koko maassa luminen, mutta huhtikuussa pyöräilymyynnin vauhti kiihtyi. Viikolla 16 Prisman asiakasomistajapäivien aikaan myynti yli tuplaantui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Erilaisia pyöriä myytiin 2,5-kertaisesti ja tarvikkeita, kuten pyöräilykypäriä noin 50 % enemmän vuodentakaiseen nähden.
Erityisesti kiinnostusta ovat herättäneet sähköpyörät. Huhtikuun asiakasomistajapäivien aikana joka kolmas ostettu pyörä oli sähköavusteinen. S-ryhmän marketkaupan sportin myyntipäällikön Anu Keskisen mukaan sähköpyörät alkoivat yleistyä Suomessa viitisen vuotta sitten. Koronapandemian myötä niiden suosio lähti voimakkaaseen kasvuun, joka jatkuu edelleen.
”Viime vuonna sähköpyörien osuus oli S-ryhmän pyöräkaupan arvosta neljänneksen, ja tänä vuonna osuuden odotetaan nousevan 40 prosenttiin”, Keskinen kertoo.
Prismassa sähköavusteisten pyörien valikoima on liki tuplaantunut tänä keväänä viime vuoteen verrattuna. Valikoimasta löytyy erihintaisia hybridejä, citypyöriä, maastureita ja fatbikeja sekä aikuisille että nuorille. Myös henkilökunnan valmennuksissa on tänä vuonna keskitytty erityisesti sähköpyöriin, jotta varmistutaan siitä, että asiakkaalle löytyy juuri hänen tarpeisiinsa sopiva malli.
Monille sopiva tapa liikkua
Sähköpyöräilyn nopeasti kasvaneen suosion taustalla on Keskisen mukaan useita syitä.
”Sähköpyöräily on ympäristöystävällinen tapa liikkua ja samalla oiva liikuntamuoto myös niille, jotka karttavat perinteistä pyöräilyä syystä tai toisesta. Sähköavusteisella pyörällä on helpompi polkea nopeammin ja pidemmälle kuin perinteisellä pyörällä, ja se tuo helpotusta esimerkiksi mäkien nousemiseen, mutta kunto kasvaa myös sähköpyörällä ajaessa”, Keskinen huomauttaa, ja lisää:
”Toisaalta suosion kasvuun liittyy myös laajempi liikkumisen murros, jossa pyöräilyllä on keskeinen rooli. Yhä useampi lisää liikuntaa arkeensa sähköpyöräilemällä esimerkiksi töihin tai harrastuksiin ympäri vuoden, ja varsinkin ruuhka-aikoihin sähköpyörä saattaa olla autoilua sukkelampi tapa liikkua. Lisäksi monilla paikkakunnilla on panostettu pyöräilyinfran kehittämiseen, mikä osaltaan edesauttaa tätä kehitystä.”
Sähköpyörissä on tyypillisesti korkeintaan 250 watin sähkömoottori, joka avustaa poljettaessa. Avustustason voi valita itselleen sopivaksi.
”Ja toisin kuin usein luullaan, sähköpyörällä voi edelleen pyöräillä, vaikka akku pääsisi loppumaan, joskin pyörän paino vaikuttaa nopeuteen”, Keskinen huomauttaa.
Suosion kasvu näkyy myymälöissä
Ympärivuotisen sähköpyöräilyn suosion kasvun on huomannut myös Oulun Prisma Limingantullin käyttötavarakaupan myyntipäällikkö Marika Lappalainen, joka itsekin kulkee työmatkansa sähköpyörällä kaikkina vuodenaikoina.
“Työpäivä alkaa huomattavasti virkeämpänä, kun sen aloittaa pyöräillen. Lisäksi sähköpyöräily on erinomaista matalasykkeistä liikuntaa”, Lappalainen toteaa.
Limingantullin Prismassa sähköpyörien kysyntä on Lappalaisen mukaan tasaisesti kasvavaa. Erityisesti sähköavusteiset fatbiket herättävät nyt kiinnostusta.
“Meillä Oulussa sähköpyöriä ovat viime aikoina kysyneet erityisesti keski-ikäiset ja iäkkäämmät asiakkaat. Omasta puolestani voin suositella sähköpyörää kaikille”, Lappalainen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 010 768 0304
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme