Pyöräkauppa käy kuumana – sähköpyörät kasvattavat osuuttaan

Maaliskuun loppu oli tänä vuonna lähes koko maassa luminen, mutta huhtikuussa pyöräilymyynnin vauhti kiihtyi. Viikolla 16 Prisman asiakasomistajapäivien aikaan myynti yli tuplaantui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Erilaisia pyöriä myytiin 2,5-kertaisesti ja tarvikkeita, kuten pyöräilykypäriä noin 50 % enemmän vuodentakaiseen nähden.
Erityisesti kiinnostusta ovat herättäneet sähköpyörät. Huhtikuun asiakasomistajapäivien aikana joka kolmas ostettu pyörä oli sähköavusteinen. S-ryhmän marketkaupan sportin myyntipäällikön Anu Keskisen mukaan sähköpyörät alkoivat yleistyä Suomessa viitisen vuotta sitten. Koronapandemian myötä niiden suosio lähti voimakkaaseen kasvuun, joka jatkuu edelleen.
”Viime vuonna sähköpyörien osuus oli S-ryhmän pyöräkaupan arvosta neljänneksen, ja tänä vuonna osuuden odotetaan nousevan 40 prosenttiin”, Keskinen kertoo.
Prismassa sähköavusteisten pyörien valikoima on liki tuplaantunut tänä keväänä viime vuoteen verrattuna. Valikoimasta löytyy erihintaisia hybridejä, citypyöriä, maastureita ja fatbikeja sekä aikuisille että nuorille. Myös henkilökunnan valmennuksissa on tänä vuonna keskitytty erityisesti sähköpyöriin, jotta varmistutaan siitä, että asiakkaalle löytyy juuri hänen tarpeisiinsa sopiva malli.
Monille sopiva tapa liikkua
Sähköpyöräilyn nopeasti kasvaneen suosion taustalla on Keskisen mukaan useita syitä.
”Sähköpyöräily on ympäristöystävällinen tapa liikkua ja samalla oiva liikuntamuoto myös niille, jotka karttavat perinteistä pyöräilyä syystä tai toisesta. Sähköavusteisella pyörällä on helpompi polkea nopeammin ja pidemmälle kuin perinteisellä pyörällä, ja se tuo helpotusta esimerkiksi mäkien nousemiseen, mutta kunto kasvaa myös sähköpyörällä ajaessa”, Keskinen huomauttaa, ja lisää:
”Toisaalta suosion kasvuun liittyy myös laajempi liikkumisen murros, jossa pyöräilyllä on keskeinen rooli. Yhä useampi lisää liikuntaa arkeensa sähköpyöräilemällä esimerkiksi töihin tai harrastuksiin ympäri vuoden, ja varsinkin ruuhka-aikoihin sähköpyörä saattaa olla autoilua sukkelampi tapa liikkua. Lisäksi monilla paikkakunnilla on panostettu pyöräilyinfran kehittämiseen, mikä osaltaan edesauttaa tätä kehitystä.”
Sähköpyörissä on tyypillisesti korkeintaan 250 watin sähkömoottori, joka avustaa poljettaessa. Avustustason voi valita itselleen sopivaksi.
”Ja toisin kuin usein luullaan, sähköpyörällä voi edelleen pyöräillä, vaikka akku pääsisi loppumaan, joskin pyörän paino vaikuttaa nopeuteen”, Keskinen huomauttaa.
Suosion kasvu näkyy myymälöissä
Ympärivuotisen sähköpyöräilyn suosion kasvun on huomannut myös Oulun Prisma Limingantullin käyttötavarakaupan myyntipäällikkö Marika Lappalainen, joka itsekin kulkee työmatkansa sähköpyörällä kaikkina vuodenaikoina.
“Työpäivä alkaa huomattavasti virkeämpänä, kun sen aloittaa pyöräillen. Lisäksi sähköpyöräily on erinomaista matalasykkeistä liikuntaa”, Lappalainen toteaa.
Limingantullin Prismassa sähköpyörien kysyntä on Lappalaisen mukaan tasaisesti kasvavaa. Erityisesti sähköavusteiset fatbiket herättävät nyt kiinnostusta.
“Meillä Oulussa sähköpyöriä ovat viime aikoina kysyneet erityisesti keski-ikäiset ja iäkkäämmät asiakkaat. Omasta puolestani voin suositella sähköpyörää kaikille”, Lappalainen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 010 768 0304
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
