Alkon huhtikuun myyntitiedote – litramyynti laski 8,7 prosenttia

Jaa

Alkon huhtikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,7 prosenttia. Valikoimassa näkyy jo kesä. Kausivalikoimaan viitisenkymmentä uutuustuotetta.

Alkon litramyynti laski huhtikuussa 8,7 prosenttia verrattuna vuoden 2022 huhtikuuhun. Myynti litroissa oli noin 6,9 miljoonaa litraa.

Osa pääsiäismyynnistä ajoittui tänä vuonna jo maaliskuulle, mikä näkyy viime vuoteen verratessa huhtikuun myyntiluvuissa – viime vuonna pääsiäismyynti keskittyi huhtikuulle. Pääsiäinen on yksi Alkon vilkkaimpia sesonkeja ja myynti kasvaa noin 50 prosenttia.

Viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 9,6 prosenttia, panimotuotteiden 12,4 prosenttia ja alkoholittomien 17,1 prosenttia. Punaviinien myynti laski 11,2 prosenttia, valkoviinien 5,4 prosenttia ja kuohuviinien 6,9 prosenttia. Roseeviinien myynti nousi 6,1 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Valikoimassa näkyy kesä

Alkon valikoimassa näkyy jo kesä ja sesonkiin tulee viitisenkymmentä kesän kausituotetta.

”Tämän kesän tuotteita yhdistää keveys, hedelmien raikkaus sekä herkullinen marjaisuus. Kesän mutkattomien ruokien seuraan sopivat juomat, jotka ovat melko keveitä mutta luonteikkaita, alkoholittomia unohtamatta”, kertoo kausituotteista vastaava Carla Seitovirta.

”Rosee ja kesä kuuluvat yhteen. Meillä Alkossa roseiden myynti on kasvanut jopa 2,5-kertaiseksi kuluneen viiden vuoden aikana. Valikoimamme roseissa on kasvanut tasaisesti, ja näin keväällä roseeviinien ystäviä hemmotellaan runsaalla uutuuskattauksella.”

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye