Suomen Päärataryhmä: Ilman pääradan korjausta Suomen rataverkkoa ei pystytä hyödyntämään täysimääräisesti

Suomen pääradan korjauksella on kiire! Suomen päärataryhmä muistuttaa hallitusohjelmavalmistelijoita, että maan ylivoimaisesti vilkkaimman ratayhteyden logistinen merkitys ja häiriöherkkyys tulee ottaa riittävällä painoarvolla huomioon liikenneinvestoinneissa. Tämä tosiasioihin perustuva priorisointi ei tällä hetkellä toteudu. Uudessa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa myös huoltovarmuudesta on maan valtasuonen varressa kyettävä pitämään kiinni ja vahvistamaan sitä.
Suomen kilpailukyky, saavutettavuus ja logistiikan toimivuus sekä Nato-jäsenyyden myötä sotilaallisen liikkuvuuden tarpeet edellyttävät läntisen ja pohjoisen Suomen ja Pohjanlahden satamayhteyksien toimivuuden parantamista. Nato-jäsenyys lisää Suomen merkitystä ja painoarvoa transatlanttisessa puolustusyhteistyössä.
Suomessa tulee tämän vuoksi luoda selkeä pääradan kehittämisen toteuttamisohjelma vuosille 2023–2033. Sen tulee sisältää myös pääradan keskeiset liityntäyhteydet, läntiset painotukset poikittaisratoineen ja satamayhteyksineen sekä selkeän viestin raideliikenteen hankkeiden priorisoinnista Suomessa.
Suomen tulevan hallituksen tulee edesauttaa EU:n seuraavan ohjelmakauden liikennerahoituksen kasvattamista merkittävästi, sotilaallinen liikkuvuus mukaan lukien. Suomen hallituksen tulee varmistaa, että eurooppalainen CEF-rahoitusohjelma tukee täysimääräisesti suomalaisia Ten-T -hankkeita. Näihin kuuluu myös osittainen eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen.
Pääradalla ja sen liityntäyhteyksillä on odottamassa useita kansantalouttamme parantavia pitkävaikutteisia investointeja, joita voidaan toteuttaa nopeallakin aikataululla ja joilla on vipuvaikutusta yksityisen puolen investointeihin.
Pääradan kriittiset hankkeet
Koko maan henkilöliikenteen aikataulusuunnittelu lähtee Tampereen henkilöratapihan pisteestä. Ahtaaksi jäänyt Tampereen henkilöratapiha tarvitsee pikaisesti investointia. Helsinki-Tampere -väli vaatii myös raskasta perusparannusta. Ilman pääradan korjausta Suomen rataverkkoa ei pystytä hyödyntämään täysimääräisesti.
Helsinki/Pasila-Riihimäki -yhteysväli odottaa 2. ja 3. vaiheen investointeja. Pääradan kehittäminen Tampereelta kohti pohjoista on sekin tärkeää raideliikenneverkon toimivuuden kannalta. Tampere-Oulu -yhteysvälin puuttuminen investointiohjelman kehittämiskoreihin sijoitetuista kohteista on selkeä puute rataverkolla. Erityisesti väli Tampere-Seinäjoki on monissa yhteyksissä todettu merkittäväksi pääradan pullonkaulaksi, jonka kehittämissuunnitteluun on osoitettu sekä kansallista että EU-rahoitusta.
Nyt on aika varmistaa kansallinen rahoitus ja CEF-tuki (Connecting Europe Facility) Suomen pääradalle, jonka kunnostuksella on kiire! Päärata on Suomen raideliikenteen selkäranka. Ilman päärataa Suomi pysähtyy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päärataryhmän puheenjohtaja,
maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen, p. 050 572 0945
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Akkukemiasta kärkiala kaupunkien yhteistyöllä3.10.2023 09:04:58 EEST | Tiedote
Liikenteen ja yhteiskuntien sähköistäminen on matkalla kohti tavoitetta hiilineutraaliudesta. Akkukemian innovaatioita tarvitaan akkujen keston parantamisessa, raaka-ainesaatavuuden ratkaisemisessa sekä sähkön varastoinnin kehittämisessä. Kokkola on profiloitunut akkukemian osaamisen kärkipaikaksi, jonka teollinen ympäristö on toimintaa tukevaa.
Länsi-Suomen maakunnat: Suomen menestys kasvaa lännessä29.9.2023 11:05:08 EEST | Tiedote
Kasvu syntyy Länsi-Suomen suuralueella. Etelä-Pohjanmaan, Hämeen, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan maakunnat tiivistävät yhteistyötään. Tätä tukee myös Länsi-Suomen erityislaatuisuutta koko Suomen lisäarvon kasvattajana kiteyttävä visiotyö.
Popeda on vuoden 2023 Pirkanmaan palkinnon saaja1.9.2023 17:37:34 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liiton maakuntahallitus on myöntänyt Popeda-yhtyeelle vuoden 2023 Pirkanmaan palkinnon. Taiteilija Markku Salon tekemän Valkohäntä-veistoksen luovutti Pirkan päivän juhlaseminaarin yhteydessä maakuntahallituksen puheenjohtaja Sofia Vikman. Palkinnon otti vastaan Popeda-yhtyeen keulahahmo Pate Mustajärvi.
Sport Suomen visio: Paras liikunnan ja hyvinvoinnin tutkimus- ja bisnesosaaminen löytyy Suomesta30.8.2023 08:34:15 EEST | Tiedote
Sport Suomi on yksi Pirkanmaan liiton koordinoiman Innokaupunkien (kestävä kaupunkikehittäminen) kuudesta vetovastuuteemasta. Temaattinen yhteistyö tuo kaupunkien voimavaroja yhteen ja edistää hyvien käytäntöjen leviämistä ja kansainvälistä yhteistyötä ja investointeja. Liikunnan ja liikkumisen lisääminen on yhdistävä tekijä.
Pirkanmaan liitto käynnistää uudenlaisen nuorten vaikuttajakoulun3.8.2023 10:27:08 EEST | Tiedote
Tavoitteena on innostaa ja tukea maakunnan nuoria pyrkimään yhteiskunnallisesti vastuullisiin tehtäviin. Haku on auki 3.8. - 4.9.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme