Kaksi laadukkainta tarjoajaa etenee Koskelan varikon kilpailutuksessa

Koskelan varikon uudistamista koskeva hankinta sai osakseen suurta kiinnostusta, sillä viisi ryhmittymää osallistui ensimmäiseen vaiheeseen. Kaupunkiliikenne Oy:llä ollaan otettuja tarjoajien antamasta panoksesta tarjouksen ensimmäiseen vaiheeseen, sekä innoissaan tarjoajien esittämistä ajatuksista, joilla hanketta voidaan kehittää kohti tavoitteitaan. Viiden joukosta on nyt valittu kaksi laadullisesti parasta tarjoajaryhmittymää seuraavalle neuvottelukierrokselle:
- Ryhmittymä “Akseli”, johon kuuluu Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.
- Ryhmittymä “Varikkokärjet”, jossa mukana ovat YIT Suomi Oy, Ratatek Oy, Ramboll Finland Oy, Proxion Plan Oy, Caverion Suomi Oy ja ARCO Architecture Company Oy.
Valinnassa vertailtiin tarjoajien alustaviin tarjouksiinsa laatimia aineistoja koskien mm. kokonaisaikataulua sekä teknisiä suunnittelu- ja toteutusratkaisuja. Lisäksi kunkin ryhmittämän kanssa järjestetyissä työpajoissa arvioitiin luottamuksen rakentamista.
Seuraavaksi neuvotteluja jatketaan, ja tavoite on valita kesäkuun aikana kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntarjoaja kehittämään ja rakentamaan Koskelan varikkoa.
Koskelasta tulee valmistuttuaan toinen päävarikko raitiovaunuille
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Hankkeessa Koskelan nykyisen varikon osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella varikolla. Varikolle rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle, kunnossapidolle ja korjaukselle. Lisäksi varikkokokonaisuuteen kuuluu ratainfran kunnossapidon varikko.
Koskelan varikon uudishanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka mukaisesti varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.
Koskelan varikkoa kehitetään kohti hankkeelle asetettuja tavoitteita. Tavoitteena on, että hankkeen laatutaso tukee varikon elinkaaren aikaista kustannustehokasta toimintaa ja että hanke toimii edelläkävijänä ympäristövastuullisten rakentamishankkeiden edistämisessä. Hankkeen tavoitteena on valmistua sille asetetussa aikataulussa ja budjetissa. Hankkeella etsitään parhaat ratkaisut ja yhteistyökumppanit, jotta sille asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Varikkoa voidaan alkaa rakentaa kesällä 2024, kun Koskelan nykyisen varikon toiminnot siirtyvät alkuvuodesta 2024 valmistuvalle Ruskeasuon varikolle. Varikko valmistuu tavoitteen mukaan vuonna 2028. Varikon hankesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on noin 275 miljoonaa euroa.
Yhteyshenkilöt
Hankejohtaja Lotta Koski-Lammi
puh. 050 412 3312
lotta.koski-lammi@kaupunkiliikenne.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenteeseen ennakoidaan peruttuja lähtöjä viikon ajaksi17.9.2025 09:19:47 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitioliikenteeseen on odotettavissa lähtöjen peruutuksia seuraavan viikon aikana. Kaupunkiliikenne Oy on korjannut vikaantuneita raitiovaunuja, mutta valitettavasti kaikkia vanhempia vaunuja ei ole saatu takaisin liikenteeseen.
Kutsu medialle: Tervetuloa uuden Koskelan varikon peruskiven muuraukseen16.9.2025 13:56:43 EEST | Kutsu
Uutta Koskelan raitiovaunuvarikkoa toteuttava Akseli-allianssi kutsuu median edustajat osallistumaan varikon peruskiven muuraustapahtumaan.
Kruunusillat-raitiotien käyttöönottovaiheen valmistelut on aloitettu16.9.2025 08:45:03 EEST | Tiedote
Kruunusillat-raitiotien eli Laajasalon raitiotieyhteyden rakentaminen etenee ja Kaupunkiliikenne Oy ja HSL valmistautuvat jo käyttöönottovaiheeseen.
Nivelraitiovaunuja on saatu palautettua liikenteeseen, muutoksiin liikenteessä kannattaa kuitenkin varautua14.9.2025 19:03:36 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien ajojännitteen nosto lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aiheutti vikoja vanhemmassa raitiovaunukalustossa. Kaupunkiliikenne Oy selvittää ongelman syitä ja on saanut osan vikaantuneista vaunuista korjattua. Sunnuntain liikenne saatiin pienin poikkeuksin ajettua käytettävissä olleella kalustolla. Maanantain raitioliikenteen aikatauluihin ei ennakoida tulevan merkittäviä muutoksia. Joitakin lähtöjä jäänee maanantaina kuitenkin ajamatta ja muutoksiin kannattaa varautua myös myöhemmin viikolla.
Raitiotien jännite nostettu onnistuneesti – nivelratikoissa ilmennyt haasteita14.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy nosti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä 750 VDC:hen. Jännitteen nostaminen onnistui suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne alkoi sunnuntaiaamuna kello 07. Yön aikana Kaupunkiliikenne on kuitenkin tunnistanut haasteita vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme