Destia Oy

Destia testasi Spot-robottikoiraa rakennustyömaalla

Jaa
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella aiemmin tällä viikolla. Robottikoiraa testattiin ensimmäisiä kertoja infratyömaalla Suomessa. Testin avulla selvitetään, miten robotiikka voi helpottaa työmaiden mallintamista ja tehostaa toimintaa. Etäohjattava koira pääsee myös paikkoihin, joihin ihmisten on vaikea päästä, joten sen käyttö lisää turvallisuutta työmailla.
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella.
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella.

Sörnäistentunnelin suuaukon alueella tapahtuneessa testissä robottikoira keräsi pistepilveä laserkeilaimella, jota käytetään 3D-tietomallin luomisessa. Kuvauksen ja datan perusteella Destia tulee mallintamaan työmaa-alueesta digitaalisen kaksosen eli ison virtuaalisen alustan, jonka avulla suunnittelijat voivat mallintaa työmaan seuraavia vaiheita. 

Spot-robottilaserkeilauksen etuina ovat toistuvan 3D-tiedonkeruun automatisointi, mikä vapauttaa ammattilaisten resursseja muuhun, sekä nopea tiedonkulku toimiston ja työmaan välillä, mikä puolestaan helpottaa rakennusprojektin edistymisen dokumentointia. 

”Robottikoira on veikeä ilmestys, jonka työskentelyä on kiinnostavaa seurata. Se ruokkii mielikuvaa siitä, mitä erilaisia mahdollisuuksia robotiikka tuo tullessaan seuraavien vuosikymmenten aikana. Jo nyt digitalisaation merkitys on suuri infrarakentamisessa; mallipohjainen suunnittelu hyötyy esimerkiksi dronekuvauksista ja 3D-teknologiasta. Nyt robottikoira tuo uuden näkökulman, sillä sen avulla saamme nopeasti ja turvallisesti kuvaa haastavista kohteista myös maan tasalta”, sanoo Destian tutkimus- ja kehityspäällikkö Pekka Lammassaari.

Spot on suunniteltu erityisesti teollisuuden tarkastustarpeisiin. Se kerää tietoa tehokkaasti ja liikkuu sujuvasti vaikeissakin olosuhteissa. Robottikoira pystyy esimerkiksi kiipeämään portaita ja väistämään esteitä, eikä se törmää ihmisiin. Koiraan voidaan tarvittaessa kiinnittää myös esineiden nostamiseen tarkoitettu käsi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pekka Lammassaari, tutkimus- ja kehityspäällikkö, sähköposti: pekka.lammassaari@destia.fi, puh. 040 565 6241
Viestintä: sähköposti: tiedotus@destia.fi

Kuvat

Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella.
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Destia Oy
Destia Oy
Firdonkatu 2 T 151
00520 Helsinki

020 444 11https://www.destia.fi/

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.

Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote

Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.

Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye