HauCon Finland Oy

Huolellinen putoamissuojaus ehkäisee logistiikan työtapaturmia

Logistiikka-alalla tarvitaan lähivuosina runsaasti uusia työntekijöitä kuljetustehtäviin. Kuorman lastaus- ja purkutilanteissa on ensiarvoisen tärkeää ennakoida mahdolliset riskitilanteet ja varmistaa turvalliset työolosuhteet myös asiakkaan toimesta. Espanjalainen Alsina Group on kehittänyt putoamissuojajärjestelmän erityisesti teollisuuden tarpeisiin.
Putoamissuojajärjestelmä turvaa logistiikka-ammattilaisia lastauspaikalla

Logistiikka-alalla on perinteisesti tehty paljon työturvallisuutta edistävää työtä. Ammattipätevyyskoulutus vastaa kuljettajan osaamisesta. Sen lisäksi työturvallisuuslaki korostaa johdon vastuuta. Logistiikkaketjussa on kuitenkin muitakin osapuolia, joten yhteistyötä tarvitaan turvallisuusasioissakin.

Eri teollisuuden alojen kuljetuksissa logistiikkatyöntekijän riskit liittyvät kuorma- ja säiliöautojen lastaamiseen ja purkamiseen sekä lavojen huoltoon. Eli tilanteisiin, joissa joudutaan liikkumaan ajoneuvojen päällä. Huolellinen putoamissuojauksen suunnittelu on tärkeä osa turvallisuusjohtamista ja ehkäisee työtapaturmia. Samalla varmistetaan, että lastauksen tekeminen onnistuu helposti ja siten, että myöskään ulkopuolisille ei ajon aikana koidu vaaraa.

- Jotta putoamisen aiheuttama loukkaantumisriski voidaan minimoida, on raskaan kaluston lastaus- ja purkupaikoille asennettava yhteisiä suojajärjestelmiä. Niitä on kuitenkin täydennettävä myös henkilökohtaisilla suojaustuotteilla, vahvistaa putoamissuojajärjestelmiä maahantuovan HauCon Finlandin toimitusjohtaja Björn Lindgren.

Putoamissuojajärjestelmästä lisäturvaa lastaukseen

Espanjalainen Alsina Group on kehittänyt edellä mainittuja työtehtäviä varten putoamisenestojärjestelmän, joka koostuu teräsrakenteesta ja sisään vedettävästä pelastusköydestä. Turvaorret yhdistetään ATEX-sertifioidulla jäykällä kiskolla ja järjestelmä takaa tehokkaan putoamissuojan yhdelle tai kahdelle henkilölle 6,5 metriin saakka.

- Köyttä voi verrata vaikkapa turvavyöhön, eli se lukittuu automaattisesti putoamisen yhteydessä. Turvaköysi ei kuitenkaan rajoita liikkumisvapautta vaan pyörii akselillaan, jolloin työntekijä voi suorittaa tehtäviään ilman rajoituksia ja riskejä myös korkealla, Lindgren toteaa.

Järjestelmän käytettävyyttä niin ulkona kuin sisällä ja erilaisissa tiloissa lisäävät sen monet kiinnitysvaihtoehdot. Niitä ovat puristuskiinnike teräspilarille, jalusta, vastapaino lastausjärjestelmä kuin kiinnitystolppa sekä seinäkiinnitys. Alsina Groupin innovaatio on käytössä lähes 40 maassa ja on nyt saatavilla myös Suomessa.

Putoamissuojajärjestelmä turvaa logistiikka-ammattilaisia lastauspaikalla
Putoamissuojajärjestelmä varmistaa turvallisen työskentelyn

HauCon Finland Oy
Hyttipojankuja 2

0207 430 890https://www.haucon.fi/

HauCon Oy

Vuonna 1988 perustettu HauCon-ryhmä on yksi Pohjoismaiden johtavista betonirakentamisen erikoistuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajista. Tärkeimpiä asiakkaita ovat rakennusteollisuus sekä elementtitehtaat. Itsenäiset ja paikallisesti omistetut yksiköt toimivat Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa toimitaan nimellä Hydratec Scandinavia. Yhteensä henkilöstöä on kaikissa Pohjoismaissa noin 100 ja liikevaihto yli 100 miljoonaa euroa. Suomessa HauCon on toiminut vuodesta 2012 alkaen. www.haucon.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HauCon Finland Oy

Ensimmäisenä maailmassa - Lujabetonin Superlaatta-välipohjaratkaisuun yhdistetty Schöck IQlick-ripustus nopeuttaa parvekerakentamista merkittävästi8.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lujabetonin Superlaatta-välipohjaratkaisuun yhdistetty betonisen ulokeparvekkeen Schöck IQlick-kiinnitysjärjestelmä on pilottihankkeessa Turun Kirstinpuiston 13-kerroksisen kerrostalon parvekkeissa. Ratkaisu helpottaa olennaisesti suurten parveke-elementtien asentamista, sillä parveke pikakiinnitetään Superlaattaan momenttiavaimella pulttiliitoksella hankalan tuentatornin rakentamisen ja jälkivalun sijaan.