Destia voitti Savon radan viisivuotisen kunnossapitosopimuksen

”Säännöllisellä ja oikein ajoitetulla kunnossapidolla varmistamme, että Suomen rataverkko pysyy liikennekelpoisena koko ajan. Nyt päättyneessä Kunnossapitoalue 6:n kilpailutuksessa valituksi kunnossapitäjäksi tuli Destia. Näin alueen hyvin tunteva toimija jatkaa laadukasta työtään kunnossapitoalueen kunnon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Rataverkon kunnon tarkastukset ja kunnossapito vaativat erityisosaamista ja erikoiskalustoa, joita Destialta löytyy”, sanoo aluepäällikkö Markku Ahtiainen Väylävirastosta.
Radan kunnossapito sisältää paljon erilaisia velvoitteita. Niistä merkittävimpiä ovat talvisaikaan lumitöistä huolehtiminen ja kesäaikaan varsinaiset radan kunnossapitotyöt, joita ovat mm. erilaiset säännöllisesti tehtävät tarkastus-, huolto- ja mittaustyöt. Lisäksi kesäisin vaihdetaan tuhansittain puisia ratapölkkyjä ja useita kilometrejä kiskoja sekä vaihteiden osia koko alueelle. Savon radalla on 630 rautatievaihdetta sekä mittavat määrät turvalaitteita. Destia on valmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä vastaamaan erilaisiin vikatilanteisiin ja korjaamaan niitä.
”Meiltä löytyy ammattitaitoinen ja motivoitunut ratakunnossapidon työporukka, joilla on käytössään nykyaikaiset koneet, laitteet ja työkalut. Olemme vastanneet Kunnossapitoalueesta 6 jo vuodesta 2016 lähtien ja nyt kun lumet ovat sulaneet pääsemme taas kesän kunnossapitotöihin. Yksi merkittävä kesän työvaihe ratakunnossapidossa on raiteiden ja vaihteiden läpituennat. Vuosittain tämän alueen raiteita läpituetaan noin 85 raidekilometriä ja lisäksi kymmenittäin vaihteita”, kertoo Ratakunnossapitoyksikön johtaja Antti Vierimaa Destiasta.
Savon radan eli Kunnossapitoalueen 6 viisivuotinen sopimus kattaa monipuolisia kunnossapidon tehtäviä ratojen päällysrakenteesta, vaihteista, radan varusteista ja laitteista alus- ja pohjarakenteisiin, rautatiealueisiin, liikennepaikkoihin ja ulkoalueisiin, raideliikenteen ohjaus- ja turvalaitejärjestelmiin sekä rakennuksien kunnossapitoon. Sopimukseen sisältyy myös kunnossapitoalueen 6 vaihteen lämmitysten sekä siltojen, rumpujen ja tunneleiden kunnossapito.
Destia on Suomen johtava radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitäjä, joka ylläpitää noin 3 400 kilometriä valtion rataverkkoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Vierimaa, Ratakunnossapitoyksikön johtaja, Destia, sähköposti: antti.vierimaa@destia.fi, puh. 040 555 7840
Destian viestintä, sähköposti: tiedotus@destia.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme