Väestöliitto uusi jälleen DNA:n Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen – näin suuryritysten edelläkävijä kehittää toimintaansa

Väestöliitto toteutti Perheystävällinen työpaikka -kyselyn DNA:n henkilöstölle ja vuokratyöntekijöille maaliskuussa 2023, ja siihen vastasi noin puolet kyselyn saaneista. Vastanneista 15 % oli esihenkilöasemassa. Tulosten avulla Väestöliitto saa tietoa perheystävällisyyden kehittymisestä ja DNA voi hyödyntää tuloksia käytäntöjensä kehittämiseksi.
DNA:lla jopa 86 % vastanneista antoi asteikolla 0–10 arvosanaksi 8 tai paremman kun heiltä kysyttiin, miten todennäköisesti suosittelisit DNA:ta perheystävällisenä työpaikkana. Perheystävällinen kulttuuri ja arvomaailma arvioitiin erityisen hyväksi. Esihenkilöiden toiminta tiimiläisten erilaisten perhetilanteiden edessä koettiin tasapuoliseksi. Kaiken kaikkiaan esihenkilöiden toiminta oli yksi parhaiten arvioiduista osa-alueista. DNA:laiset kokivat myös voivansa vaikuttaa omiin työaikoihin ja hoitaa kiireisiä, yllättäviä perhetilanteita työajoista huolimatta. Suurin osa vastanneista koki, että perhevapaalle jäämistä arvostetaan ja perhevapailta paluu on sujuvaa.
”Kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tulokseen. Vastauksista välittyy henkilöstömme aito kokemus perheystävällisyydestä, mikä on parasta mahdollista palautetta tekemällemme työlle. On kuitenkin selvää, että vuosien myötä myös odotukset ovat kasvaneet. Työnantajana olemme siksi sitoutuneet kehittämään käytäntöjämme entisestään”, kommentoi DNA:n henkilöstökokemuksen ja operatiivisen HR-toiminnan vetäjä Miia Taanila.
Väestöliiton myöntämä tunnus on tällä hetkellä Suomessa yhdellätoista työnantajalla, joista DNA on ainoa suuryritys. Väestöliitosta kerrotaankin, ettei tunnusta ole helppo saada – henkilöstökyselyn tulosten on oltava kautta linjan kiitettävällä tasolla. Olennaisinta perheystävällisyyden toteuttamisessa ovat hyvä henkilöstöpolitiikka ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen.
”Olemme Väestöliitossa iloisia ja tyytyväisiä voidessamme uusia DNA:n tunnuksen. On hienoa, että DNA:lla on vahvasti panostettu työn ja perheen yhteensovittamisen kysymyksiin. Tämä osoittaa ihmiskeskeistä lähestymistapaa, johon yhtiö on sitoutunut myös vastuullisuusohjelmassaan. Vaikka työelämä on Suomessa ja maailmalla ollut isojen muutosten keskellä viime vuosina, on DNA:lla selvästi tehty monia asioita oikein ihmisten työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisessa. Kehitettävää on toki aina, ja seuraamme jatkossakin, miten DNA:lla perheystävällisyys kehittyy. Perheystävällinen työpaikka -tunnus toimii toivottavasti hyvänä kannustimena sekä DNA:lle itselleen että monille muillekin suuryrityksille”, sanoo ohjelmapäällikkö Anna Kokko Väestöliitosta.
Kiitosta ja kehitettävää – tähän DNA keskittyy seuraavaksi
Tärkeimmiksi DNA:n tarjoamista eduista nousivat mutkaton, eli ajasta ja paikasta riippumaton työskentelymalli, liukuva työaika ja mahdollisuus palkattomaan vapaaseen. Myös mahdollisuus vaihtaa lomarahat ylimääräisiksi vapaiksi keräsi kiitosta, kuten palkallinen isovanhempainvapaa ja sairaan lapsen hoitopalvelu. DNA on myös yli kolmen vuoden ajan tarjonnut henkilöstöetuna tukea ikääntyvistä perheenjäsenistä huolehtimiseen. Gubbe Sydänystäväpalvelun kanssa toteutetun edun tavoitteena on varmistaa, etteivät DNA:laisten ikääntyneet läheiset jää yksin, vaikka esimerkiksi välimatka estäisi heitä tapaamasta riittävän usein.
Kuitenkin myös kehityskohteita nousi esille.
”Ikävä kyllä tuloksista – vaikka kiitettäviä keskimäärin ovatkin – ilmenee kokemus työkuorman kasvusta ja voimia syövistä palaveriputkista. Tähän olemme reagoineet välittömästi uudistamalla keväällä palaverikäytäntöjämme. Koko henkilöstön yhteisenä haasteena on vähentää palavereja jopa kolmanneksella kesäkuuhun mennessä ja pyrkiä kohti laadukkaampia kohtaamisia. Perimmäinen tavoite on kunnioittaa toistemme aikaa nykyistä enemmän”, Taanila kertoo.
Viime kesänä DNA antoi työntekijöilleen inhimillisen ja omanlaisen työnantajalupauksen, joka valmisteltiin yhdessä henkilöstön kanssa. Lupaukseen on sitoutunut koko DNA:n ylin johto. Yksi osa lupausta on olla perheystävällinen työpaikka. Perheellä tarkoitetaan kaikkia niitä, jotka ovat kunkin henkilön elämässä tärkeimpiä – oli kyseessä sitten puoliso, lapset, vanhemmat, ystävät tai lemmikit. Väestöliiton kyselyn perusteella myös DNA:laisten käsitykset omasta perheestään ovat vastaavalla tavalla erittäin moninaiset.
Palaverikäytäntöjen uudistamisen ja kohtaamisten laadun parantamisen lisäksi DNA:lla on tarkoitus koota kuluvan vuoden aikana perhevapaisiin liittyvät ohjeistukset entistäkin paremmin henkilöstön löydettäviksi. Yrityksessä tullaan myös pitämään sekä esihenkilöille että työtekijöille perhevapaisiin liittyviä infotilaisuuksia nyt, kun sekä perhevapaat että ICT-alan työehtosopimusten sisältö ovat hiljattain muuttuneet. Lisäksi DNA:lla tullaan edelleen keskittymään perhevapaalle jäävien ja sieltä palaavien kokemuksien parantamiseen.
Lisätietoa DNA:n perheystävällisyyttä tukevista toimenpiteistä ja periaatteista: www.dna.fi/perhe
Lisätietoja medialle:
- Miia Taanila, henkilöstökokemuksen ja operatiivisen HR-toiminnan vetäjä, DNA Oyj, puh. 044 044 8093, miia.taanila@dna.fi
- Anna Kokko, ohjelmapäällikkö, Väestöliitto, puh. 050 342 0572, anna.kokko@vaestoliitto.fi
- DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
- Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelma: https://perheystavallinentyopaikka.fi
- DNA:n perheystävälliset työnantajakäytännöt: https://www.dna.fi/perhe
*) Tunnuksen piirissä ovat DNA Oyj:n, DNA Welho Oy:n ja DNA Tower Finland Oy:n työntekijät ja vuokrahenkilöstö.
Väestöliitto on järjestö, joka vahvistaa turvallisia ihmissuhteita, ihmisoikeuksia ja hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. Tutkimme, vaikutamme ja tarjoamme palveluita. www.vaestoliitto.fi/vaestoliitto/
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme