Vasa vill göra cyklandet till ett genuint alternativ i vardagen

En väsentlig del av den gröna övergången är att gynna hållbara och utsläppssnåla färdsätt. Under de senaste fem åren har staten gett pengar för förbättrande av gatunätet, och förhållandena för cyklandet har blivit bättre. Trots det uppfattas cyklandet inte ännu heller som ett genuint alternativ för kollektivtrafiken och privatbilismen.
– Det ses ofta bara som sport, även om det borde ses som en del av trafiksystemet, som ett färdsätt i vardagen, säger Harri Vaarala, som är ledare för projektet FinnCycle och doktorand vid Tammerfors universitet.
I undersökningen återspeglas de finska förutsättningarna för att främja cyklandet i den europeiska praxisen som har konstaterats fungera bra. Undersökningen ger stadens beslutsfattare, myndigheter och trafikplanerare vägkost för att främja cyklandet i form av forskningsresultat.
Ett fungerande infranät och vinterunderhåll är knäckfrågor
Klimatförändringen, urbaniseringen och att invånarna inte rör på sig är vägande skäl att främja cykeltrafiken i städerna. För att få ännu fler människor att välja cykeln för att röra sig i vardagen, bör staden ha ett infranät av hög kvalitet för cykeltrafiken, ett trafiknät som gynnar den samt ett fungerande vinterunderhåll.
Vasa är en idealisk cykelstad eftersom mer än 81 procent av invånarna bor under 5 kilometer från torget, vilket är inom radien för de bästa cykelavstånden. Målsättningen är också att senast i slutet av år 2029 förverkliga ett kvalitetskorridornätverk på 50 kilometer för gång och cyklande, vilket förenar de olika stadsdelarna med centrum. Också på underhållet av huvudcykelvägarna kommer det att satsas mer än tidigare för att det ska gå bättre att gå och cykla oberoende av väder.
– Målet är att få så många Vasabor som möjligt att cykla. Att främja cyklande och gång är viktigt förutom ur hälsoperspektiv också med tanke på Vasa stads mål för klimatneutralitet, konstaterar projektingenjör Samuli Huusko.
Enligt Harri Vaarala ska det i framtiden exempelvis erbjudas en egen trygg plats för cyklandet i trafiken och det ska möjliggöras året runt.
– Även korsningar och parkering kräver uppmärksamhet. I allmänhet bör hela resekedjan planeras långsiktigt, betonar han.
De primära temana för forskningsprojektet FinnCycle är kvalitet för cykeltrafikens infranät, ett cykelvänligt trafiknät, cykeltrafikens säsongsvariationer och en långsiktig trafikpolitik.
Forskningen pågår fram till juni 2025. Verne, forskningscenter för trafik, gör forsknings- och utvecklingsarbete i nära samarbete med de 13 finska föregångsstäder som finansierar projektet. I projektet deltar Björneborg, Helsingfors, Hyvinge, Joensuu, Jyväskylä, Karleby, Kuopio, Lahtis, Raumo, Tammerfors, Uleåborg, Vasa och Åbo.
Nyckelord
Kontakter
Samuli Huusko, projektingenjör, Vasa stad
040 354 5778
samuli.huusko@vasa.fi
Harri Vaarala, doktorand, Tammerfors universitet
044 703 2108
harri.vaarala@tuni.fi
Bilder

Länkar
Om
I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Du kan tryggt simma vid alla badstränder i Vasa: de nyaste vattenproven är rena30.6.2025 16:33:16 EEST | Pressmeddelande
Sommarsäsongens andra vattenprover togs vid Vasas badstränder 23 juni. Alla undersökta badstränders vatten uppfyllde kvalitetskraven. Enligt Europeiska miljöbyråns badvattensrapport visar en längre tids följning en dålig kvalitetsklass vid Abborrön och Sandö, och orsakerna utreds som bäst. Att simma direkt efter regn rekommenderas inte vid dessa badstränder.
Vaasan kaikilla uimarannoilla turvallista uida: tuoreimmat vesinäytteet puhtaita30.6.2025 16:32:32 EEST | Tiedote
Vaasan uimarannoilta on otettu kesäkauden toiset vesinäytteet 23.6. Kaikkien tutkittujen uimarantojen vedet täyttivät laatuvaatimukset. Euroopan ympäristökeskuksen uimavesiraportin mukaan Ahvensaaren ja Hietasaaren laatuluokka oli pidemmän aikavälin seurannalla huono, ja syitä selvitetään parhaillaan. Kyseisillä rannoilla uintia ei suositella heti sateen jälkeen.
Tillfälliga trafikregleringar på Karlebyvägen30.6.2025 08:43:49 EEST | Pressmeddelande
Gång- och cykelvägen vid Verkstadsgatan 22 stängs tillfälligt 1.7.2025 på grund av ett arbete med ljusreklam. Arbetet utförs kl. 9–15. Utöver detta stängs 30.6 den ramp som leder från Förbindelsevägen till Karlebyvägen. Trafiken styrs till omvägar.
Tilapäisiä liikennejärjestelyitä Kokkolantiellä30.6.2025 08:43:34 EEST | Tiedote
Konepajakatu 22:n kävely- ja pyörätie suljetaan tilapäisesti 1.7.2025 valomainostöiden vuoksi. Työt ajoittuvat klo 9–15. Lisäksi 30.6. suljetaan Kokkolantielle johtava yhdystien ramppi. Liikenne ohjataan kiertoteille.
Avtalet med ny caféföretagare på Sandö är undertecknat – dörrarna öppnas i juli27.6.2025 16:02:38 EEST | Pressmeddelande
Vasa stad har ingått avtal med Levak Oy, till vilket caféverksamheten på Sandö har övergått från konkursboet. Den nya företagaren fortsätter verksamheten enligt det bekanta konceptet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum