Mannerheimintien huonokuntoisen sillan uusimistyöt keskeytetty – luontojärjestö esittänyt sillan suojelua rakennusperintölailla

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on tehnyt esityksen sillan suojelemiseksi rakennusperintölailla, ja Uudenmaan ELY-keskus on siksi määrännyt sillan purkutöille vaarantamiskiellon. Sillan betoniholvin purkutöitä ei ollut aloitettu, kun vaarantamiskielto määrättiin.
Vanha betonirakenne on erittäin huonokuntoinen
Mannerheimintien silta on 1800-luvun lopulla rakennettu silta, joka sijaitsee Pohjoisen Rautatiekadun kohdalla. Silta kulkee Baanan yli. Mannerheimintien peruskorjauksessa on tarkoitus uusia sillan huonokuntoinen betoniholvirakenne, jonka kantavuus ei vastaa nykyvaatimuksia.
”Harmiksemme kuntotutkimuksissa ja näytteenotossa selvisi, ettei vanhaa betoniholvia ole mahdollista luotettavasti korjata, ja siksi se on päätetty uusia”, sanoo siltarakentamisen asiantuntija ja projektinjohtaja Riku Kytö Helsingin kaupungilta.
Nykyisiä hyväkuntoisia kiviperustuksia tai holvin kivijulkisivua ei muuteta sillan uusimisessa, vaan ne ennallistetaan osana peruskorjausta. Uusi silta tukeutuu siis vanhoihin perustuksiin, ja alkuperäinen kivijulkisivu säilyy.
Uusi rakennettava betoniholvirakenne on vastaava kuin 1800-luvun lopulla rakennetun sillan. Muutoksena se, että uusi betoniholvitehdään raudoitettuna kestämään paremmin nykyisen ja tulevan ajoneuvo- ja raitiotieliikenteen aiheuttamat kuormitukset.
Kaupunginmuseo mukana korjauksen suunnittelussa
Helsingin kaupunginmuseo on ohjeistanut korjaustöiden suunnittelua, ja sillan historiallisuus on otettu huomioon suunnittelussa.
”Kyseessä on yksi Suomen vanhimmista raudoittamattomista betonisilloista. Rakenne on osa merkittävää kaupunkikuvallista maisemaa ja kulttuuriympäristöä. On tärkeää, että sillan muoto, perustukset ja kiviverhoilu säilytetään ennallaan betonirakenteiden uudistamisesta huolimatta. Kaupunginmuseo ohjeistaa myös sillan alkuperäisen holvirakenteen dokumentoinnista töiden yhteydessä”, kertoo Helsingin kaupunginmuseon museonjohtaja Reetta Heiskanen.
Vaikutukset sillan korjauksen aikatauluun tarkentuvat myöhemmin
ELY-keskuksesta saadun ennakkoarvion mukaan luonnonsuojeluyhdistyksen tekemän esityksen käsittely lausuntoineen kestää useita viikkoja tai kuukausia. Jos vaarantamiskiellon käsittely pitkittyy, on mahdollista, että sillan korjausta ei ehditä tehdä osana Mannerheimintien peruskorjausta ja korjaus joudutaan tekemään myöhemmin.
Sillan korjauksen ja uusimisen on aikataulutettu kestävän noin 8 kuukautta osana Mannerheimintien peruskorjausta. On mahdollista, että myöhemmin tehtävä korjaus tarkoittaisi uutta katkoa raitiotieliikenteelle ja vaikuttaisi liikenteeseen muutenkin Mannerheimintiellä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riku Kytö,
projektinjohtaja,
kaupunkiympäristön toimiala
Puh. 040 649 5479, riku.kyto@hel.fi
Reetta Heiskanen,
museonjohtaja,
Helsingin kaupunginmuseo
p. 09 310 32216
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme