Förbättring av landsvägarna 1002 och 11039 genom byggande av Skåldö bro, Raseborg, i utredningsplanen har man valt ett alternativ för fortsatt planering

Utredningsplaneringen fortsätter genom att planera bron enligt det östra sträckningsalternativet (ALT1-Öst). Enligt det valda alternativet ligger bron på cirka 50 meters avstånd öster om den nuvarande färjrutten. Den nuvarande vägsträckningen flyttas på båda stränderna på en sammanlagt cirka 1,1 kilometer lång sträcka. De nuvarande anslutningarna mellan enskilda vägar och Jomalviksvägen och landsvägarna 1002 och 11039 planerar man så, att vägarna på ett säkert sätt ansluter till den nya sträckningen.
De alternativ som man granskade i utredningsplanen utöver den östra brolinjen, var brons västra sträckning (ALT1-Väst) och elektrifieringen av den nuvarande färjan (ALT0+). Alternativet för fortsatt planering valde man på basis av en jämförelse av alternativens konsekvenser som man utarbetat i utredningsplanen samt responsen från informationsmöten och enkäter. Fördelarna med broalternativen jämfört med elektrifieringen av färjan ansågs vara det väntetiderna slopas, trafiken blir smidigare och att de farliga situationer som orsakas av att man skyndar till färjan avlägsnas.
Resultaten av den preliminära projektutvärderingen stödde starkt också broalternativet i stället för att elektrifiera färjan. Brons samhällsekonomiska effektivitet konstaterades vara mycket god. Utöver de årliga avtalskostnaderna för färjan som trafikledshållaren orsakar, var de betydande fördelarna att färjans vänte- och resetidskostnader slopades.
Med tanke på byggnadskostnaderna var broalternativen i praktiken likvärdiga. Valet av det östliga alternativet stöddes särskilt av mindre konsekvenser för områdets nuvarande fastigheter och mindre olägenheter för boendetrivseln. Den västra brolinjen skulle förutsätta ett större bullerskydd när man placerar vägen närmare det nuvarande byggnadsbeståndet. Det valda alternativet följer också markanvändningsplanen, medan den västra sträckningen kan förutsätta en precisering av den nuvarande markanvändningsplanen. Konsekvenserna för naturen och landskapet var på den östra sträckningen något mindre än på den västra sträckningen. Den östra sträckningen kan bättre utnyttja terrängen och den berör Natura 2000-området mindre än den västra sträckningen.
En lagenlig utredningsplan utarbetas för det alternativ som man valt för den fortsatta planeringen.Den färdiga utredningsplanen läggs fram till påseende under 30 dagar hösten 2023.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, projektchef Mari Ahonen,
tfn 0295 021265, mari.ahonen@ely-keskus.fi
WSP Finland Oy, projektchef Risto Jounila,
tfn 044758 7555, risto.jounila@wsp.com
Bilder


Länkar
Om

Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Stenhagens tunnel i Helsingfors stängs natten mellan 23 och 24.9 kl. 22–0516.9.2025 08:07:00 EEST | Pressmeddelande
Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (lv 100) stängs i båda riktningarna natten mellan tisdag och onsdag 23–24.9 kl. 22.00–05.00 på grund av tunneltvätt.
Kivihaan tunneli kiinni Helsingissä 23.–24.9. välisenä yönä klo 22–0516.9.2025 08:07:00 EEST | Tiedote
Hakamäentiellä (mt 100) sijaitseva Kivihaan tunneli suljetaan molempiin suuntiin tiistain ja keskiviikon väliseksi yöksi 23.–24.9. klo 22.00–05.00 tunnelin pesun vuoksi.
Terrin silta i Loppis förnyas, trafiken dirigeras till en omväg tisdagen den 23 september kl. 17.0015.9.2025 16:06:00 EEST | Pressmeddelande
Rautakoskentie (väg 2832) i Loppis stängs för trafik medan Terrin silta förnyas. Under arbetet dirigeras trafiken till en omväg.
Terrin silta Lopella uusitaan, liikenne kiertotielle tiistaina 23.9. klo 17.0015.9.2025 16:06:00 EEST | Tiedote
Rautakoskentie (tie 2832) Lopella katkaistaan liikenteeltä Terrin sillan uusimisen ajaksi. Työn ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle.
Vällskogsvägen (lv 1137) i Esbo stängs av på grund av byggarbeten 15.9–17.10.202511.9.2025 10:42:00 EEST | Pressmeddelande
En del av Vällskogsvägen stängs av på grund av förbättring av vägens struktur samt beläggningsarbeten. Körning till tomterna är tillåtet under hela byggtiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum