Ilmastorahastolta 6 miljoonan euron pääomalaina Lamorin hankeyhtiölle muovien kierrätyshaasteen ratkomiseen

Lamor Corporation Oyj                 Lehdistötiedote                           22.5.2023 klo 8.45

Ilmastorahasto on päättänyt 6 miljoonan euron pääomalainasta Lamorin hankeyhtiölle Lamor Resiclo Oy:lle muovien kemiallisen kierrätyslaitoksen toteuttamiseksi Porvoon Kilpilahteen. Laitos mahdollistaa hankalasti kierrätettävien muovien uusiokäytön jätepolton sijaan. Osallistuminen globaalin muovihaasteen ratkaisemiseen 100 tuhannen tonnin kierrätysmuovin projektiportfolion avulla on yksi Lamorin strategiakaudelle 2023–2025 asettamista tavoitteista.

Muovihaasteen ratkaisu on tärkeä osa ilmasto- ja kiertotaloustoimia. Pääosin muovien tuotannosta syntyvä osuus globaaleista päästöistä on yli 3 % ja maailmassa syntyvän muovijätteen määrä on kaksinkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana. Muovijätteestä vain kymmenesosa kierrätetään asianmukaisesti.

Lamor ja Resiclo Oy ovat perustaneet hanketta varten hankeyhtiö Lamor Resiclo Oy:n vuonna 2022. Lamor Resiclo rakentaa ensimmäisessä vaiheessa noin 10 000 tonnin vuosikapasiteetin muovien kierrätyslaitoksen Porvoon Kilpilahteen. Keskipitkällä aikavälillä, arviolta vuoden 2026 loppuun mennessä, hankeyhtiön tavoitteena on rakentaa Suomeen arviolta noin 40 000 tonnin vuotuinen muovin kemiallisen kierrätyksen kapasiteetti. Suomen hankkeiden lisäksi Lamorin on tarkoitus toteuttaa muovin kemiallisen kierrättämisen hankkeita yhtiön strategisesti tärkeillä markkina-alueilla esimerkiksi Lähi-idässä ja Etelä-Amerikassa.

“Ilmastorahaston rooli ensimmäisen kemiallisen kierrätyslaitoksen kokonaisrahoituksessamme on erittäin merkittävä. Ensimmäisen teollisen mittakaavan muovin kemiallisen kierrätyslaitoksen rakentaminen Suomeen on merkittävä askel matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa ja iso askel Lamorille kohti uutta liiketoiminta-aluetta. Kilpilahden hankkeen tavoitteena on todentaa taloudellisesti kannattava liiketoimintamalli sekä teknologioiden toimivuus ja skaalattavuus. Laitos toimii jatkossa referenssinä laajemman strategisen tavoitteemme saavuttamisessa luoda 100 000 tonnin hankeportfolio vuoden 2025 loppuun mennessä. On ehdottoman tärkeää, että voimme kutsua asiakkaita ja potentiaalisia kumppaneita katsomaan toimivaa laitosta. Se luo meille ihan eri tavalla uskottavuutta kuin suunnitelmien esittäminen paperilla” Lamorin toimitusjohtaja Mika Pirneskoski kommentoi.

Laitos mahdollistaa mekaaniseen kierrätykseen sopimattomien, hankalasti kierrätettävien muovien uusiokäytön sen sijaan, että ne poltettaisiin jätteenä. Prosessin tuloksena syntyvällä pyrolyysiöljyllä voidaan korvata raakaöljyä esimerkiksi muovin- ja muiden kemikaalien tuotannossa, vähentäen neitseellisten raaka-aineiden käyttöä.

”Suomessa on vahvaa osaamista sekä muoveja korvaavien biopohjaisten materiaalien tuotannossa että erilaisissa kiertotalousratkaisuissa muovijäteongelmaan tarttumiseksi. Ilmastorahastolle on tärkeää olla vauhdittamassa ratkaisujen käyttöönottoa muovihaasteen ratkaisemiseksi ja Lamor Resiclon Kilpilahden laitoksella voidaan saada uusiokäyttöön tällä hetkellä jätteeksi menevää arvokasta raaka-ainetta”, Ilmastorahaston toimitusjohtaja Paula Laine perustelee rahoituspäätöstä.

Muovityyppejä on olemassa satoja erilaisia, eivätkä kaikki sovellu kierrätettäväksi samalla tavalla. Ensisijainen kierrätystapa on mekaaninen, jossa muovijäte murskataan, sulatetaan ja muotoillaan uudelleenkäytettäviksi muovirakeiksi. Tietyt sekamuovit ja kestomuovit ovat kuitenkin vaikeasti kierrätettäviä mekaanisesti, jolloin ne päätyvät yleensä polttoon. Kemiallisen kierrätyksen prosessissa hankalasti kierrätettävä muovijäte hajotetaan ja nesteytetään katalyyttisen reaktion avulla.

Lamor Resiclo rakentaa Porvoon Kilpilahteen pyrolyysiteknologialla toimivan kemiallisen kierrätyslaitoksen, joka nesteyttää muovijätteestä pyrolyysiöljyä. Pyrolyysiöljy korvaa fossiilista raakaöljyä ja sitä voidaan käyttää raaka-aineena uusissa muovituotteissa ja kemikaaleissa. Prosessin kautta tuotetut tuotteet eivät laadultaan eroa neitseellisistä raaka-aineista tuotetuista ja niitä voidaan käyttää vaativissakin käyttökohteissa, kuten elintarvikekäytössä.

Potentiaaliset päästövähennykset prosessiin syötettyä muovitonnia kohti ovat noin 1,8-2,4 t CO2-ekv. Yhtiön rakentaman ensimmäisen laitoksen vuotuiseksi päästövähennykseksi suunnitellulla käyttöasteella on arvioitu keskimäärin 19 kt CO2-ekv ja 10 vuoden kumulatiiviseksi päästövähennyspotentiaaliksi on arvioitu noin 0,2 Mt CO2-ekv. Kilpilahden laitoshanke toimii referenssinä Lamorille, jonka tavoitteena on jatkossa skaalata toimintaa. Tuolloin myös kokonaispäästövähennyspotentiaali kasvaisi huomattavasti.

Kemiallinen kierrätys on EU-taksonomian mukainen toimenpide tilanteissa, joissa mekaaninen kierrätys ei ole teknisesti tai taloudellisesti mahdollista. Lamor Resiclon käyttämä jäteraaka-aine on mekaaniseen kierrätykseen soveltumatonta.

Johanna Grönroos, kehitysjohtaja, Lamor Corporation Oyj, puh. +358 400 741 075

Lamor on yksi maailman johtavista ympäristöratkaisujen toimittajista. Lamor tarjoaa asiakkailleen monipuolisia ympäristönsuojelun ja materiaalikierrätyksen ratkaisuja ja -palveluita kuten öljyntorjuntaan ja ympäristövahinkoihin liittyviä puhdistus- tai ennakkovarautumispalveluita, jätteiden käsittelypalveluita, muovinkierrätystä sekä räätälöityjä maaperän ja veden puhdistusratkaisuja. Lamor toimii yhdessä paikallisten kumppaneidensa kanssa tarjoten laajan valikoiman asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöitäviä ratkaisuja tavoitteenaan puhdistaa maailma, jonka eteen yhtiö on tehnyt töitä perustamisestaan asti. Yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingin ylläpitämällä Nasdaq First North Premier Growth Market Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella LAMOR. Lisätietoja: www.lamor.com.

Ilmastorahasto lyhyesti

Ilmastorahasto Oy on valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jonka toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Ilmastorahasto rahoittaa merkittävän mittaluokan ilmastokohteita, joissa yhtiön rahoitusosuus mahdollistaa hankkeen toteutumisen ylipäätään, laajemmassa mittakaavassa tai aiemmin kuin muun rahoituksen turvin.

Rihkamatori 2
06100 Porvoo

Lamor mottar en bestilling fra Frøy for en omvendt osmose-basert behandlingsløsning for å fjerne parasitter fra oppdrettslaks29.4.2024 13:30:00 EEST | pressemelding

Det norske rederiet Frøy har bestilt et omvendt osmose-system fra Lamor, som skal ettermonteres på skipet deres for å produsere ferskvann og fjerne lakselus fra oppdrettslaks. Denne avtalen markerer Lamors sterkere inntreden på det norske markedet, hvor selskapet har betjent i flere tiår ved å tilby hovedsakelig teknologi for oljesølrespons og beredskapskompetanse.

Lamorille tilaus Frøyltä käänteisosmoosiin perustuvasta käsittelyratkaisusta kasvatuslohien loisten poistamiseen29.4.2024 13:30:00 EEST | Tiedote

Norjalainen varustamo Frøy on tilannut Lamorilta käänteisosmoosilaitteiston jälkiasennettuna alukselleen, joka kiertää poistamassa kassikasvatetuista lohista loisia. Sopimus merkitsee Lamorin toiminnan laajentamista Norjassa, jossa yritys on palvellut jo vuosikymmeniä tarjoten pääosin teknologiaa ja osaamista öljyntorjunnan vahvistamiseen.

Lamor receives an order from Frøy for a reverse osmosis-based treatment solution for removing parasites from farmed salmon29.4.2024 13:30:00 EEST | Press release

Norwegian shipping company Frøy has placed an order with Lamor for a reverse osmosis system to be retrofitted onto its vessel to produce fresh water to remove lice parasites from farmed salmon. The contract highlights Lamor’s stronger entry to Norwegian market, where the company has served for decades offering mainly oil spill response technology and preparedness competencies.