Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla
Suomalainen liikenne- ja energiainfrastruktuuri ovat neljän vuodenajan sekä ilmastonmuutoksen vuoksi kovalla koetuksella. Infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito kilpailevat monien muiden julkisten rahoitustarpeiden kanssa, ja päättäjämme joutuvat tekemään joka vuosi budjettiriihessä valintoja sen osalta, millä tavoin rahoja kohdistetaan eri tarpeisiin.
Energiajärjestelmää uudistavassa Suomessa voidaan rakentaa miljardilla eurolla esimerkiksi merkittäviä̈ määriä̈ uutta energiantuotantoa tai edistää̈ sähköisen liikenteen infrastruktuuria. Toisaalta miljardilla eurolla saadaan jo leikattua kolmasosa tie- ja rataverkkoon kertyneestä korjausvelasta. Destian green paper tarkentaa kuvaa siitä, mitä julkisilla varoilla voitaisiin saada aikaan tie- ja rataverkon sekä energiainfrastruktuurin saralla.
Miljardilla eurolla olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi seuraavia väylä- ja energiahankkeita:
- 20 000 kilometriä uudelleen päällystettyä maantietä, eli neljäsosa koko Suomen valtion tieverkon pituudesta
- 300 kilometriä 1+1-kaistaisen maantien parantamista 2+2-kaistaiseksi tieksi, saman verran kuin Tampereelta Kokkolaan
- 200 kilometriä yksiraiteisen osuuden parantamista kaksiraiteiseksi, mikä tarkoittaisi lähes saman verran kuin Tampereelta Vaasaan rautateitse
- 1 600 kilometriä perusparannettua rataa eli lähes kolmasosa valtion rataverkon pituudesta
- 1 000 MW aurinkovoimakapasiteettia, mikä lähes kolminkertaistaisi Suomen aurinkovoimakapasiteetin
- 700 MW tuulivoimakapasiteettia, mikä kasvattaisi Suomen tuulivoimakapasiteettia yli 10 prosenttia
- 9 000 kappaletta suurteholatauspisteitä kuorma-autoliikenteelle, mikä tarkoittaisi latauspisteitä 9 kilometrin välein koko valtion tieverkolla
”Maailmalla on tullut tavaksi kirjoittaa Green Paper -tekstejä eli vihreitä papereita keskustelujen virittämiseksi ajankohtaisista aiheista. Myös me alamme tuottaa omia Destia Green Paper -tekstejä mm. infran, liikenteen ja energian alueilta. Toivomme niiden herättävän ajatuksia ja yhteiskunnallista keskustelua”, sanoo professori Jorma Mäntynen, Destian strategiset liikennejärjestelmät -yksiköstä.
Destia on analysoinut nykyisen infrastruktuurin tilaa, tulevia tarpeita ja investointien vaikutuksia, jotta poliittiset päättäjät voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä Suomen tulevaisuuden kannalta. Esitetyt luvut ovat karkeita suuruusluokkia perustuen asiantuntija-arvioihin ja toteutettujen hankkeiden kustannuksiin. Yksittäisissä̈ kohteissa paikalliset olosuhteet voivat vaikuttaa merkittävästi kyseisen kohteen kustannuksiin.
Destian green paper ”Paljonko liikenne- tai energiainfraa saa miljardilla eurolla?” on saatavilla Destian verkkosivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, jorma.mantynen@destia.fi
Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, riku.huhta@destia.fi
Destian viestintä:tiedotus@destia.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme