Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla
Suomalainen liikenne- ja energiainfrastruktuuri ovat neljän vuodenajan sekä ilmastonmuutoksen vuoksi kovalla koetuksella. Infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito kilpailevat monien muiden julkisten rahoitustarpeiden kanssa, ja päättäjämme joutuvat tekemään joka vuosi budjettiriihessä valintoja sen osalta, millä tavoin rahoja kohdistetaan eri tarpeisiin.
Energiajärjestelmää uudistavassa Suomessa voidaan rakentaa miljardilla eurolla esimerkiksi merkittäviä̈ määriä̈ uutta energiantuotantoa tai edistää̈ sähköisen liikenteen infrastruktuuria. Toisaalta miljardilla eurolla saadaan jo leikattua kolmasosa tie- ja rataverkkoon kertyneestä korjausvelasta. Destian green paper tarkentaa kuvaa siitä, mitä julkisilla varoilla voitaisiin saada aikaan tie- ja rataverkon sekä energiainfrastruktuurin saralla.
Miljardilla eurolla olisi mahdollista toteuttaa esimerkiksi seuraavia väylä- ja energiahankkeita:
- 20 000 kilometriä uudelleen päällystettyä maantietä, eli neljäsosa koko Suomen valtion tieverkon pituudesta
- 300 kilometriä 1+1-kaistaisen maantien parantamista 2+2-kaistaiseksi tieksi, saman verran kuin Tampereelta Kokkolaan
- 200 kilometriä yksiraiteisen osuuden parantamista kaksiraiteiseksi, mikä tarkoittaisi lähes saman verran kuin Tampereelta Vaasaan rautateitse
- 1 600 kilometriä perusparannettua rataa eli lähes kolmasosa valtion rataverkon pituudesta
- 1 000 MW aurinkovoimakapasiteettia, mikä lähes kolminkertaistaisi Suomen aurinkovoimakapasiteetin
- 700 MW tuulivoimakapasiteettia, mikä kasvattaisi Suomen tuulivoimakapasiteettia yli 10 prosenttia
- 9 000 kappaletta suurteholatauspisteitä kuorma-autoliikenteelle, mikä tarkoittaisi latauspisteitä 9 kilometrin välein koko valtion tieverkolla
”Maailmalla on tullut tavaksi kirjoittaa Green Paper -tekstejä eli vihreitä papereita keskustelujen virittämiseksi ajankohtaisista aiheista. Myös me alamme tuottaa omia Destia Green Paper -tekstejä mm. infran, liikenteen ja energian alueilta. Toivomme niiden herättävän ajatuksia ja yhteiskunnallista keskustelua”, sanoo professori Jorma Mäntynen, Destian strategiset liikennejärjestelmät -yksiköstä.
Destia on analysoinut nykyisen infrastruktuurin tilaa, tulevia tarpeita ja investointien vaikutuksia, jotta poliittiset päättäjät voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä Suomen tulevaisuuden kannalta. Esitetyt luvut ovat karkeita suuruusluokkia perustuen asiantuntija-arvioihin ja toteutettujen hankkeiden kustannuksiin. Yksittäisissä̈ kohteissa paikalliset olosuhteet voivat vaikuttaa merkittävästi kyseisen kohteen kustannuksiin.
Destian green paper ”Paljonko liikenne- tai energiainfraa saa miljardilla eurolla?” on saatavilla Destian verkkosivuilta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, jorma.mantynen@destia.fi
Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, riku.huhta@destia.fi
Destian viestintä:tiedotus@destia.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia toteuttaa Fingridille sähköasema- ja voimajohtourakat27.6.2023 09:00:09 EEST | Tiedote
Destia on solminut Fingridin kanssa sähköasema- ja voimajohtourakkasopimukset, joilla parannetaan suomalaisen sähköjakeluverkon käyttövarmuutta. Toteutettavat sähköasema ja voimajohto ovat osa moniosaista sähköjakeluverkkoa, jolla tuotettu energia toimitetaan kuluttajien käyttöön. Destialta löytyy monipuolisesti osaamista sähköverkon kaikkiin vaiheisiin aina voimalaitosten rakentamisesta sähkön varastointiin.
Destia voitti Espoonlahden-Finnoon alueen kunnossapitourakan21.6.2023 08:59:00 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Espoon kaupungilta kunnossapidon alueurakan, joka sisältää katu- ja viheralueiden talvi- ja kesäkunnossapidon Espoonlahden ja Finnoon alueilla. Urakkaan kuuluu myös Länsimetron asemien ulkoalueiden kunnossapito kyseisellä alueella. Viisivuotisen sopimuksen kustannusarvio on 9,5 miljoonaa euroa ja siihen kuuluu kahden vuoden jatko-optio.
Destia voitti Savon radan viisivuotisen kunnossapitosopimuksen16.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Destia jatkaa Savon radan ja sen turvalaitteiden kunnossapitäjänä lokakuuhun 2028 Väyläviraston uusittua Destian sopimuksen. Noin 40 miljoonan euron arvoinen sopimus sisältää myös neljän vuoden jatko-option. Savon 680 kilometriä pitkän radan merkitys on keskeinen koko Itä-Suomen henkilö- ja tavaraliikenteelle. Keskeisiä liikennepaikkoja Savon radalla ovat Kouvola sekä Hamina ja Kotka, joiden satamaliikennettä rata myös palvelee. Destia on vastannut kyseisestä kunnossapitoalueesta jo vuodesta 2016 lähtien.
Destia testasi Spot-robottikoiraa rakennustyömaalla11.5.2023 08:55:00 EEST | Tiedote
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella aiemmin tällä viikolla. Robottikoiraa testattiin ensimmäisiä kertoja infratyömaalla Suomessa. Testin avulla selvitetään, miten robotiikka voi helpottaa työmaiden mallintamista ja tehostaa toimintaa. Etäohjattava koira pääsee myös paikkoihin, joihin ihmisten on vaikea päästä, joten sen käyttö lisää turvallisuutta työmailla.
Destia parantaa Nelostietä Äänekosken pohjoispuolella10.5.2023 11:59:15 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatie 4:llä Äänekosken pohjoispuolella. Urakassa Destia parantaa valtatietä noin 3,7 kilometrin matkalta Kevätlahden liittymän ja Petomäen ohituskaistan välillä, mikä sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme