VR:n lausunto: Olemme sitoutuneet edistämään kilpailua raideliikenteessä
VR ottaa tuoreessa lausunnossaan kantaa liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) arviomuistioon henkilöjunaliikenteen palveluista 2030-luvulla. LVM:n ja VR:n näkemykset eroavat merkittävästi kahdessa tärkeässä kysymyksessä – kilpailun edistämisen keinoissa ja julkisomisteisen kalustoyhtiön laajuudessa.
”VR kannattaa kilpailun edistämistä raideliikenteessä alueellista ostoliikennettä lisäämällä. Kunnille ja kuntayhtymille pitäisi mahdollistaa alueellisen ostoliikenteen järjestäminen. Sen sijaan LVM:n esittämä Norjan ns. korimalli tekisi mahdottomaksi kilpailun markkinaehtoisessa liikenteessä ja johtaisi alueellisiin monopoleihin”, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
VR kannattaa kalustoyhtiön perustamista julkiseen ostoliikenteeseen. VR:llä on valmius myydä kalustoyhtiölle alueelliseen ostoliikenteeseen soveltuvaa kalustoa. VR ei ulottaisi kalustoyhtiötä markkinaehtoiseen kauko- tai tavaraliikenteen kalustoon.
VR:n ehdotusta laajempi kalustoyhtiömalli vaatisi kalustoyhtiöltä vuosittain noin 150 miljoonan euron kalustoinvestoinnit ja satojen miljoonien lisäinvestointitarpeen nykyiseen markkinaehtoiseen kauko- ja tavaraliikenteen kalustoon, kun kalustoa ei voisi enää hyödyntää tehokkaasti valtakunnallisesti eri alueiden välillä. Investointien lisäksi kalustoyhtiön tulisi varautua yli 100 miljoonan euron vuotuisiin kaluston kunnossapitokustannuksiin.
”Yhteiskunnan ja asiakkaiden etu on että kauko- ja tavaraliikenteen kilpailu kehittyy markkinaehtoisesti ilman julkista tukea”, sanoo Markula.
Ratainfran investoinnit ovat raideliikenteen kasvun edellytys
Riittävät ja oikein kohdennetut infrainvestoinnit ovat edellytys arviomuistion tavoitteille kasvattaa raideliikennemarkkinaa ja sen houkuttelevuutta sekä lisätä kilpailua Suomessa. Mikään kilpailumalli ei toimi, jos raideinfra ei ole kunnossa ja ratakapasiteetista on pulaa.
”VR haluaa olla mukana rakentamassa Suomeen 2030-luvulle asiakaslähtöistä ja kestävää raideliikennemarkkinaa, johon on syntynyt lisää kilpailua ja uusia palveluja niin markkinaehtoiseen liikenteeseen kuin ostoliikenteeseen. Tavoitteenamme on, että matkustaja- ja tavaramäärät raiteilla ovat lisääntyneet ja uusia yhteyksiä on syntynyt ratakapasiteetin parantamisen sekä uusien investointien myötä”, Markula kertoo.
Lue täältä VR:n lausunto kokonaisuudessaan sekä Spring Advisorin julkaisema selvitys aiheesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Viron rautatieyhtiön junien telit huolletaan jatkossakin Pieksämäellä VR FleetCaren toimesta20.9.2023 12:53:46 EEST | Tiedote
Viron rautatieyhtiö Elronin Flirt-junien telihuolto jatkuu Suomessa raidekaluston kunnossapitoyhtiön VR FleetCaren voitettua kansainvälisen tarjouskilpailun. Nyt tehty kolmivuotinen sopimus, kahden vcuoden optiolla, kattaa Elronin Flirt-junien telien sekä vetopyöräkertojen määräaikaiskunnostuksen. Telien huollot tehdään VR FleetCaren Pieksämäen komponenttipajalla, johon on rakennettu telien tarkoitusta varten optimoidut tuotantolinjat.
Autoton päivä perjantaina 22.9. on hyvä tilaisuus kokeilla joukkoliikennettä – HSL-junalla matka taittuu huipputäsmällisesti18.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Autotonta päivää vietetään tänä vuonna perjantaina 22.9. osana Euroopan liikkujan viikkoa. VR ja HSL kannustavat autoilijoita suosimaan ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.
VR:n ja HSL:n kysely: Työntekijöiden paluu toimistolle vaatii houkuttelua – työmatkaetu vetoaa etenkin nuoriin13.9.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa HSL:n ja VR:n tekemän kyselyn vastaajista ajattelee, että työnantajien pitäisi tarjota tukea työpaikalle liikkumiseen. Tätä mieltä ovat varsinkin nuoret.
VR:n kaukoliikenteessä tehtiin elokuussa noin 1,3 miljoonaa matkaa – arjen matkustaminen kasvoi elokuussa7.9.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Kaukoliikenteessä tehtiin elokuussa yhteensä noin 1,3 miljoonaa matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,0 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–elokuussa on tehty 9,9 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 15,5 miljoonaa tonnia.
VR aloittaa muutosneuvottelut toimintojen tehostamiseksi – työtehtävien arvioidaan vähenevän noin 80 toimihenkilön osalta5.9.2023 11:00:00 EEST | Tiedote
Yleinen epävarma taloustilanne heijastuu merkittävällä tavalla VR:n liiketoimintaan, kannattavuuteen ja lähiajan näkymiin. Inflaatio, raskaan teollisuuden heikentynyt suhdanne sekä ennen pandemiaa tehdyt pitkäaikaiset ostoliikennesopimukset vaikuttavat negatiivisesti VR:n kannattavuuteen. Yhtiö on antanut muutosneuvotteluesityksen tänään 5.9.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme