VR:n lausunto: Olemme sitoutuneet edistämään kilpailua raideliikenteessä
VR ottaa tuoreessa lausunnossaan kantaa liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) arviomuistioon henkilöjunaliikenteen palveluista 2030-luvulla. LVM:n ja VR:n näkemykset eroavat merkittävästi kahdessa tärkeässä kysymyksessä – kilpailun edistämisen keinoissa ja julkisomisteisen kalustoyhtiön laajuudessa.
”VR kannattaa kilpailun edistämistä raideliikenteessä alueellista ostoliikennettä lisäämällä. Kunnille ja kuntayhtymille pitäisi mahdollistaa alueellisen ostoliikenteen järjestäminen. Sen sijaan LVM:n esittämä Norjan ns. korimalli tekisi mahdottomaksi kilpailun markkinaehtoisessa liikenteessä ja johtaisi alueellisiin monopoleihin”, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
VR kannattaa kalustoyhtiön perustamista julkiseen ostoliikenteeseen. VR:llä on valmius myydä kalustoyhtiölle alueelliseen ostoliikenteeseen soveltuvaa kalustoa. VR ei ulottaisi kalustoyhtiötä markkinaehtoiseen kauko- tai tavaraliikenteen kalustoon.
VR:n ehdotusta laajempi kalustoyhtiömalli vaatisi kalustoyhtiöltä vuosittain noin 150 miljoonan euron kalustoinvestoinnit ja satojen miljoonien lisäinvestointitarpeen nykyiseen markkinaehtoiseen kauko- ja tavaraliikenteen kalustoon, kun kalustoa ei voisi enää hyödyntää tehokkaasti valtakunnallisesti eri alueiden välillä. Investointien lisäksi kalustoyhtiön tulisi varautua yli 100 miljoonan euron vuotuisiin kaluston kunnossapitokustannuksiin.
”Yhteiskunnan ja asiakkaiden etu on että kauko- ja tavaraliikenteen kilpailu kehittyy markkinaehtoisesti ilman julkista tukea”, sanoo Markula.
Ratainfran investoinnit ovat raideliikenteen kasvun edellytys
Riittävät ja oikein kohdennetut infrainvestoinnit ovat edellytys arviomuistion tavoitteille kasvattaa raideliikennemarkkinaa ja sen houkuttelevuutta sekä lisätä kilpailua Suomessa. Mikään kilpailumalli ei toimi, jos raideinfra ei ole kunnossa ja ratakapasiteetista on pulaa.
”VR haluaa olla mukana rakentamassa Suomeen 2030-luvulle asiakaslähtöistä ja kestävää raideliikennemarkkinaa, johon on syntynyt lisää kilpailua ja uusia palveluja niin markkinaehtoiseen liikenteeseen kuin ostoliikenteeseen. Tavoitteenamme on, että matkustaja- ja tavaramäärät raiteilla ovat lisääntyneet ja uusia yhteyksiä on syntynyt ratakapasiteetin parantamisen sekä uusien investointien myötä”, Markula kertoo.
Lue täältä VR:n lausunto kokonaisuudessaan sekä Spring Advisorin julkaisema selvitys aiheesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR:n ja Kummien yhteistyö tukee potilasperheiden liikkumista kodin ja sairaalan välillä8.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
VR:n ja Lastenklinikoiden Kummien yhteistyö jatkuu. Vuonna 2025 VR lahjoittaa Kummien kautta 250 junamatkaa yliopistollisten lastensairaaloiden potilasperheille mahdollistamaan liikkuminen kodin ja sairaalan välillä hoitojaksojen aikana.
Lähiliikenteen konduktöörien lakolla ei ole vaikutusta junaliikenteeseen7.5.2025 15:56:44 EEST | Tiedote
JHL on ilmoittanut aloittavansa lähiliikenteen konduktöörien kaksipäiväisen työtaistelun torstaina 8.5. Lakolla ei ole vaikutusta VR:n tai HSL:n junaliikenteeseen ja kaikki vuorot ajetaan aikataulun mukaan.
VR voitti jälleen merkittävän raideliikennöintisopimuksen Etelä-Ruotsissa30.4.2025 13:20:20 EEST | Tiedote
VR on voittanut Ruotsissa Skånen alueella Pågatågen-raideliikennöintisopimuksen. Uusi sopimus on osoitus luottamuksesta VR:n korkeaan laatuun, sillä VR voitti kyseisen liikennöinnin tarjouskilpailutuksen jo kolmannen kerran peräkkäin.
VR voitti kaksi uutta ostoliikenteen bussiliikennesopimusta Tukholman alueella28.4.2025 14:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut kaksi linja-autoliikenteen tarjouskilpailua Tukholman alueella. Sopimukset alkavat elokuussa 2026. Suurin osa liikenteestä ajetaan ympäristöystävällisesti sähköbusseilla.
Päiväjunissa on vielä tilaa – vielä ehdit pääsiäisen viettoon junaillen15.4.2025 09:09:04 EEST | Tiedote
Pääsiäisen junaliikenne on käynnistymässä vilkkaana. Suosituin menoliikenteen päivä on torstai 17.4. Yöjunien odotetaan tänäkin vuonna tulevan täyteen, mutta päiväjunissa on edelleen hyvin tilaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme