Matkustajamäärien ja lipputulojen kehitys aiheuttaa yhä epävarmuutta HSL:n talouteen
Vaikka HSL:n tilikauden tulos näyttää tammi–huhtikuun 2023 perusteella talousarvion mukaiselta, ennusteeseen sisältyy paljon epävarmuuksia. Epävarmuudet liittyvät etenkin matkustajamäärien ja lipputulojen kehitykseen. Vuoden ensimmäisten neljän kuukauden aikana emme ole kunnianhimoisen lipputulotavoitteemme vauhdissa.

Lipputulot ovat jäämässä vuonna 2023 ennusteen mukaan 369,4 miljoonaan euroon. Se on 12 miljoonaa euroa (3 prosenttia) vähemmän kuin talousarvion 381 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 lipputuloista olemme perässä 3,6 prosenttia. Vuoteen 2022 verrattuna ennustamme saavamme lipputuloja 19 prosenttia enemmän. Yhteensä toimintatuotot ovat 858,5 miljoonaa euroa, eli 11,5 miljoonaa (1,3 prosenttia) vähemmän kuin talousarviossa.
Matkustajamäärän ennustetaan olevan tänä vuonna nousuilla mitattuna 351 miljoonaa, mikä on hyvin lähellä talousarvion 349:ää miljoonaa. HSL:n strategisesta tavoitteesta (362 miljoonaa nousua vuonna 2023) olemme kuitenkin selvästi jäljessä. Vuonna 2025 tavoitteemme on 400 miljoonaa nousua.
Toimintakulujen ennustetaan olevan 860,3 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 15,3 miljoonalla eurolla (1,8 prosenttia). Kaikkein suurin tekijä alituksen taustalla on se, että bussien operoinnin kustannukset ovat ennakoitua pienemmät.
Joukkoliikenteen infrakorvaukset ovat toteutumassa talousarvion mukaisina (200,7 miljoonaa euroa). Kasvua vuodesta 2022 on 59 miljoonaa euroa, mikä johtuu metron laajenemisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Se kasvattaa osaltaan HSL:n jäsenkunnille – tässä tapauksessa Espoolle – maksamia korvauksia joukkoliikenneinfran käytöstä.
Investointimenojen ennustetaan nousevan 26,1 miljoonaan euroon ja ylittävän talousarvion 2,7 miljoonalla eurolla. Ylitys johtuu siitä, että HSL:n uusien lukijalaitteiden hankinta on siirtynyt vuodelta 2022 tähän vuoteen.
Yhteyshenkilöt
Jussi SaarinenHallinto-tulosalueen johtaja
Puh:040 820 8194jussi.m.saarinen@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme