Sunborn Group

Logomon sillan yhteyteen suunnitteilla asemapalvelut Turun junamatkustajille sekä Suomen energiatehokkain pysäköintilaitos

Turusta lähtevien ja saapuvien junamatkustajien käyttöön on suunnitteilla uudet asemapalvelut jo vuonna 2025. Logomo Oy:n taustayhtiö Sunborn Group kaavailee Ratapihankadun varrella sijaitsevalle tontille viisikerroksista asemarakennusta Logomon sillan viereen. Samalla Logomon ja kehittyvän ratapihan alueen yritykset, vierailijat ja asukkaat saisivat paljon kaivattua pysäköintitilaa.
Havainnekuva, Ratapihankatu - Ajurinkatu: Arco Architecture Company Oy

LogoHub-hanke toisi Turusta lähteville ja saapuville junamatkustajille palveluja sekä pysäköintitilat lähes 400 autolle. Uuden, viisikerroksisen pysäköintitalon kokonaispinta-ala tulisi olemaan noin 14 000 m2, josta koko pohjakerros olisi erilaisten asemapalveluiden ja VR:n käytössä. Alueella sijaitsee toistaiseksi Logomon P8-pysäköintialue.

– Pitkään valmisteltu hanke on osin edelleen suunnitteluvaiheessa ja poikkeuslupahakemus käsittelyssä, mutta koska asemapalveluista on noussut viime päivinä keskustelua, julkistamme hankkeen nyt. Naapureita on jo kuultu ja keskustelua käydään edelleen hyvässä hengessä, kertoo Sunbornin konsernijohtaja Hans Niemi.

Uudisrakennus toisi ratkaisun Turusta lähtevien junamatkustajien pulaan asianmukaisista odotus- ja wc-tiloista mahdollistaen samalla junamatkustajien pysäköinnin. Junaliikenne Helsingistä on palaamassa Turun asemalle näillä näkymin 15.12.2024. LogoHub-hankkeen olisi määrä valmistua keväällä tai alkukesästä 2025, jolloin aika ilman korkeatasoisia asematiloja jäisi mahdollisimman lyhyeksi. LogoHub-asemarakennus ja pysäköintilaitos palvelisi myös tulevaisuudessa nykyisen Aninkaisten alueelle kaavailtua Matkakeskusta. Hanke toteutettaisiin täysin yksityisellä rahoituksella.

– LogoHub on ainutlaatuinen julkis-yksityinen yhteistyöhanke, joka ratkoo useita eri tahojen toiminnallisia tarpeita. Hanke ratkaisisi samanaikaisesti Logomon alueen ja ratapihan pysäköintiongelmia sekä toisi junamatkustajien kipeästi tarvitsevat asemapalvelut, Turun kaupungin omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen lisää.

Myös Logomo tarjoaisi tiloja väliaikaisesti

Ennen LogoHub-hankkeen valmistumista olisi ennakoitavissa noin puolen vuoden ajanjakso, jolloin alueelle tulisi joka tapauksessa järjestää väistötilat. Tällöin Logomo voisi osaltaan tarjota junamatkustajille mahdollisuuden odotus-, kahvila- ja ravintolapalveluihin Logomon sillan läheisyydessä.

– Meillä on yhteinen tahtotila kaupungin, Väyläviraston ja VR:n kanssa saada uusi asemapalvelukokonaisuus valmiiksi jo kahden vuoden kuluttua, sillä se vastaa jokaisen tahon tarpeisiin. Uskon, että haasteellisesta aikataulusta huolimatta prosessi saadaan nopeasti rakennuslupavaiheeseen. Kyseessä on kuitenkin kaupunkilaiselle tärkeä ja kriittinen infrastruktuuri, jota käyttää jopa 2,4 miljoonaa ihmistä vuositasolla. Päämääränä on kiirehtiä hanketta ottaen huomioon Kupittaa-Turku-ratahankkeen aikataulu. Käymme samaan aikaan myös neuvotteluja VR:n, Väyläviraston ja Turun kaupungin kanssa. Lopullinen toteutusaikataulu varmistuu vasta, kun päätökset on tehty. Odotamme nyt lupaprosessin etenemistä pikaisesti, jotta suunnitellussa aikataulussa pysytään, Niemi kertoo.

2030-luvun palvelukokonaisuus

LogoHub-hankkeen valmistuessa, Ratapihankadulle nousisi Suomen energiatehokkain ja ympäristöystävällisin pysäköintitalo, joka käyttää energianlähteenään maalämpöä sekä katolle sijoitettavia, lähes 1 400 aurinkopaneelia.

Rakennukseen tulisi saumaton kulkuyhteys Logomon sillalle, jota pitkin kuljettaisiin niin tapahtumakeskus Logomoon, kuin tuleville junalaitureille sekä koko ajan kehittyvälle ratapihan alueelle.

– Logomon sillan todellinen merkitys tulisi LogoHub-hankkeen myötä konkretisoitumaan kokonaisuudessaan. Suunnitteilla olevan hankkeen piti aluksi olla vain pysäköintilaitos, mutta nyt sille on muodostumassa entistä tärkeämpi rooli nykyaikaisena asemapalvelukokonaisuutena, jossa esimerkiksi esteettömyys on huomioitu kaikessa suunnittelussa ja junamatkustajien saatto- ja hakuliikenne pääsee kulkemaan maksutta terminaalirakennuksessa. LogoHub-hankkeella tullaan vastaamaan 2030-luvun tarpeisiin, kun autot sähköistyvät entisestään ja yhteiskäyttö lisääntyy, Niemi korostaa.

Tulevaisuuden kulkemismuodot on huomioitu suunnittelussa alusta asti.

– Sähkö- ja hybridiautoille varataan aluksi latauspaikkoja noin sata kappaletta. Lisäksi tulossa on kahdeksan erillistä supercharger-latauspaikkaa. Kuitenkin kaikkiin pysäköintitalon parkkipaikkoihin on mahdollista saada latauspisteet vaiheittain. Taksipaikkoja löytyy pohjakerroksen terminaalista 24 kappaletta ja terminaalin yhteyteen on suunnitteilla myös Föli-pysäkki. Lisäksi tulemme tarjoamaan pysäköintipaikkoja kilpailukykyisillä kuukausi- ja vuosisopimuksilla alueen yritysten, asukkaiden ja pendelöijien käyttöön, Niemi kuvailee.

Uusi, moderni matkustajaterminaali ja pysäköintitalo tulee olemaan myös näkyvä maamerkki. Talon julkisivu tulee olemaan näyttävää, säänkestävää COR-TEN®-terästä. Rakennuksen suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Arco. Rakennuttaja toimii Lapti.

– Arkkitehtonisena lähtökohtana on ollut suunnitella dynaamisen identiteetin omaava vastakappale Logomolle. Sillan yhdistäminä rakennukset luovat ratapihan ympäristöön mielenkiintoisen ja monikäyttöisen toiminnallisen kokonaisuuden, kertoo Tom Cederqvist arkkitehtitoimisto Arcosta.

LogoHub-hanke pähkinänkuoressa

• Viisikerroksinen 14 000 m2 pysäköintitalo ja asemapalvelukokonaisuus.
  • Hankkeen veturina toimii turkulainen perheyritys Sunborn Group.
  • Alustava valmistuminen keväällä tai alkukesästä 2025.
  • Hanke toteutetaan yksityisrahoituksella.
  • Suomen energiatehokkain ja ympäristöystävällisin pysäköintitalo, joka käyttää energianlähteenään maalämpöä sekä katolle sijoitettavia, lähes 1 400 aurinkopaneelia.
  • Yhteensä 381 pysäköintipaikkaa. Sähköautojen latauspaikkoja noin 100 kpl, lisäksi erillisiä supercharger-paikkoja 8 kpl. Kapasiteetti on mahdollista nostaa vaiheittain jopa 100 prosenttiin.
  • Polkupyöräpaikkoja 174 kpl sekä Fölläri-teline.
  • 24 taksipaikkaa.
  • Yhteistyökumppaneina mm. Arco, Lapti, Turun kaupunki, VR, Väylävirasto, Sweco ja Logomo.

Hans Niemi
konsernijohtaja