Väitös: Maaseudun paikkaseksikkyys vetoaa trenditietoisiin kaupunkilaisiin

– Maaseudun paikkaseksikkyys on uusi, perinteisestä poikkeava tapa käsitteellistää maaseutua. Paikkaseksikkyys hyödyntää uskottavaa ja kiinnostavaa visuaalisuutta, kaupungin ja maaseudun välisten mielikuvien sekoittumista ja millenniaalien sukupolvikokemusta, sanoo 2. kesäkuuta Vaasan yliopistossa väittelevä Tuomas Honkaniemi.
– Nämä ominaisuudet luovat uutta maaseutukuvaa, joka puhuttelee erityisesti trenditietoisia nuorempia kaupunkilaisia, joiden ei ehkä perinteisesti ole ajateltu olevan kiinnostuneita maaseudusta.
Paikkaseksikkäillä yrityksillä positiivinen vaikutus maaseutuun
Honkaniemen mukaan uutta paikkaseksikästä maaseutukuvaa ovat luomassa maaseudulla eri aloilla toimivat yritykset, jotka hyödyntävät markkinoinnissaan ja visuaalisessa ilmeessään vahvasti paikallisuuteen liitettyjä ominaisuuksia.
Paikkaseksikkyyttä hyödyntävien yritysten toiminnalla on positiivinen mielikuvallinen vaikutus maaseutuun. Tällaisia yrityksiä löytyi etenkin kuluttajatuotteita valmistavista yrityksistä, kuten Kyrö Distillery, hunajaa valmistava Sugardaddies, huonekaluyritys Hakola ja designyritys Myssyfarmi.
– Maaseutu näyttäytyy vaikutteiden antajana ja myös kiinnostavana. Yrityksillä on tärkeä rooli erityisesti maaseutuun liitettävien uskottavien merkitysten luojana.
Maaseutumaisuus ja kaupunkimaisuus sekoittuvat
Maaseudun ja kaupungin välinen merkitysten sekoittuminen ilmenee maaseutumaisuuden ja kaupunkimaisuuden tilallisina paikantumina. Yritykset tuovat maaseutua kaupunkiin ja kaupunkia maaseudulle.
– Tämä tarkoittaa sitä, että paikantumien kautta maaseutuun ja kaupunkiin muodostuu merkityssuhteita, joissa maaseutumaisuus ja kaupunkimaisuus nähdään sekoittuvina ja toisiaan täydentävinä. Esimerkiksi urbaaneja piirteitä omaava musiikkifestivaali maaseudulla tai paikkaseksikkään yrityksen tuotteen myyminen kaupunkimaisessa ympäristössä ovat esimerkkejä tästä.
Maaseutu otettava mielikuvallisesti vakavasti
Päivitetylle tulkinnalle maaseudusta on kysyntää. Honkaniemen mukaan olisi tärkeää, että tutkimuksessa ja kehittämisessä maaseutu nähtäisiin laaja-alaisesti osana suomalaista yhteiskuntaa.
– Maaseutua on usein esitetty ideaaliksi paikaksi elää. Perinteinen, heinälatoromantiikalla ja Suomi-Filmien estetiikalla sävytetty mielikuva maaseudusta on kuitenkin jäänyt naiiviksi ja suppeaksi. Maaseudun merkitystä ei tulisi myöskään lähestyä ainoastaan luontoa, henkistä hyvinvointia tai alkutuotantoa painottavista näkökulmista. Maaseudun elinvoimalle on tärkeää, että se otetaan paitsi toiminnallisesti myös mielikuvallisesti vakavasti.
Tuomas Honkaniemen artikkeliväitöskirjassa tutkitaan maaseudun ja kaupungin välisten suhteiden kulttuurisia, toiminnallisia ja merkityksellisiä sekoittumia relationaalisuuden viitekehyksessä. Väitöskirjan aineisto koostuu yritysten ja maaseudulla vaikuttavien valokuitutoimijoiden teemahaastatteluista, Kyrö Distilleryn verkkosivujen valokuva-analyysistä sekä kuluttajien fokusryhmähaastatteluista.
Väitöskirja
Honkaniemi, Tuomas (2023) Maaseutuja kaupungissa – Paikkaseksikkyys-ilmiön relationaalinen tulkinta. Acta Wasaensia 508. Väitöskirja. Vaasan yliopisto.
Väitöstilaisuus
HTM Tuomas Honkaniemen väitöstutkimus “Maaseutuja kaupungissa – Paikkaseksikkyys-ilmiön relationaalinen tulkinta” tarkastetaan perjantaina 2.6.2023 klo 12 Vaasan yliopiston Wolff-auditoriossa.
Väitöstilaisuuden seuraaminen on mahdollista myös etäyhteyden kautta: Zoom, salasana: 389812
Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii tutkimusjohtaja, dosentti Sulevi Riukulehto (Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti) ja kustoksena yliopistonlehtori Ilkka Luoto.
Lisätiedot
Tuomas Honkaniemi, puh. 050 5326 794, 029 449 8608, tuomas.honkaniemi@uwasa.fi
Tuomas Honkaniemi on syntynyt Vaasassa vuonna 1988. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Vaasan Lyseon lukiosta vuonna 2007 ja valmistui hallintotieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2014. Hän toimii nykyään yliopisto-opettajana aluetieteen oppiaineessa Vaasan yliopistossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka KalmiTiedeviestinnän asiantuntijaVaasan yliopisto / Viestintä, brändi ja markkinointi
Puh:0294498231riikka.kalmi@uwasa.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Vaasaan valmistui uusi nollapäästöisyyttä tavoitteleva tutkimusympäristö – WSTAR tuo ratkaisuja datakeskusten energiatehokkuuteen23.10.2025 13:18:44 EEST | Tiedote
Vaasaan on valmistunut uusi tutkimusympäristö, joka kehittää ratkaisuja datakeskusten energiatehokkuuteen ja vähäpäästöisyyteen. WSTAR yhdistää korkeakoulut, yritykset ja alueelliset toimijat kestävän datakeskusteknologian kehittämiseksi.
Vaasan yliopiston STRAIND-tutkimushanke vahvistaa Suomen alueellista teollisuuspolitiikkaa – vastaa epävakaan toimintaympäristön kehittämishaasteisiin21.10.2025 13:38:11 EEST | Tiedote
Suomi tarvitsee uudenlaista teollisuuspolitiikkaa vastatakseen nopeasti muuttuvan maailman haasteisiin. Vaasan yliopiston ja Turun yliopiston yhteinen STRAIND-hanke kehittää strategisia ratkaisuja, jotka vahvistavat alueiden roolia innovaatiopolitiikassa ja tukevat kansallista kilpailukykyä.
Ilmastonmuutokseen sopeutumisesta viestiminen voi herättää ristiriitaisia tunteita20.10.2025 09:57:27 EEST | Tiedote
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on Suomelle välttämätöntä, mutta aiheesta viestiminen kansalaisille voi herättää ristiriitaisia tunteita. Tämä käy ilmi Vaasan yliopistossa tarkastettavasta tuoreesta väitöstutkimuksesta. Annu Perälän väitös osoittaa, että ilmastonmuutokseen sopeutuminen on medialle ja kansalaisille vielä melko vierasta, mikä voi vaikeuttaa yhteiskunnan varautumista muuttuvaan maailmaan.
Vaasan yliopiston uusi työelämäprofessori Pekka Tiitinen tuo kokemusta globaalista teollisuudesta kestävän energiasiirtymän tueksi14.10.2025 10:37:12 EEST | Tiedote
Diplomi-insinööri Pekka Tiitinen on kutsuttu Vaasan yliopiston työelämäprofessoriksi tehtäväalueenaan kestävä energiasiirtymä.
Onnellisuus ei löydy pikamuodista – kulutuksen vähentäminen parantaa kehonkuvaa ja hyvinvointia13.10.2025 14:12:33 EEST | Tiedote
Vaasan yliopistossa tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan vetoaminen omaan hyvinvointiin on ympäristöhuolta tehokkaampi keino vähentää vaatteiden kulutusta. Essi Vesterisen markkinoinnin tutkimus paljastaa, että vaatteiden käyttöiän pidentäminen on yhteydessä parempaan subjektiiviseen hyvinvointiin ja positiivisempaan kehonkuvaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




