Paimionjoen alaosan ympäristövirtaama toteutumassa
Paimionjoen alaosan kaloille ja muullekin vesiluonnolle koittavat paremmat olot jo ensi vuonna, kun Askalan voimalaitoksella aletaan viritellä ympäristövirtaamaa joen alaosalle. Paimionjoen alaosa on ollut vuosikymmenien ajan varsinkin kesäaikaan käytännössä kuivillaan pitkältä matkalta. Ympäristövirtaamalla taataan jatkossa voimalaitospadon alapuoliselle osuudelle joen ekologista tilaa ja eliöstön elinolosuhteita parantava vesimäärä.
Hankkeen liikkeellepaneva voima on ollut Paimion kaupunginhallitus, joka esitti tammikuussa 2020 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, että joen säännöstelystä aiheutuvien haittojen vähentämistä täytyy tutkia. Paimionjoki-yhdistys on tämän jälkeen pitänyt asiaa vireästi esillä.
Ympäristövirtaaman määrittely alkoi syksyllä 2021 Luonnonvarakeskuksen toteuttamalla selvityksellä, jossa ympäristövirtaaman suuruutta tarkasteltiin kalataloudellisesta näkökulmasta. Huomioitavia lajeja olivat merilohi, meritaimen ja vaellussiika. Tavoitteena oli määrittää riittävä virtaamataso, jolla turvattaisiin mahdollisimman suuri elinympäristön pinta-ala kullakin koskialueella kunkin kohdelajin eri elämänvaiheille. Suomen ympäristökeskus toteutti lisäksi Paimiossa alueen toimijoille tarkoitetun työpajan, jossa pohdittiin ympäristövirtaamaa ottaen huomioon myös vesistön muut käyttötarpeet.
Elinympäristömallinnusten perusteella optimaalisimpaan tulokseen päästäisiin kaikkien tarkasteltujen kalalajien kannalta, jos Paimionjokeen johdettaisiin Askalan voimalaitokselta 2-3 m3/s virtaama. Kuitenkin jo 1 m3/s parantaisi joen olosuhteita lohikalojen kannalta merkittävästi. Samalla parantuisi myös joen alaosan ekologinen tila.
Askalan voimalaitoksen rakentamisluvassa vuodelta 1938 on velvoite kalatien rakentamiseen ja tarvittavan vesimäärän luovuttamiseen, mikäli ne katsotaan tarpeelliseksi. Ympäristövirtaama toteutetaan nyt vanhaa velvoitetta soveltaen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Koskienergia Oy:n välisellä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella Koskienergia luovuttaa vettä ympäristövirtaamaa varten.
Virtaamakokeilu mahdollisesti jo ensi vuonna
Koskienergia Oy on aloittanut ympäristövirtaaman toimenpanon tilaamalla tarvittavan voimalaitoksen patoon tulevan juoksutusputken esisuunnittelun. Virtaamakokeilu päästään mahdollisesti aloittamaan vuonna 2024. Tarkoituksena on kokeilla ympäristövirtaamaa aluksi pienemmillä 0,3-0,5 m3/s virtaamilla ja myöhemmin kasvattaa virtaamaa 1 m3/s saakka. ELY-keskus ja Paimionjoki-yhdistys organisoivat eliöstötutkimuksia, joilla kerätään tietoa koskialueiden lajistosta ennen virtaamakokeilun aloittamista sekä sen aikana. Lopullinen virtaama määritellään eri virtaamilla tehtävillä koejaksoilla ja siihen vaikuttavat myös eliöstöstä saatavat tutkimustulokset. Kokeilun alettua on myös helpompi arvioida sitä, millaisia kunnostuksia joen alaosalla olisi syytä tehdä. Uomaa on perattu muun muassa tukinuiton tarpeisiin.
Paimionjoen alaosan ympäristövirtaamaselvityksen on rahoittanut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Kalatalouspalvelut-yksikkö. Ympäristövirtaamakokeilun ja varsinaisen ympäristövirtaaman toteuttamisen kustannuksista vastaa pääosin Koskienergia Oy.
Lisätietoja:
Leena Rannikko, Varsinais-Suomen ELY-keskus, puh. 050 395 2560
(29.5.2023 alkaen Olli Ylönen, puh. 050 350 8645)
Marjukka Kulmala, Paimionjoki-yhdistys, puh. 0400 211 857
Hannu Ruotsalainen, Koskienergia Oy, puh. 040 708 2165
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme