Yhä harvemmat saavat kotihoidon palveluja, vaikka palvelujen tarve on jyrkässä kasvussa
Kotihoidolla tarkoitetaan kotiin annettavia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jossa asiakkaalle tai hänen perheelleen annetaan sekä terveydenhuoltoon että arjen sujumiseen liittyvää apua. Kaikkiaan kotihoidon asiakkaita oli yli 194 000.
Suurin osa iäkkäistä saa palvelunsa nykyisin kotihoidosta, jonka käyntimäärät ovat tähän asti joka vuosi kasvaneet.
”Kotihoidon käyntien määrä laski viime vuonna yli kahdella miljoonalla edellisvuodesta. Tämä vastaa kolmen viikon käyntien määrää. Tilanne on hälyttävä. Voi todeta, että merkittävä osa kotihoidon palvelusta on jäänyt saamatta”, kertoo THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa.
”Samalla suuret ikäluokat ovat siirtymässä kotihoidon käyttöikään. Tilastoseuranta osoittaa, että hyvinvointialueiden on kyettävä nostamaan merkittävästi tuotetun kotihoidon määrää”, Kehusmaa jatkaa.
Paljon palveluja saavia oli kotihoidon asiakkaista 46 prosenttia (89 552 asiakasta). Heidän luokseen tehtiin 97,5 prosenttia käynneistä. Myös paljon palveluja saavien kotihoidon asiakkaiden määrä väheni kolme prosenttia.
Hieman alle puolet (48 %) kotihoidon asiakkaista oli 75 vuotta täyttäneitä, jotka olivat olleet kotihoidon asiakkaita jo edeltävänä vuonna. Uusia kotihoidon asiakkaita vuonna 2022 oli 40 prosenttia kaikista asiakkaista.
Lähes kolmannes 85–94-vuotiaista sai säännöllisen kotihoidon palveluja päivittäin – palveluja saavien asiakkaiden osuus vaihtelee hyvinvointialueittain
Eniten säännöllisen kotihoidon palveluja saavia oli 85–94-vuotiaiden ikäryhmässä, josta noin kolmannes (30 %) sai säännöllisen kotihoidon palveluita.
Keski-Pohjanmaan ja Kainuun hyvinvointialueilla tämän ikäisten asiakkaiden osuus oli suurin, 40 prosenttia ja Päijät-Hämeen ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueilla osuus oli pienin, 22 prosenttia. 95 vuotta täyttäneistä säännöllisen kotihoidon palveluja saivat eniten Kainuun (73 %) ja vähiten Päijät-Hämeen hyvinvointialueilla asuvat (39 %).
Säännöllisen kotihoidon palveluja saavia 85–94-vuotiaita oli kaikkiaan reilut 44 000. Säännöllisen kotihoidon asiakkaista 62 prosenttia oli naisia.
Kotihoidon tiedot ovat saatavissa ajantasaisesti tietokantaraporteista
Avohilmon pikaraporteissa tiedot ovat saatavissa palveluntuottajittain. Pikaraportteihinkäyntimäärien kehitystä kuvaavat tiedot päivittyvät päivittäin. Pikaraportit on tarkoitettu ensisijaisesti hyvinvointialueille omien tietojen tarkastamista varten.
Avohilmo-pikaraportti: Käynnit viikoittain ja kuukausittain
Kotihoidon tietokantaraporteista tiedot ovat saatavissa asukkaiden kotikunnan mukaan ja palveluntuottajittain. Kotihoidon asiakkuuksia koskevat tiedot päivittyvät kerran vuodessa ja kotihoidon käyntejä koskevat tiedot kuukausittain.
Kotihoidon tietokantaraportit
Aiheesta lisää
Kotihoidon tietojen tiedonkeruu
Lähde
Lisätietoja
Sanna-Mari Saukkonen
erityisasiantuntija
puh. 029 524 7250
etunimi.sukunimi@thl.fi
Tiina Marttila
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 8533
etunimi.sukunimi@thl.fi
Sari Kehusmaa
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7914
etunimi.sukunimi@thl.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Yhä useampi vanhuspalveluyksikkö ylittää jo lakisääteisen henkilöstömitoituksen – palvelujen rakenne kuitenkin nopean muutoksen tarpeessa26.9.2023 02:00:00 EEST | Tiedote
Vanhuspalvelujen toimintayksiköistä 89 prosenttia ylsi lakisääteiseen henkilöstömitoitukseen toukokuussa 2023, selviää THL:n seurantatiedoista. Vanhuspalvelulain mukainen henkilöstön vähimmäismitoitus 0,65 työntekijää asiakasta kohden tuli voimaan 1.4.2023. Henkilöstömitoitus on merkittävästi noussut toimintayksiköissä kahden ja puolen vuoden aikana. Nyt moni yksikkö (40 %) ylittää jo 0,7 mitoituksen. ”Toukokuun seurannassa joka kymmenes toimintayksikkö ei saavuttanut lakisääteistä henkilöstömitoitusta. Näistä kuitenkin valtaosa on jo hyvin lähellä lakisääteistä mitoitusta ja ne ovat saavuttaneet vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohden”, sanoo THL:n johtava tutkija Hanna Alastalo. THL seuraa lakisääteisen henkilöstömitoituksen toteutumista puolivuosittain erilliskyselyllä. Seurannassa yksiköt tallentavat itse työtuntitietonsa ja asiakasmäärän THL:n tietokantaan. Yksiköt vastaavat annettujen tietojen oikeellisuudesta. THL laskee tallennetuista työaikatiedoista mitoituksen vanhuspalve
THL viikolla 39/202321.9.2023 15:20:18 EEST | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 21.9. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia.
Tutkimus: vangeilla on Suomessa useita samanaikaisia sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia, kuten päihdehäiriöitä, infektiotauteja ja yksinäisyyttä21.9.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Vangeille on Suomessa kasaantunut muuta väestöä enemmän monia samanaikaisia sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia. Heillä on pitkäaikaisia sairauksia enemmän kuin koko väestöllä, ja päihdeongelmat ovat vankien keskuudessa hyvin yleisiä. Päihteiden käytöstä on yhdeksälle vangille kymmenestä tullut jossain vaiheessa elämää ongelmallista ja monella edennyt riippuvuudeksi. Noin neljännes vangeista on sosiaali- ja terveyspalveluiden suurkäyttäjiä myös vankilan ulkopuolella.
Enkäten Hälsa i skolan 2023: Barn och unga belastas av många faktorer – viktigt med tydliga vardagsrutiner och att få hjälp i tid21.9.2023 02:00:00 EEST | Tiedote
Enligt färska resultat från enkäten Hälsa i skolan uppger en stor del av barnen och de unga att de mår bra, är nöjda med sina liv och har en bra vardagsrytm. Men en del av välbefinnandet belastas av många olika faktorer, exempelvis sjukdom, ångest, mobbning eller social fobi, som kan ha många bakomliggande faktorer. För att förbättra situationen krävs åtgärder av både skolan och elevhälsotjänsterna.
Kouluterveyskysely 2023: lapsia ja nuoria kuormittavat monet tekijät – selkeät arkirutiinit ja ajoissa saatu apu on tärkeää21.9.2023 02:00:00 EEST | Tiedote
Kouluterveyskyselyn tuoreiden tulosten mukaan suuri osa lapsista ja nuorista voi hyvin, on tyytyväinen elämäänsä ja arkirytmi on kunnossa. Mutta osan hyvinvointia kuormittavat monet erilaiset tekijät, kuten sairastelu, ahdistuneisuus, kiusaaminen tai sosiaalisten tilanteiden pelko, joiden taustalla voi olla monia erilaisia tekijöitä. Tilanteen korjaaminen vaatii toimia sekä kouluyhteisöltä että opiskeluhuoltopalveluilta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme