Kustannusosakeyhtiö Parvs

Odotettu kirja esittelee Suomen Pankin kokoelman – kansakunnan taideaarteen

Jaa

Aikaansa seuraten – Suomen Pankin taidekokoelma esittelee valikoiman Suomen Pankin noin 1 200 teosta käsittävästä kokoelmasta. Teos vie lukijansa taidematkalle läpi vuosikymmenten ja tyylisuuntien tietokirjailija Markku Valkosen johdattelemana. Yksittäisten maalausten, grafiikanlehtien ja veistosten lisäksi kokoelmaan kuuluu rakennukseen kiinteästi liittyviä monumentaaliteoksia. Samalla kun ne heijastavat aikansa taiteellisia pyrkimyksiä, ne kuvastavat maan historiaa ja yhteiskunnallisia arvoja. 

Suomen Pankki kartuttaa taidekokoelmaansa vuosittain muutamilla teoksilla ja hankkii niitä ennen kaikkea elossa olevilta suomalaisilta taiteilijoilta. Pankissa järjestetään säännöllisesti avointen ovien tapahtumia, ja vuonna 2022 rakennuksesta ja taiteesta pääsi nauttimaan yli neljä tuhatta kävijää.

”Suomen Pankin taidekokoelma on koko kansakunnan omaisuutta. Kartuttamalla taidekokoelmaa Suomen Pankki pyrkii elämään ajan hermolla ja jättämään jäljen ajastaan tuleville sukupolville,” Suomen Pankin pääjohtaja ja pankin taidetoimikunnan puheenjohtaja Olli Rehn kirjoittaa esipuheessaan. 

Taideteosten ohella kirja luo katsauksen pankin päärakennuksen värikkääseen historiaan ja arkkitehtoniseen merkitykseen. Renessanssiajasta muistuttava vaikuttava päärakennus Snellmaninaukiolla valmistui 140 vuotta sitten vuonna 1883. Se on ensimmäinen oma rakennus, joka maailman neljänneksi vanhimmalle keskuspankille suunniteltiin. Poliittisen merkityksen rakennuksen sijainnille tuo sen sijoittelu vastapäätä Säätytaloa. Monumentaalista pääporrasta koristavat Juho Rissasen (1873–1950) ikoniset lasimaalaukset ja Lennart Segerstrålen (1892–1975) surumieliset Finlandia-freskot. Ne muistuttavat siitä, että Suomen Pankki on ollut mukana todistamassa yhteiskuntamme eri kehitysvaiheita.

Kirjan kirjoittaja Markku Valkonen (s. 1946) on helsinkiläinen tietokirjailija. Hän on aiemmin toiminut Uuden Suomen ja Helsingin Sanomien kuvataidearvostelijana sekä FRAMEn, Retretin taidekeskuksen ja Espoon modernin taiteen museon EMMAn johtajana. Tällä hetkellä Valkonen toimii muun muassa Suomen Pankin taideasiantuntijana ja HUSin taidetoimikunnan jäsenenä.

Aikaansa seuraten – Suomen Pankin taidekokoelma
Kirjoittajat: Markku Valkonen ja Olli Rehn (esipuhe)
176 sivua, Parvs 2023
Ilmestyy 9.6.2023
(Saatavilla myös englanniksi: Art of Our Times – The Bank of Finland Collection)

Kirjan julkistustilaisuus medialle järjestetään perjantaina 9.6.2023 klo 12 Suomen Pankin päärakennuksessa, os. Snellmaninaukio. (ilmoittautumiset tilaisuuteen 5.6.2023 mennessä: julietta.huttu@bof.fi)

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi, p. +358 40 684 9188

Lisätietoa kirjasta ja Suomen Pankin taidekokoelmasta:
Julietta Huttu, viestintäasiantuntija, Suomen Pankki, julietta.huttu@bof.fi, p. +358 9 183 2665

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Aikaansa seuraten – Suomen Pankin taidekokoelma. Parvs 2023 (Kannen teos: Mauri Favén: ”Kolme ulottuvaisuutta”, 1966, öljy kankaalle, 124 × 124 cm)
Aikaansa seuraten – Suomen Pankin taidekokoelma. Parvs 2023 (Kannen teos: Mauri Favén: ”Kolme ulottuvaisuutta”, 1966, öljy kankaalle, 124 × 124 cm)
Lataa
Art of Our Times – The Bank of Finland Collection. Parvs 2023 (Kannen teos: Mauri Favén: ”Kolme ulottuvaisuutta”, 1966, öljy kankaalle, 124 × 124 cm)
Art of Our Times – The Bank of Finland Collection. Parvs 2023 (Kannen teos: Mauri Favén: ”Kolme ulottuvaisuutta”, 1966, öljy kankaalle, 124 × 124 cm)
Lataa
Suomen Pankin päärakennuksen julkisivu. Ludwig Bohnstedt voitti arkkitehtuurikilpailun vuonna 1876. Rakennus valmistui vuonna 1883 ja maksoi noin 1,1 miljoonaa markkaa – yli puolet alkuperäistä kustannusarviota enemmän.
Suomen Pankin päärakennuksen julkisivu. Ludwig Bohnstedt voitti arkkitehtuurikilpailun vuonna 1876. Rakennus valmistui vuonna 1883 ja maksoi noin 1,1 miljoonaa markkaa – yli puolet alkuperäistä kustannusarviota enemmän.
Lataa
Taidemaalari Väinö Hämäläinen ikuisti teokseensa J.V. Snellmanin muistomerkin paljastustilaisuuden 12.5.1923.
Taidemaalari Väinö Hämäläinen ikuisti teokseensa J.V. Snellmanin muistomerkin paljastustilaisuuden 12.5.1923.
Lataa
Suomen Pankin pääaula ja toiseen kerrokseen johtava portaikko nykyisessä asussaan. Kuvassa näkyy osa Juho Rissasen lasimaalauksesta.
Suomen Pankin pääaula ja toiseen kerrokseen johtava portaikko nykyisessä asussaan. Kuvassa näkyy osa Juho Rissasen lasimaalauksesta.
Lataa
Lennart Segerstråle: ”Finlandia”-fresko, ”Suomi rakentaa”, 1943,  al fresko, 390 × 773 cm
Lennart Segerstråle: ”Finlandia”-fresko, ”Suomi rakentaa”, 1943, al fresko, 390 × 773 cm
Lataa
Arkkitehti Harry W. Schreck suunnitteli 1960-luvulla toteutetun Suomen Pankin laajennuksen. Kuvassa on niin kutsuttu Marmori­aula portaineen. Etualalla näkyy Ukri Merikannon marmoriveistos ”Liikettä ajan virrassa” (1981), keskellä Kari Juvan pronssiveistos ”Thalia ja Pegasos” (1988) ja seinällä Eva Anttilan kuvakudos ”Työ ja elämä” (1952).
Arkkitehti Harry W. Schreck suunnitteli 1960-luvulla toteutetun Suomen Pankin laajennuksen. Kuvassa on niin kutsuttu Marmori­aula portaineen. Etualalla näkyy Ukri Merikannon marmoriveistos ”Liikettä ajan virrassa” (1981), keskellä Kari Juvan pronssiveistos ”Thalia ja Pegasos” (1988) ja seinällä Eva Anttilan kuvakudos ”Työ ja elämä” (1952).
Lataa
Eva Anttila: ”Työ ja elämä”, 1952,  kuvakudos, 200 × 480 cm
Eva Anttila: ”Työ ja elämä”, 1952, kuvakudos, 200 × 480 cm
Lataa
Osmo Rauhala: ”Navigaatio – Länsi”, 2012, öljy kankaalle, 150 × 400 cm
Osmo Rauhala: ”Navigaatio – Länsi”, 2012, öljy kankaalle, 150 × 400 cm
Lataa
Akseli Gallen-Kallela, ”Aino”-triptyykki, 1889, öljy kankaalle, 157,7 × 314,7 cm
Akseli Gallen-Kallela, ”Aino”-triptyykki, 1889, öljy kankaalle, 157,7 × 314,7 cm
Lataa
Santeri Salokivi: ”Hiekkarannalla”, 1923, öljy levylle, 38 × 45,5 cm
Santeri Salokivi: ”Hiekkarannalla”, 1923, öljy levylle, 38 × 45,5 cm
Lataa
Paul Osipow: ”Paradise View II”, 1989,  akryyli kankaalle, 256 × 192 cm
Paul Osipow: ”Paradise View II”, 1989, akryyli kankaalle, 256 × 192 cm
Lataa
Hannu Väisänen: ”March Yellow”, 2008, öljy kankaalle, 180 × 130 cm
Hannu Väisänen: ”March Yellow”, 2008, öljy kankaalle, 180 × 130 cm
Lataa
Jukka Mäkelä: ”Full Moon II”, 2012, akryyli, 100 × 120 cm
Jukka Mäkelä: ”Full Moon II”, 2012, akryyli, 100 × 120 cm
Lataa
Ville Andersson: ”Bloom”, 2015, serigrafia, 130 × 100 cm
Ville Andersson: ”Bloom”, 2015, serigrafia, 130 × 100 cm
Lataa
Samuli Heimonen: ”Muuttuva paratiisi”, 2017, akryyli ja öljy kankaalle, 200 × 250 cm
Samuli Heimonen: ”Muuttuva paratiisi”, 2017, akryyli ja öljy kankaalle, 200 × 250 cm
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Vertaisarvioitu tiedekirja avaa uusia näkökulmia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan17.8.2023 12:48:52 EEST | Tiedote

Taidehistoria menee metsään! -antologia yhdistää taiteen, tieteen ja museon. Monipuolisessa ja ajankohtaisessa artikkelivalikoimassa käsitellään taiteilijoita, taideteoksia, keräilyä ja taidehistoriaa. Julkaisu aloittaa uuden taidehistorialliseen tutkimukseen perustuvan kirjasarjan. Se valottaa uusista näkökulmista Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaa, johon kuuluu niin vanhaa eurooppalaista taidetta, Suomen kultakauden taidetta kuin nykytaidettakin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme