Kauppakamarin vientijohtajakysely: Geopoliittinen turbulenssi vaikuttaa kannattavuuteen edelleen merkittävästi - Kiinan merkitys kauppakumppanina vähenemässä

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä 93 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden ja siitä aiheutuvien häiriöiden vaikuttavan yrityksensä kannattavuuteen jollain tapaa. 22 prosenttia merkittävästi, 49 prosenttia jonkin verran ja 22 prosenttia hieman.
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan geopolitiikan ymmärtäminen kuuluu nyt jokaisen yritysjohtajan ja hallituksen jäsenen työpöydälle.
“Valtioiden kauppakiistat, tukitoimet ja erilaiset vientikiellot ovat läsnä yritysten arjessa. Ne korostuvat erityisesti teknologiasektorilla. Yrityksille tämä tarkoittaa vähemmän avointa ja reilua kilpailua, enemmän kaupan esteitä. Maailmankaupan pirstoutuminen kasvattaa yritysten kustannuksia ja vaikuttaa yritysten kannattavuuteen”, sanoo Toivakka.
Kyselyn mukaan yritykset ovat varautuneet geopoliittisiin riskeihin esimerkiksi arvioimalla arvo- ja toimitusketjuja uudelleen (40%), lisäämällä poliittisten riskien arviointia yrityksille tärkeillä markkinoilla (37%), vahvistamalla tietoturvallisuutta (33%), aloittamalla viennin uusille markkinoille (30%) ja monipuolistamalla arvo- ja toimitusketjuja (29%)
”Yritysten on pohdittava nykyään huomattavasti enemmän kenen kanssa kauppaa voi käydä, keneltä voi ostaa ja miten kestävästi tuotteita on tuotettu. Monissa yrityksissä arviointityö toimitusketjujen kestävyydestä erilaisten riskien toteutuessa on käynnissä ja uusia kumppaneita haetaan uusista maista jatkuvasti. Vientiyritykset eivät pärjää ilman aktiivista tiedonhankintaa, sillä hereillä on oltava turbulenttisessa maailmantilanteessa jatkuvasti”, sanoo Toivakka.
27 prosenttia yrityksistä kertoo Kiinan merkityksen kauppakumppanina vähenevän
Vientiyrityksiltä kysyttiin myös Kiinan merkitystä kauppakumppanina. 27 prosenttia kertoo Kiinan merkityksen kauppakumppanina vähenevän hieman tai merkittävästi, 17 prosenttia kertoo Kiinan merkityksen joko kasvavan hieman tai merkittävästi ja 55 prosenttia kertoo merkityksen pysyvän ennallaan.
Toivakka korostaa, että Kiinaan liittyvien liiketoimintariskien arviointi ja erityisesti niiden hajauttaminen on suomalaisyrityksille nyt tärkeää. Kiina on kauppamahtina Suomelle kuitenkin merkittävä kumppani, jonka markkinoilla suomalaiselle osaamiselle on Toivakan mukaan erityisesti vihreän siirtymän toteutuessa valtavasti kysyntää.
”Monissa yrityksissä on otettu askelia tuotantoketjuihin liittyvien riskien hajauttamiseksi ja se on viesti, jota suomalaisyrityksille haluan painottaa. Kiertotalousmarkkinoiden odotetaan Kiinassa siirtyvän voimakkaaseen kasvuvaiheeseen lähivuosien aikana ja siellä kiinnostus on voimakasta liittyen terveysteknologiaan ja älykkäisiin terveyspalveluihin. On selvää, että ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää globaalia yhteistyötä, myös Kiinan kanssa”, Toivakka sanoo.
Kyselyssä yritykset arvioivat Yhdysvaltojen kiinnostuksen kauppakumppanina sen sijaan kasvavan vuonna 2023. Vastanneista 16 prosenttia arvioi kiinnostuksen kasvavan merkittävästi, 37 prosenttia jonkin verran ja 18 prosenttia hieman.
Vientiyritysten johtajille suunnattu kauppakamarikysely tehtiin 15.–17.5.2023. Kyselyyn vastasi 95 yritystä. Kysely lähetettiin merkittäville vientiä harjoittaville yrityksille eri puolille Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.
Linkki: Vientijohtajakyselyn tulokset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lenita ToivakkaKeskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, ICC:n maajohtaja
Puh:050 4646 552lenita.toivakka@chamber.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme