Kauppakamarin vientijohtajakysely: Geopoliittinen turbulenssi vaikuttaa kannattavuuteen edelleen merkittävästi - Kiinan merkitys kauppakumppanina vähenemässä

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä 93 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden ja siitä aiheutuvien häiriöiden vaikuttavan yrityksensä kannattavuuteen jollain tapaa. 22 prosenttia merkittävästi, 49 prosenttia jonkin verran ja 22 prosenttia hieman.
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan geopolitiikan ymmärtäminen kuuluu nyt jokaisen yritysjohtajan ja hallituksen jäsenen työpöydälle.
“Valtioiden kauppakiistat, tukitoimet ja erilaiset vientikiellot ovat läsnä yritysten arjessa. Ne korostuvat erityisesti teknologiasektorilla. Yrityksille tämä tarkoittaa vähemmän avointa ja reilua kilpailua, enemmän kaupan esteitä. Maailmankaupan pirstoutuminen kasvattaa yritysten kustannuksia ja vaikuttaa yritysten kannattavuuteen”, sanoo Toivakka.
Kyselyn mukaan yritykset ovat varautuneet geopoliittisiin riskeihin esimerkiksi arvioimalla arvo- ja toimitusketjuja uudelleen (40%), lisäämällä poliittisten riskien arviointia yrityksille tärkeillä markkinoilla (37%), vahvistamalla tietoturvallisuutta (33%), aloittamalla viennin uusille markkinoille (30%) ja monipuolistamalla arvo- ja toimitusketjuja (29%)
”Yritysten on pohdittava nykyään huomattavasti enemmän kenen kanssa kauppaa voi käydä, keneltä voi ostaa ja miten kestävästi tuotteita on tuotettu. Monissa yrityksissä arviointityö toimitusketjujen kestävyydestä erilaisten riskien toteutuessa on käynnissä ja uusia kumppaneita haetaan uusista maista jatkuvasti. Vientiyritykset eivät pärjää ilman aktiivista tiedonhankintaa, sillä hereillä on oltava turbulenttisessa maailmantilanteessa jatkuvasti”, sanoo Toivakka.
27 prosenttia yrityksistä kertoo Kiinan merkityksen kauppakumppanina vähenevän
Vientiyrityksiltä kysyttiin myös Kiinan merkitystä kauppakumppanina. 27 prosenttia kertoo Kiinan merkityksen kauppakumppanina vähenevän hieman tai merkittävästi, 17 prosenttia kertoo Kiinan merkityksen joko kasvavan hieman tai merkittävästi ja 55 prosenttia kertoo merkityksen pysyvän ennallaan.
Toivakka korostaa, että Kiinaan liittyvien liiketoimintariskien arviointi ja erityisesti niiden hajauttaminen on suomalaisyrityksille nyt tärkeää. Kiina on kauppamahtina Suomelle kuitenkin merkittävä kumppani, jonka markkinoilla suomalaiselle osaamiselle on Toivakan mukaan erityisesti vihreän siirtymän toteutuessa valtavasti kysyntää.
”Monissa yrityksissä on otettu askelia tuotantoketjuihin liittyvien riskien hajauttamiseksi ja se on viesti, jota suomalaisyrityksille haluan painottaa. Kiertotalousmarkkinoiden odotetaan Kiinassa siirtyvän voimakkaaseen kasvuvaiheeseen lähivuosien aikana ja siellä kiinnostus on voimakasta liittyen terveysteknologiaan ja älykkäisiin terveyspalveluihin. On selvää, että ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää globaalia yhteistyötä, myös Kiinan kanssa”, Toivakka sanoo.
Kyselyssä yritykset arvioivat Yhdysvaltojen kiinnostuksen kauppakumppanina sen sijaan kasvavan vuonna 2023. Vastanneista 16 prosenttia arvioi kiinnostuksen kasvavan merkittävästi, 37 prosenttia jonkin verran ja 18 prosenttia hieman.
Vientiyritysten johtajille suunnattu kauppakamarikysely tehtiin 15.–17.5.2023. Kyselyyn vastasi 95 yritystä. Kysely lähetettiin merkittäville vientiä harjoittaville yrityksille eri puolille Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.
Linkki: Vientijohtajakyselyn tulokset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lenita ToivakkaKeskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, ICC:n maajohtaja
Puh:050 4646 552lenita.toivakka@chamber.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.
Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote
Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.
Kauppakamarikysely: Yritykset tyytyväisiä kansainvälisten osaajien rekrytointiin, rekrytointien määrä kuitenkin laskussa9.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten tyytyväisyys kansainvälisiin osaajiin on pysynyt korkealla. Kauppakamareiden osaajakyselyn perusteella 73 prosenttia kansainvälisiä työntekijöitä rekrytoineista yrityksistä pitää kokemustaan myönteisenä, ja vain 4,5 prosenttia kielteisenä. Kansainvälisten rekrytointien määrä on kuitenkin laskussa.
Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimuksen tullien alennukset avaisivat ovia suomalaisyrityksille5.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
EU:n ja Mercosur-maiden (Brasilia, Argentiina, Paraguay ja Uruguay) välisen, maailman suurimman kauppasopimuksen hyväksyntä toisi merkittäviä mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle. Euroopan komissio on jättänyt virallisen esityksen sopimuksen hyväksymisestä, ja Keskuskauppakamari pitää tätä askelta erittäin tervetulleena.
MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme