Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kirjalansalmen siltaa on jatkotarkastettu tällä viikolla

Jaa
Kirjalansalmen siltaa on tarkastettu tällä viikolla tarkemmin viime viikon tarkastuksen havaintojen pohjalta. Tarkastuksessa ei havaittu sillassa uusia rakenteellisia vaurioita. Samalla havaittiin, että nopeusrajoituksen alentaminen 30 km:iin/h on vähentänyt sillan liikkeitä. Tällä hetkellä sillalla on sallittu ajoneuvoasetuksen mukaiset massat. Uusia erikoiskuljetuslupia sillalle ei toistaiseksi myönnetä, sillä sillan mittaustulosten analysointi on kesken. Sillalle tullaan myös asentamaan lisää mittauspisteitä, joiden avulla pyritään selvittämään tarkemmin sillalle aiheutuvaa rasitusta ja sillan liikkeitä.
Kirjalansalmen silta
Kirjalansalmen silta

Ajoneuvojen massoilla on suuri vaikutus sillan rasitukseen ja liikkeisiin. Ajoneuvoasetuksen mukaan suurin yhdistelmäajoneuvon massa on 76 t. Huolestuttavaa on, että viimeisissä mittaustuloksissa on edelleen havaittu päivittäin useita yli 80 t raskaita kuljetuksia, sekä useampia yli 100 t kuljetuksia. Ajoneuvojen valvontaa tullaan tehostamaan, mutta raskaan liikenteen on äärimmäisen tärkeää noudattaa omatoimisesti ajoneuvoasetuksen mukaisia painoja. Näin voidaan parhaiten estää sillan kunnon heikkeneminen.

Myös 30 km/h nopeusrajoituksen noudattaminen on tärkeää, sillä sillan liikkeisiin vaikuttaa oleellisesti massojen ja ajonopeuden yhteisvaikutus. Sillan monitorointimittauspisteiden määrää tullaan lisäämään, ja mittaustietojen seurantaa ja tarkempaa analysointia jatketaan.

Erikoiskuljetuksille myönnetään Pirkanmaan ELY-keskuksesta erillinen lupa sillan ylitystä varten. Uusia erikoiskuljetuslupia sillalle ei toistaiseksi myönnetä, sillä sillan mittaustulosten analysointi on kesken. Erikoiskuljetusten massat on jatkossa rajattu niin, että noudattaessaan saamiaan ylitysehtoja, sillan rasitukset eivät kasva normaaliliikenteen aiheuttamaa kuormitusta suuremmaksi. Sillan rasitusta seurataan monitoroinnin avulla. Kaikkein raskaimpien erikoiskuljetusten kulkua voidaan joutua rajoittamaan. Erikoiskuljetusluvassa määritellään kuljetuksen sallittu massa sekä ehdot, joilla sillan ylittäminen on mahdollista.

ELY-keskus tulee järjestämään virtuaalisen infotilaisuuden alueen toimijoille sillan tilanteesta lähiaikoina.

Lisätietoja:

- Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Ari Salo, p. 0400 510 391

- Väylävirasto, silta-asiantuntija Jari Nikki, p. 0400 821 596

Avainsanat

Kuvat

Kirjalansalmen silta
Kirjalansalmen silta
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

En ny understödsform för vattenskydd inom jordbruket testas i Skärgårdshavets avrinningsområde – ansökningsperioden inleds den 8 januari 202618.12.2025 15:15:08 EET | Pressmeddelande

Det resultatbaserade understödet är ett försök där en ny verksamhetsmodell för resultatbaserat understöd utvecklas och testas för framtida behov. Jordbrukare i Skärgårdshavets avrinningsområde erbjuds möjlighet att få understöd för åtgärder som minskar fosforhalten i åkermarken. Understödet kan sökas under perioden 8.1-2.2.2026.

Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote

Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye